احمدی‌نژاد: یارانه نقدی باید دو و نیم میلیون تومان باشد

«اگر هدفمندی یارانه‌ها ۱۰۰ درصد اجرا می‌شد با قیمت‌های امروز ۲.۵ میلیون تومان در ماه به هر ایرانی می‌رسید»

محمود احمدی نژاد معتقد است که یارانه پرداختی باید معادل ۴۰ دلار در ماه باشد - عکس از دنیای اقتصاد

محمود احمدی‌نژاد در آخرین اظهارنظر خود درباره مسائل اقتصادی کشور، با اشاره به میزان یارانه پرداختی در زمان ریاست‌جمهوری خود و شرایط امروز گفت است که ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در آن دوران معادل چهل دلار بود و امروز نیز باید ۴۰ دلار به مردم پرداخت شود.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس‌جمهوری پیشین جمهوری اسلامی ضمن انتقاد از عدم اجرای درست «هدفمندی یارانه‌ها» گفت:«اگر هدفمندی یارانه‌ها ۱۰۰ درصد اجرا می‌شد، با قیمت‌های امروز ۲.۵ میلیون تومان در ماه به هر ایرانی می‌رسید.»

او تأکید کرد که مالک منابع طبیعی کشور مردم هستند و این ثروت باید به طور برابر بین آنها تقسیم شود. وی در ادامه مدعی شد که در زمان ریاست‌جمهوری خودش، به وی اجازه اجرای کامل ایده‌های اقتصادی‌اش را نداده‌اند.

منتقدان محمود احمدی‌نژاد اما این ادعاها را رد و عملکرد اقتصادی دولت‌های نهم و دهم را منفی ارزیابی می‌کنند.

احمدی‌نژاد پیش‌تر نیز در مصاحبه‌ای با دنیای اقتصاد گفته بود که اگر چیزی که ما می‌خواستیم اجرا می‌شد، حتماً رقم یارانه بیش از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود. وی همچنین، دلیل وجود اختلاف طبقاتی شدید در ایران را ناشی از پرداخت یارانه پنهان عنوان و اجرای طرح پرداخت یارانه برابر را راهکار کاهش این اختلاف دانسته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند که افزایش فعالیت‌های رسانه‌ای احمدی نژاد، تلاشی برای حضور مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری یا دست کم تاثیرگذاری بر آن است. از این رو، سخنان او را نیز در همین راستا تحلیل می‌کنند. اگرچه وی در این باره گفته است:« من هرگز از بحث یارانه‌ها بهره‌برداری سیاسی نکردم و در شعارهای انتخاباتی هم آن را نگفتم. چون اصلاً به این چیزها اعتقاد ندارم.»

با این حال بسیاری از کارشناسان اقتصادی و حتی مدیران جمهوری اسلامی معتقدند که بدون حل مشکلات سیاست خارجی، نمی‌توان مسائل اقتصادی را حل کرد و به نظر می‌رسد بدون حل مسئله تحریم، نمی‌توان به بهبود وضعیت اقتصادی خوش‌بین بود.