ازسرگیری تزریق واکسن آسترازنکا در فرانسه، ایتالیا و آلمان

مقامات بریتانیا و اتحادیه اروپا «امن» بودن این واکسن را تایید کردند

اسپانیا، پرتغال و هلند هم قرار است از هفته آینده تزریق را مجددا آغاز ‌کنند-PIROSCHKA VAN DE WOUW / ANP / AFP

مقامات دارویی بریتانیا و اتحادیه اروپا مشترکا به این نتیجه رسیده‌اند که واکسن آکسفورد/آسترازنکا بی‌خطر است و روند واکسیناسیون با آن می‌تواند ادامه یابد. این تاییدیه مشترک، به امید کاهش نگرانی‌ها بابت گزارش‌های حاکی از لخته شدن خون در برخی از دریافت‌کنندگان واکسن صادر شده است.

پس از یک هفته پرسش‌های متعدد در مورد ایمنی واکسن آسترازنکا، مقامات بهداشتی سراسر قاره تاکید کرده‌اند که فواید این واکسن در جلوگیری از ابتلا به ویروس کووید-۱۹ به سایر خطرات احتمالی آن ارجحیت دارد.  

تنها چند هفته پس از امتناع بسیاری از کشور‌ها از تزریق این واکسن به افراد بالای ۶۵ سال، کشور‌های اروپایی بار دیگر اختلاف نظر پیدا کرده‌اند. آلمان، اسپانیا، فرانسه و چند کشور دیگر به دلیل گزارش‌های لخته شدن خون استفاده از واکسن را متوقف کرده و تحقیقات روی این موارد را آغاز کرده‌اند. اما تزریق آن در بریتانیا، بلژیک و یونان ادامه دارد. 

حال که آژانس دارویی اروپا (EMA) از ادامه استفاده از این واکسن حمایت کرده است، بسیاری از دولت‌ها در اروپا درحال برداشتن تعلیق‌های خود هستند. ایتالیا، فرانسه و آلمان اعلام کرده‌اند که از روز جمعه توزیع آن را از سر می‌گیرند. اسپانیا، پرتغال و هلند هم قرار است از هفته آینده تزریق را مجددا آغاز ‌کنند، هرچند اسپانیا اعلام کرده که ممکن است گروه‌های خاصی را از دریافت آن حذف کند.

در همان روزی که بوریس جانسون تایید کرد اولین دوز واکسن آسترازنکا را دریافت می‌کند، آژانس تنظیم‌کننده داروها و محصولات بهداشتی بریتانیا (MHRA) اعلام کرد هیچ نشانه‌ای دال بر ارتباط بین این واکسن و لخته شدن خون پیدا نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این آژانس گفت: «بر اساس شواهد موجود، لخته شدن خون در رگ‌ها (ترومبوآمبولی وریدی) به دلیل واکسن آسترازنکا کووید-۱۹ نبوده است.»

نخست‌وزیر نیز در جلسه مطبوعاتی روز پنجشنبه اعلام کرد که با وجود ترزیق تعداد کمتر از انتظار واکسن در ماه آینده در بریتانیا، محدودیت‌ها در ماه‌های آینده تغییری نخواهند کرد.

وی گفت که علی‌رغم اظهارات پیشین، دولت هند عامل تاخیر در تحویل واکسن نبوده است و توضیح داد که دلیل آن، «مسائل فنی مختلف» در رابطه با بسته تولیدی شرکت داروسازی موسسه سرم هند است.

با این حال، آقای جانسون گفت: «آن مقدار واکسنی که در اختیار داریم برای هدف موردنظر ما کافی است. این یعنی تا ۱۵ آوریل به تمام افراد بالای ۵۰ سال و زیر ۵۰ سال با بیماری‌های زمینه‌ای دوز اول را خواهیم زد. بنابراین در مراحل بعدی برنامه ما تغییری ایجاد نخواهد شد.»

منابع داخلی موسسه سرم هند مسئولیت این شرکت در رابطه با کمبود موجودی را که ظاهرا شامل چهار میلیون دوز می‌شد، تکذیب کردند.

یک منبع آگاه به روزنامه ایندیپندنت گفت که «بازه زمانی مشخصی» برای ارسال سفارش بعدی به بریتانیا وجود نداشت، بنابراین«تاخیری صورت نگرفته است.»

این منبع تایید کرد که پنج میلیون دوز از موسسه سرم به بریتانیا ارسال شده است و افزود: «مابقی به زودی ارسال خواهند شد.»

وزارت بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی از پاسخ به اظهارات موسسه سرم خودداری کرد.

مت هنکاک روز پنجشنبه اظهار کرد كه دلیل دیگر این توقف نیاز به آزمایش مجدد، دوام ۱.۷ میلیون دوز موجود است.

وی به مجلس عوام گفت: «وقایع از این قبیل در تولید چنین محصول پیچیده‌ای دور از ذهن نیستند و میزان دقت در صحت بررسی‌های ایمنی ما را نشان می‌دهند.»

