بریتانیا، پیشتاز کشورهای گروه ۲۰ در استفاده از انرژی باد

دبیرکل سازمان ملل از همه کشورها خواسته تا «اعتیاد مرگبار به زغال سنگ» را پایان دهند

رشد انرژی بادی در بریتانیا باعث کاهش مصرف زغال سنگ و گاز طبیعی شده است - PAUL ELLIS / AFP

ارزیابی جدیدی نشان می‌دهد که حدود یک چهارم انرژی برق بریتانیا در سال ۲۰۲۰ از طریق توربین‌های بادی تامین شده است که باعث می‌شود این کشور پیشتاز کشورهای گروه ۲۰ در میزان استفاده از این نوع از انرژی تجدیدپذیر شود.

بر اساس این یافته‌ها، بریتانیا همچنین در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ سریع‌تر از هر کشور دیگری در گروه ۲۰ میزان استفاده از انرژی زغال سنگ را کاهش داده است، در مجموع میزان استفاده از انرژی بادی و خورشیدی در سال ۲۰۲۰ در گروه ۲۰، بعد از آلمان در رتبه دوم قرار می‌گیرد. 

اما بنا به ارزیابی اندیشکده اقلیم و انرژی امبر،  وقتی نوبت به گاز طبیعی می‌رسد، بریتانیا هنوز از سایر کشورهای این گروه عقب‌تر است.این کشور ۳۷ درصد از برق خود در سال ۲۰۲۰ را از گاز طبیعی تامین کرده است که آن را در رتبه نهم در گروه ۲۰ قرار داده و این میزان همچنین بیش از میانگین جهانی با شاخص ۲۳ درصد است.

دیو جونز، تحلیلگر ارشد جهانی امبر، به ایندیپندنت گفت: «خیلی جالب است که انرژی بادی چقدر در بریتانیا رشد کرده و باعث کنار گذاشتن زغال سنگ شده و کاهش استفاده از گاز طبیعی را نیز کلید زده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما او افزود مهم است به خاطر داشته باشیم «که فقط با توجه به استانداردهای سایر نقاط جهان است که نشان می‌دهد ما عملکرد خوبی در این زمینه داشته‌ایم.»

پژوهش ارزیابی جهانی برق اندیشکده امبر اشاره می‌کند که آلودگی‌های حاصل از بخش انرژی در سال ۲۰۲۰، دو درصد بیشتر از سال ۲۰۱۵ بود که در آن کشورها توافق کردند به عنوان بخشی از معاهده پاریس، آلودگی گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند.

در این ارزیابی مشخص شد که انرژی حاصل از سوزاندن زغال سنگ از سال ۲۰۱۹ به ۲۰۲۰ شاهد کاهش بی‌سابقه‌ای بوده‌ است. با این حال، محققان می‌گویند این کاهش به شدت تحت تاثیر تعطیلی‌های سراسری بوده است که برای جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ اعمال شده بودند و باعث کاهش تقاضا برای برق مصرفی شد. 

زغال سنگ آلوده‌کننده‌ترین سوخت فسیلی است. دولت بریتانیا امیدوار است در نشست «کوپ۲۶» که نشستی در پیوند با تغییرات اقلیمی است و قرار است در سال جاری میلادی در گلاسکو برگزار شود، تمام کشورها را راضی کند تا دیگر هیچ نیروگاه زغال سنگ‌ سوز جدیدی نسازند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نیز از تمام کشورها خواسته است تا «اعتیاد مرگبار به زغال سنگ» را پایان دهند.

در نشستی که پیشتر در ماه جاری میلادی برگزار شد، او توقف در استفاده از زغال سنگ برای تولید انرژی را «مهم‌ترین تک‌اقدام» برای دستیابی به هدف معاهده پاریس (محدود کردن گرمایش جهانی تا ۲ درجه سانتیگراد کمتر از سطوح قبل از انقلاب صنعتی تا سال ۲۱۰۰) توصیف کرد.

آقای جونز گفت: «قطعا این دغدغه در بین است که در سال ۲۰۲۰ که بیماری همه‌گیر کل دنیا را گرفته بود، زغال سنگ به آن سرعتی که می‌بایست سقوط نکرده است. این نگرانی وجود دارد که به محض بازگشت تقاضا برای برق، دیگر شاهد این کاهش در استفاده از زغال سنگ نباشیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان