تعلیق تجارت مرزی ایران و پاکستان به‌مدت دو هفته

ایران گذرگاه و بازار مشترک مرزی تفتان را از روز یکشنبه، اول فروردین‌ماه، بست

گذرگاه مرزی تفتان که پیش‌تر به‌علت همه‌گیری کرونا بسته شده بود، از اواسط بهمن‌ماه بازگشایی شد و حالا دوباره بسته شده است- Banaras KHAN / AFP

فعالیت‌های تجاری بدون مالیات بین پاکستان و ایران در منطقه «چاغی» از توابع نقطه صفر مرزی تفتان (گذرگاه رسمی مشترک با میرجاوه ایران) متوقف شد.

بنابر گزارش‌ها، مقام‌های ایران، با آغاز تعطیلات نوروزی، گذرگاه و بازار مشترک مرزی تفتان را از روز یکشنبه، اول فروردین‌ماه، بستند.

عصمت‌الله آچکزی، یک مقام محلی در تفتان پاکستان، روز دوشنیه، دوم فروردین‌ماه، به روزنامه داون (Dawn) پاکستان گفت که مقام‌های ایرانی روز شنبه بسته‌شدن گذرگاه و بازارچه مرزی را به مقام‌های تفتان اطلاع داده‌اند. او افزود که فعالیت‌های تجاری مرزی تقریبا به‌مدت دو هفته به حالت تعلیق درآمده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تجارت بدون مالیات میان ایران و پاکستان براساس یک توافق‌نامه تجاری قدیمی میان دو کشور مربوط به سال ۱۹۵۱ انجام می‌شود. 

بنابر اعلام مقام‌های ایران، قرار بود تعداد گذرگاه‌های رسمی میان دو کشور، تا بهمن‌ماه ۱۳۹۹، به سه مرز افزایش یابد. علاوه بر گذرگاه تفتان (میرجاوه)، پایانه مرزی ریمدان در شهرستان دشتیاری در اواخر آذرماه ۹۹ افتتاح شد و پایانه و بازارچه مرزی پیشین در شهرستان راسک نیز قرار بود در سال گذشته راه‌اندازی شود. 

گذرگاه مرزی تفتان که پیش‌تر به‌علت همه‌گیری کرونا بسته شده بود، در اواسط بهمن‌ماه بازگشایی شد و حالا دوباره به روی تاجران بومی دوسوی مرز بسته شده است.

بیشتر از