بایدن با «برگه‌های تقلب» در نشست خبری چه کرد؟

جو بایدن روز پنجشنبه، ۶۵ روز پس از آغاز ریاست جمهوری‌اش، نخستین نشست خبری خود را برگزار کرد

روی این «برگه‌ تقلب» نام و تصویر خبرنگاران حاضر در نشست دیده می‌شود که در کنار  بعضی عددی نوشته و دورش خط کشیده شده است- تصویر از رسانه‌های اجتماعی

پس از برگزاری نشست خبری جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، در روز پنحشنبه، پنجم فروردین‌ماه، برگه‌هایی که او در این نشست در دست داشت و گه‌گاه به آن‌ها مراجعه می‌کرد، خبرساز شد. 

در میان این برگه‌ها که تصاویرشان با عنوان «برگه‌های تقلب» بایدن منتشر شده است، کاغذی دیده می‌شود با تصویر و نام خبرنگارانی که قرار بود در این نشست از رئیس جمهوری سؤال کنند. برگه‌های دیگر نیز شامل نکته‌های کلیدی و آمار و ارقامی بودند که بایدن می‌خواست برای صحبت‌هایش درمورد موضوعاتی مانند زیرساخت‌های ایالات متحده آمریکا از آن‌ها کمک بگیرد. 

سیاست‌گذاری در زمینه زیرساخت‌ها، حوزه‌ای است که بایدن در نخستین ماه‌های ریاست جمهوری خود بر آن تمرکز کرده است. نمونه‌وار، اولین نکته‌ای که در «برگه تقلب» تصویر زیر می‌بینید، از این قرار است: «ایالات متحده اکنون از نظر کیفیت زیرساخت در رتبه سیزدهم جهانی قرار دارد- پایین‌تر از رتبه پنجم سال ۲۰۰۲».   

 

هرچند که پاسخ‌ با حروف نسبتاً درشت جلوی چشمش بود، بایدن ۷۸ساله، بازهم به اشتباه گفت: «آمریكا در زمینه زیرساخت‌ها در رتبه ۸۵ جهانی قرار دارد.» البته او کمی بعد، گفته خود را اصلاح کرد. 

جلسه روز پنجشنبه نخستین نشست خبری رسمی بایدن از زمان عهده‌دار شدن ریاست جمهوری آمریکا بود، که ۶۵ روز پس از تحلیف او و تنها با حضور ۲۵ خبرنگار برگزار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر رسانه‌ها با انتقاد از حضور پیدا نکردن بایدن در نشست رسانه‌ای با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف، به گمانه‌زنی‌ درمورد علت این موضوع پرداخته و بعضی نوشته بودند که او از ترس «گاف دادن» از رسانه‌ها دوری می‌کند.

درهرحال، از حدود ۱۰۰ سال پیش تاکنون در ایالات متحده  ۱۵ رئیس جمهوری به کاخ سفید پا گذاشته‌اند و بازه ۹ هفته‌ای از آغاز ریاست جمهوری بایدن تا نخستین نشست خبری او، طولانی‌ترین زمانی بود که تاکنون یک رئیس جمهوری جدید، بدون رویارویی با رسانه‌ها سپری کرده است.

بایدن در نشست خبری ۶۲ دقیقه‌ای خود به پرسش‌های ۱۰ خبرنگار جواب داد که بسیاری از آن‌ها درمورد بحران مهاجران در مرزهای جنوبی آمریکا بود. هنگام پاسخ به پرسش‌ها، به‌ویژه درمورد سؤال‌های ابتدایی بارها به نظر می‌رسید بایدن رشته افکار خود را از دست داده یا سؤال را فراموش کرده و از خبرنگار می‌پرسید که آیا پاسخ مفصل و با جزئیات می‌خواهد، یا خیر. 

جو بایدن برای بسیاری از پاسخ‌های خود از یادداشت‌هایی که لای یک کلاسور با خود آورده بود، کمک گرفت و در پایان هم ناگهان به نشست خبری خاتمه داد و گفت «من می‌روم»، بدون اینکه لحظه‌ای برای سوال بعدی مربوط به آخرین پاسخش صبر کند. 

بیشتر از جهان