امام جمعه یزد: تنها راه نجات «تولید فرزند» است

«کم شدن جمعیت شیعه به معنای کم شدن سربازان امام زمان و کم شدن دوستداران اهل بیت است»

محمدرضا ناصری، نماینده علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در استان یزد - IRNA

امام جمعه یزد گفت که تنها تولیدی که می‌تواند کشور ما را نجات دهد، فرزندآوری است. او همچنین اضافه کرده است: «اینکه عده‌ای از ترس تامین رزق و روزی فرزند نمی‌آورند، خیانت است.» محمدرضا ناصری گفته که عده‌ای که فرزندآوری نمی‌کنند توکل خود را از دست داده‌اند و همچنین اضافه کرده که کم شدن جمعیت شیعه به معنای کم شدن سربازان امام زمان و کم شدن دوستداران اهل بیت است.

محمدرضا ناصری، نماینده علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در استان یزد، با تاکید بر اینکه «پیر شدن جمعیت می‌تواند برای کشور یک فاجعه باشد»، همچنین گفته اگر جمعیت کشور کم شود، چند سال دیگر صیانت از کشور دشوار می‌شود و دشمنان به راحتی بر ما مسلط می‌شوند.

نماینده علی خامنه‌ای همچنین با مطرح کردن اینکه ضرورت از بین بردن موانع ازدواج و ترویج ازدواج آسان در مسیر تولید نسل مورد تأکید است گفته که دولت نیز باید در این زمینه برنامه‌ریزی «فوق برنامه» داشته باشد.

پیشتر هم در ۱۵ اسفند ۹۹ علم‌الهدی، امام جمعه مشهد گفته بود پیشگیری از فرزندآوری، یکی از موارد فحشاست.

احمد علم‌الهدی با عنوان اینکه از موارد مرتبط با تقوای عملی در کانون زندگی و خانواده فرزندآوری است، گفته بود: «با توجه به آیات قرآن پیشگیری از فرزندآوری، قتل اولاد محسوب می‌شود و یکی از موارد فحشا است.» نماینده علی خامنه‌ای در استان خراسان همچنین اضافه کرده بود: «پیشگیری و جلوگیری از فرزندآوری طبق برداشت از قرآن عملی سفیهانه است چرا که زوجین قدرت تصمیم‌گیری ندارند.»

تاکید بر فرزندآوری طی سال‌های اخیر و به خصوص یک سال گذشته بارها از سوی علی خامنه‌ای رهبر ایران بیان شده است.

در خرداد ماه سال ۹۹ نیز علی خامنه‌ای برای فرزندآوری ضرب‌الاجل معین کرد که طبق آن کارگروه جمعیت در وزارت کشور به دستور رهبر ایران تشکیل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دستور علی خامنه‌ای، شورای اجتماعی وزارت کشور، خرداد ۱۳۹۹ با موضوع «جمعیت» برای تشویق فرزندآوری تشکیل جلسه داد. رهبر جمهوری اسلامی ایران از وزیر کشور خواسته بود تا گزارش سه ماهه در مورد فرزندآوری را برای «رفع دغدغه»های وی ابلاغ کند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران بارها گفته است که مردم ایران و مقامات رده بالای حکومت از درخواست او برای افزایش جمعیت حمایت می‌کنند، اما «مسئولین میانی درست عمل نمی‌کنند.» وی بارها به سیاست‌های کنترل جمعیت انتقاد کرده است و در سال ۱۳۹۲ نیز گفت که جمعیت ایران باید به جای ۷۵ میلیون نفر، دست کم ۱۵۰ میلیون نفر باشد. آقای خامنه‌ای که داشتن جمعیت «مطلوب و مناسبی» را برای «درازمدت» و «میان مدت» درنظر دارد، در سال‌های اخیر همواره دستوراتی در پیوند با افزایش جمعیت در ایران و فرزندآوری صادر کرده است؛ از جمله یک فرمان ۱۶ ماده‌ای که با عنوان «سیاست‌های کلی خانواده» در سال ۹۵ ابلاغ شد.

ایجاد جامعه «خانواده محور بر پایه الگوهای اسلامی و جلوگیری از فروپاشی خانواده‌ها»، محور نگرشی است که به عنوان سیاست‌های رهبر جمهوری اسلامی ایران در بیش از یک دهه گذشته بارها بر آن تاکید شده است.

در نهایت، دفتر رهبر نظام حاکم بر ایران در سال ۱۳۹۵ خبر از فرمان ۱۶ ماده‌ای با عنوان «سیاست‌های کلی خانواده» داد. در آن ۱۶ فرمان، بر لزوم ترویج فرزندآوری، نقش مادری و خانه‌داری زنان، ازدواج افراد مجرد، و ازدواج مجدد زنان سرپرست خانواده تاکید شده بود. گفته شد که آن راهبردها، پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، تنظیم شده است.

در جلسه کارگروه اجتماعی وزارت کشور که در خرداد ماه گذشته با موضوع «فرزندآوری» به دستور علی خامنه‌ای تشکیل شد، مقرر شده بود که یک کارگروه برنامه جامع تقسیم کار ملی، با تعیین دستگاه متولی و دستگاه‌های همکار و معین، برای اجرای سیاست‌های تشویق فرزندآوری ایجاد شود.

رحمانی فضلی، وزیر کشور، گفته بود که این جلسه بنا به ابراز نگرانی‌های چندباره رهبر جمهوری اسلامی ایران برای «مسئله جمعیت» تشکیل شده است. روند باروری جمعیت و ساختار سنی و رشد جمعیت، از جمله موضوعات مطروحه در این جلسه بود.

در سال‌های اخیر، بر اساس سیاست گذاری‌های جمعیتی علی خامنه‌ای ، برخی قوانین و راهبردها، از جمله افزایش مرخصی زایمان و توزیع نکردن لوازم جلوگیری از بارداری، تغییر کرد. توزیع نکردن لوازم جلوگیری از بارداری از جمله مواردی است که همواره مورد اعتراض فعالان حقوق زنان و خانواده بوده است.

اما مشکلات اقتصادی و معیشتی در ایران در سالهای اخیر و به خصوص دو سال گذشته حرف اول را می‌زنند.

افزایش قیمت اجاره‌بها در بیشتر استان‌های کشور، بحران حاشیه‌نشینی در ایران، افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن در بیشتر نقاط کشور، بحران اقتصادی با همه‌گیری کرونا که همچنان قربانی می‌گیرد، رشد بالای بیکاری، تورم و وضع معیشتی به‌شدت نامناسب مردم، شاید به سختی جایی برای فرزندآوری باقی گذاشته باشد. ولی همچنان نمایندگان و نزدیکان به علی خامنه‌ای به اجرای سیاست‌های جمعیتی او تأکید دارند.