پمپئو: ایران استاد بهره‌برداری از ضعف‌های آمریکاست

«رهبری ایران و همه اطرافیانش فقط زبان زور حالی‌شان می‌شود»

 مایک پمپئو در گردهمایی سالانه محافظه کاران آمریکا - JOE RAEDLE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا در دولت دونالد ترامپ، در گفتگو با پایگاه خبر عرب نیوز گفت رهبری ایران «استاد بهره‌برداری از ضعف‌های آمریکاست» و بازداشتن حکومت ایران از اقداماتش نیازمند «پیامی منسجم و عاقلانه و میل به تحمیل هزینه» به تهران است.

او گفت دولت بایدن باید از تضعیف عربستان سعوی جلوگیری کند. «محروم کردن سعودی‌ها از حق دفاع از خود دیوانگی است، ولی به نظر می‌رسد که خط مشی دولت بایدن همین باشد.»

به گزارش عرب نیوز، آقای پمپئو همچنین با خروج حوثی‌های یمن از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا به‌شدت مخالفت کرد و افزود: «هیچ‌کس تردیدی ندارد که حوثی‌ها تروریستند و از حمایت ایرانی‌ها برخوردارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه سابق آمریکا در این مصاحبه گفت: «در نهایت، رهبری ایران، آیت‌الله [خامنه‌ای] و همه اطرافیانش فقط زبان زور حالی‌شان می‌شود. وقتی اقدامی می‌کنند و در مقابل‌ش شاهد ضعف یا دلجویی می‌شوند، به اقدامات خود ادامه خواهند داد.» به عنوان نمونه‌هایی از این اقدامات ایران، او به «حمله‌های موشکی» و «پنهان کردن سایت‌های هسته‌ای از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» اشاره کرد. او به شدت از تصمیم دولت بایدن به بازگشت به برجام انتقاد کرد.

آقای پمپئو عربستان سعودی را «شریک مهم امنیتی» آمریکا خواند و افزود: «ما [دولت ترامپ] در مسائل گسترده‌ای با عربستان سعودی همکاری کردیم، از جمله فروش سلاح و تامین امنیت برای مردم عربستان سعودی.»