بنای قاجاری و صفوی در چهارشنبه‌ سوری ۹۹ در امان نماندند

۱۳۱ نفر در مراسم چهارشنبه سوری قطع عضو شدند

مراسم چهارشنبه‌سوری سال ۹۹ نه تنها ۱۳۰۰ مصدوم برجای گذاشت بلکه برخی از بناهای تاریخی کشور را نیز دچار صدمه کرد. بنای قاجاری «دروازه درب کوشک» قزوین یکی از این بناها بود. به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین به روزنامه همشهری، در چهارشنبه‌سوری امسال علاوه بر دروازه کوشک، سردر عالی قاپو هم دچار دچار آسیب شد که بلافاصله دوده‌زدایی شده است. 

علیرضا خزائلی ابراز امیدواری کرده که این مسأله طوری فرهنگ‌سازی شود که هیچ‌کس به خودش جرأت و جسارت این را ندهد که نسبت به هویت و فرهنگ خود به این شکل بی‌احترامی کند و موجب آسیب زدن به آنها شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر هم عبدالرضا عرب بافرانی، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان از پرتاب جرقه به سمت کاخ صفوی هشت‌بهشت و سی‌وسه‌پل در اصفهان در مراسم شب چهارشنبه‌سوری خبر داده بود.

به گفته فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان، «در چهارشنبه‌سوری‌های گذشته نیز سابقه پرتاب ترقه به سمت پل‌های تاریخی را داشته‌ایم اما رفتار ناشایستی که با کاخ هشت‌بهشت شده، بی‌سابقه بوده است.»

هرساله در شب چهارشنبه‌سوری بر اثر پرتاب ترقه و وسائل آتش‌زا برخی بناهای تاریخی و ساختمان‌های اداری و مسکونی در شهرهای مختلف آسیب می‌بینند. این به جز خساراتی است که بر اثر انفجار مواد محترقه در داخل ساختمان‌ها منجر به تخریب آنها شده است. آسیب‌های جانی به افراد نیز بخش دیگری از خسارت‌های مراسم شب چهارشنبه‌سوری در ایران است که هرساله آماری تکان‌دهنده را به خود اختصاص می‌دهد.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفته که امسال بر اثر حوادث ناشی از چهارشنبه‌سوری ۱۳۰۰ نفر مصدوم شدند. به گفته سخنگوی «کمیته چهارشنبه پایان سال» مرکز اورژانس تهران ، شهروندان تهرانی در صدر آمار مصدومان چهارشنبه‌سوری سال ۹۹ بوده‌اند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز اعلام کرد که ۱۰ درصد از شمار مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری امسال، مربوط به استان مرکزی بوده ‌است.

بر اساس آمار سخنگوی سازمان اورژانس کشور در مراسم چهارشنبه‌سوری ۹۹، ۵۴۶ نفر دچار سوختگی شدند که سال قبل این رقم ۳۱۸ نفر بوده است. ۱۳۱ نفر هم در این شب قطع عضو شدند.

بیشتر از زندگی