تشکیلات خودگردان فلسطین قادر به تهیه واکسن کرونا نیست

محمد آشتیه: افزایش تقاضا و محدودیت عرضه، منجر به سیاسی شدن واکسن کرونا شده است

فلسطین برای تهیه دو میلیون دُز واکسن در سال جاری، با برنامه جهانی «کواکس» به توافق رسیده است. عكس از:  AFP.

ناتوانی تشکیلات خودگردان فلسطین در تهیه واکسن ضد ویروس کرونا، بخش خصوصی فلسطین را وادار کرده است به منظور کمک به دولت، ابتکار خرید واکسن کرونا و تهیه بخشی از آن را به دست گیرد، این در حالی است که اسرائيل بیش از صد هزار کارگر فلسطینی که در قلمرو اسرائيل مشغول به کار هستند را واکسینه کرده است.

از اواخر سال گذشته تاکنون، علی‌رغم درخواست تهیه واکسن از طریق برنامه جهانی «کواکس» به عنوان کمک و خرید مقادیر دیگری از شرکت‌های تولید کننده، تلاش‌های تشکیلات خودگردان فلسطین در زمینه فراهم کردن واکسن برای بیش از پنج میلیون فلسطینی ناکام مانده است.

دولت فلسطین تا به حال موفق به تهیه ۱۲ هزار دُز واکسن شده است که ۱۰ هزار آن با کمک روسیه و دو هزار دُز دیگر از طریق اسرائیل فراهم شده است. با این حال، شیوه ناعادلانه توزیع واکسن‌های یادشده و متهم شدن دولت به تخصیص واکسن‌ها به مقامات دولتی و وابستگان آن‌ها، علاوه بر تخصیص مقداری به کادر درمانی، خشم مردم فلسطین را برانگیخته است.

در همین حال، فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع فلسطین در تلاش برای از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی و تجاری، در صدد خرید و تهیه ۲۰۰ هزار دُز واکسن شده است، اما این اقدام به دلیل اصرار شرکت‌های تولید کننده بر لزوم دریافت تأیید رسمی از سوی وزارت بهداشت فلسطین، با چالش روبه‌رو شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدو ادریس، یکی از اعضای فدراسیون اتاق‌های بازرگانی فلسطین، گفت که واکسن "تنها راه حل برای خارج شدن از چرخه اِعمال محدودیت‌ها برای جلوگیری از گسترش انتشار ویروس کرونا است که از مدت بیش از یک سال بدین‌سو ادامه دارد." وی تأکید کرد که "هدف از این طرح، همکاری با دولت است نه بازی کردن نقش آن."

در مقابل، دولت فلسطین تأکید می‌کند که چند ماه پیش اقدام به خرید واکسن کرونا از شرکت‌های بین‌المللی کرده و به منظور دستیابی به مقدار دیگری به عنوان کمک، با برنامه جهانی «کواکس» و کشور چین به توافق رسیده است. همچنان، تشکیلات خودگردان فلسطین دلیل تأخیر دریافت واکسن‌ها را ناشی از یک رقابت جهانی برای تهیه واکسن کرونا و محدود بودن میزان تولید واکسن در جهان، می‌داند.

محمد آشتیه، نخست وزیر فلسطین گفت که "مشکل در تأمین بودجه نیست بلکه در وفاداری شرکت‌های تولید کنند واکسن به تعهدات آن‌ها است." وی افزود که افزایش تقاضا و محدویت عرضه، باعث سیاسی شدن واکسن کرونا شده، به ویژه این‌که نیازمندی به واکسن در سراسر جهان رو به افزایش است.

محمد آشتیه تأکید کرد رهبری فلسطین تمامی کانال‌های دیپلماتیک، سیاسی، بین‌المللی و پزشکی خود را برای تهیه واکسن فعال کرده است،‌ در نتیجه، فلسطین به زودی واکسن‌ها را دریافت خواهد کرد و با راه اندازی کمپین ملی برای مصونیت جامعه، در گام نخست افراد دارای بیماری‌های مزمن و سالخوردگان واکسینه خواهند شد.

از سوی دیگر، مسئله تأمین واکسن کرونا نتوانسته است از رقابت‌‌‌های سیاسی جناح‌های فلسطینی دور بماند و محمد دحلان، رهبر اخراج شده از جنبش فتح موفق شده است در چند هفته گذشته ۶۰ هزار دُز واکسن را با کمک مالی امارات متحده عربی وارد نوار غزه کند.

در همین حال، یاسر بوزیه، مدیر کل بهداشت فلسطین گفت که فلسطین برای دریافت دو میلیون دُز واکسن در سال جاری، با برنامه جهانی «کواکس» به توافق رسیده است. وی با اشاره به این‌که در چند روز آینده ۳۷ هزار دُز واکسن فایزر وارد فلسطین خواهد شد، افزود که وزارت بهداشت با سفارت‌های فلسطین در کشورهای تولید کننده واکسن در ارتباط است تا روند ورود واکسن‌ها را تسریع کند. یاسر بوزیه خاطرنشان کرد که تاریخ ورود واکسن‌ها به دلیل تأخیر شماری از شرکت‌ها در به دست آوردن مجوز بین‌المللی، علاوه بر تقاضای روزافزون برای خرید واکسن، متفاوت خواهد بود.

© IndependentArabia