جوناتان اشورت، دبیر بهداشت وزارت کار «دولت در سایه»، گفت که دریافت اخبار اخلال در تامین واکسن مردم را «نگران، مضطرب و ناامید» خواهد کرد.

آقای اشورت خواستار «تضمین مطلق» دولت به تزریق دوز دوم تا ۱۲ هفته بعد به ۱۱ میلیون نفری شد كه دوز اول خود را بین ماه‌های ژانویه و فوریه دریافت كردند.

با وجود تاخیرها، آخرین داده‌های دولت بریتانیا نشان‌ داده‌اند که بیش از ۲۵.۷ میلیون نفر دوز اول و ۱.۸ میلیون نفر هر دو دوز را دریافت کرده‌اند.

طبق ارقام جداگانه از سرویس سلامت همگانی (ان‌اچ‌اس)، از هر پنج نفر ۸۰ ساله یا بالاتر در بریتانیا یک نفر باید واکسنش را تا ۱۴ مارس دریافت کرده باشد.

اما پروفسور کریس ویتی، افسر پزشکی ارشد انگلستان (بخشی از بریتانیا)، روز پنجشنبه هشدار داد که ویروس کووید-۱۹ هنوز یک «بیماری شایع» است و برای بسیاری از مردم «خطرناک» است.

وی گفت: «به نظر من لازم به یادآوری است كه در این برهه از زمان به باور اداره آمار ملی از هر ۲۷۰ نفر یک نفر مبتلا به بیماری كووید است. این بیماری برای خیلی‌ها بسیار خطرناک است.»

او و آقای نخست‌وزیر از مردم خواهش کردند که واکسن آسترازنکا را دریافت کنند. بنا بر گزارش‌ها، بسیاری از مردم نمی‌خواهند آن را بزنند و برای دوز دوم، واکسن فایزر را تقاضا کرده‌اند.

پروفسور اندرو پولارد، محقق ارشد واکسن آکسفورد، از یافته‌های بررسی‌های ایمنی انجام شده آژانس دارویی اروپا و آژانس تنظیم‌کننده داروها و محصولات بهداشتی بریتانیا استقبال کرد.

آژانس تنظیم‌کننده داروها و محصولات بهداشتی بریتانیا همچنین اعلام کرد که در حال بررسی نوع «بسیار نادری» از لختگی خون در مغز پنج نفر از دریافت‌کنندگان واکسن در بریتانیا است، اگرچه هیچ نشانه‌ای دال بر ارتباط واکسن با لختگی وجود ندارد.

این «لخته‌های ترومبوآمبولیک» در آلمان و نروژ نیز گزارش شدند و هر دو کشور تزریق واکسن را به حالت تعلیق درآوردند.

آژانس تنظیم‌کننده داروها و محصولات بهداشتی انگلستان قصد دارد پنج گزارش درباره مردان ۱۹ تا ۵۰ ساله را که پس از دریافت واکسن دچار لخته شدن خون در رگ‌های مغز و پایین آمدن سطح پلاکت‌های خون شدند، با دقت بررسی کند. از آن زمان یک نفر از آن‌ها درگذشته است.

این تنظیم‌کننده دارویی گفت که پرونده‌های مزبور در دست بررسی هستند، اما تاکید کرد که این اتفاق بسیار غیرمعمول است و می‌توانند بر اثر خود ویروس کووید-۱۹ ایجاد شده باشد.

«پنج گزارش مربوط به این نوع لختگی خون بسیار نادر در رگ‌های مغزی (ترومبوز ورید سینوسی) همراه با پایین آمدن میزان پلاکت (ترومبوسیتوپنی) تحت بررسی دقیق‌تر قرار دارند.»

به گفته آژانس تنظیم‌کننده داروها و محصولات بهداشتی بریتانیا، این وضعیت تاکنون در کمتر از یک مورد در هر یک میلیون نفر واکسینه شده گزارش شده است، در حالی‌که خطر مرگ بر اثر ویروس کووید-۱۹ برای افراد ۴۰ تا ۴۹ سال یک در یک هزار است.

آن تیلور، افسر پزشکی ارشد آسترازنکا، از اعلامیه‌های آژانس تنظیم‌کننده داروها و محصولات بهداشتی بریتانیا و آژانس دارویی اروپا استقبال کرد.

وی گفت: «ایمنی واکسن از اهمیت بالایی برخوردار است و ما از تصمیمات تنظیم‌کنندگان که تاییدگر فایده چشمگیر واکسن ما برای جلوگیری از شیوع این بیماری همه‌گیر هستند، استقبال می‌کنیم.»

«ما اطمینان داریم که پس از تصمیمات دقیق تنظیم‌کننده‌ها، واکسیناسیون در سراسر اروپا از سر گرفته خواهد شد.»

© The Independent

بیشتر از جهان