جسد نایلون‌پیچ قاچاقچی بدنام مکزیک روی نیمکت پارک پیدا شد

ال چولو رئیس بدنام باند قاچاق مواد مخدر با پلیس همکاری می‌کرد؟

یکی از ماموران نیروی ویژه ضد مواد مخدر پلیس مکزیک - PEDRO PARDO / AFP

مقامات مکزیک معتقدند که پیکر نایلون‌پیچِ یافت شده روی نیمکت پارکی در «گوادالاهارا»، جسد «ال چولو»، رهبر معروف باند قاچاق مواد مخدر است.

هرچند هویت این جسد هنوز رسما مشخص نشده اما روی علائمی که با چاقو به آن وصل است، به زبان اسپانیایی نوشته شده است: «ال چولوی خائن». «ال چولو»، نام مستعار کارلوس انریکه سانچز است.   

بنا بر اعلام سایت اینفوُبی، سانچز که پیش‌تر عضو ارشد کارتل مواد مخدر «جالیسکو نیو جِنِرِیشِن» (سی‌جِی‌ان‌جی) بوده، در سال ۲۰۱۷ این گروه را به قصد ایجاد یک باند تبهکار رقیب موسوم به «لا نوُوا پلازا» ترک کرده است. 

نبردی که برای کنترل معاملات مواد مخدر در گوادالاهارا درگرفت، موارد خشونت در این شهر را افزایش داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیکر «ال چولو»، در پارک ایدالگو شهر تلاکوئه‌پاک جالیسکو و کمی پس از انتشار ویدیوهای سانچز دستبند به دست همراه با شش مرد ماسک‌دار مسلح در یوتیوب، یافت شد. در این ویديو، سانچز مسئولیت افزایش خشونت در سال‌های اخیر را می‌پذیرد.

به گزارش نشریه نیوز دیلی مکزیک، این اعمال خشونت‌بار شامل حمله سال ۲۰۱۸ به کنسولگری آمریکا در «گوادالاهارا»، تبادل آتش در «تونالا» و کشته شدن ۱۱ نفر جریان آن و نیز کشف قبرهای مخفی در تلاکوئه پاک است. 

در این ویدیو، سانچز ضمن اعلام نام گارسیا هارفوک، افسر پلیس مکزیکوسیتی، می‌گوید که علیه کارتل جالیسکو با مقامات مکزیک همکاری می‌کرده است.

آقای هارفوک که از تیراندازی‌های سال ۲۰۲۰ جان سالم به در برده، در توییتی ادعای سانچز را رد کرده و گفته است که اظهارات یک تبهکار ربوده شده توسط تبهکارانی دیگر، دروغ است.

او گفت: «من به جامعه خود قاطعانه متعهد هستم و این تعهد، مبارزه با جنایت تا پایان است.»

سانچز در ویدیوی مذکور گفته است که او از حمایت دو فرمانده پلیس «گودالاهارا» هم برخوردار بوده است. پس از انتشار این ویدیو، این دو نفر تا پایان تحقیقات از مقام خود تعلیق شده‌اند.

نشریه ریفورما به نقل از ژراردو اکتاویو گومز، دادستان کل جالیسکو می‌گوید که ویدیوی سانچز در تحقیقات مرتبط با جنایات خشونت‌بار در منطقه، به عنوان مدرک استفاده خواهد شد.

او گفت: «این ویدیو، وجود راهبرد هماهنگ گروه‌های تبهکار برای بی‌ثبات کردن منطقه را تائید می‌کند.»

شبکه جهانی تلویزیون وایس به نقل از منابع  پلیس می‌گوید که حدود ۳۰ درصد پلیس‌های «گوادالاهارا» با کارتل‌های «لا نووا پلازا» و «سینالوا» علیه گروه «جالیسکو نیوجنریشن» همکاری کرده‌اند. 

یک کارآگاه در پاسخ به این سوال که آیا گفته‌های سانچز در مورد طرف‌گیری‌های پلیس گوادالاهارا در جنگ باندهای قاچاق مواد مخدر صحت دارد یا نه، گفت: «کاملا!»

او به تلویزیون وایس گفت: «همگان می‌دانند که در بین افراد پلیس و نیروهای دولتی، آشغال‌های زیادی وجود دارد.»

© The Independent

بیشتر از جهان