سیتا قاسمی خواننده شهیر افغانستان برای دختران مدرسه می‌سازد

حدود ۳.۷ میلیون کودک در افغانستان از رفتن به مدرسه محرومند

محمد میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف افغانستان در مراسم امضای این تفاهم‌نامه با بنیاد سیتا قاسمی

سیتا قاسمی، خواننده جوان افغانستان، با صرف هزینه‌ای معادل یک‌صد هزار دلار آمریکایی، برای دختران بازمانده از آموزش در یکی از روستاهای این کشور، مدرسه می‌سازد.

بانو قاسمی روز شنبه (۱۲مرداد) با میرویس بلخی، وزیر آموزش و پرورش أفغانستان، تفاهمنامه ساخت این مدرسه را امضا کرد.

این هنرمندان پرآوازه، پیش از این برای کودکان مدرسه ترانه‌هایی نیز اجرا کرده است. خانم قاسمی در کنار آوازخوانی، از چند سال بدین‌سو به عنوان مجری در یکی از تلویزیون‌های خصوصی افغانستان کار می‌کند و بنیاد خیریه‌ای نیز برای امداد به نیازمندان و بیماران دارد.

این نخستین بار است که یک هنرمند زن در افغانستان برای مهیا کردن زمینه آموزش برای کودکان و گسترش دسترسی آنان به دانش آموختن، چنین گامی برمی‌دارد.

بر اساس آمار صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در حال حاضر حدود ۳.۷ میلیون کودک در افغانستان که بیشتر‌ آنان دختران هستند، از رفتن به مدرسه محرومند. جنگ و ناامنی، تنگدستی، نبود امکانات آموزشی و دوری راه، از عوامل عمده عدم دسترسی کودکان افغانستان به مدرسه است.

خانم قاسمی هنگام امضای تفاهمنامه گفت که به همکاری خود در بخش تعلیم کودکان با وزارت آموزش و پرورش افغانستان ادامه می‌دهد.

وزارت آموزش و پرورش نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این مدرسه با هدف زیر پوشش قرار دادن دختران محروم از تعلیم، در یکی از روستاهای محروم افغانستان ساخته می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش افغانستان خواستار توجه چهره‌های مطرح این کشور نسبت به کودکان شد.

این اقدام این هنرمند زن، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی در افغانستان داشته است، و شمار زیادی از کاربران  وی را ستوده و از این عمل نیک وی قدردانی کرده‌اند.

بیشتر از