لغو محدودیت‌های مربوط به کرونا در ایالت اوکلاهما

حدود ۹.۹ درصد از مردم آمریکا به طور کامل مایه‌کوبی شده‌اند

کوین استیت، فرماندار ایالت اوکلاهما - SAUL LOEB / AFP

اوکلاهما به جمع ایالت هایی پیوست که همه محدودیت‌های مربوط به کرونا را در گرد‌همایی‌ها و اجبار به زدن ماسک را لغو می‌کند.

کوین استیت، فرماندار جمهوری‌خواه اوکلاهما، روز پنجشنبه اعلام کرد که روز بعد فرمانی اجرایی امضا می‌کند که «محدودیت‌های گردهمایی‌ها و نیاز به زدن ماست در ساختمان‌های دولتی را در سراسر ایالت لغو می‌کند.»   

او عقیده دارد که اوکلاهما بر اساس موارد ابتلا و میزان بستری شدن افراد و واکسینه شدن تعداد هرچه بیشتری از افراد، در مسیر «پس گرفتن تابستان» پیش می‌رود.

بنا به آمار پروژه ردگیری کووید، هفته گذشته میانگین میزان ابتلا به کرونا ۶۴۳ مورد در روز بود، که نسبتا به هفته پیش از آن ۱.۱ درصد افزایش نشان می‌داد. بیش از ۴۵۰۰ تن از ساکنان این ایالت به دلیل ابتلا به کرونا جانشان را از دست داده اند.

اوکلاهما از نظر مایه‌کوبی، وضع بهتری از ایالت‌های دیگر داشته. به حدود ۲۱.۲ درصد از ساکنان ایالت دست‌کم یک نوبت واکسن زده شده، که بالاتر از میانگین سراسری آمریکا یعنی ۱۸.۸ درصد است.

اظهارات روز پنجشنبه آقای استیت، اوکلاهما را به جمع ایالت‌های آریزونا، کنتیکت، مریلند، میسیسیپی، تکزاس، ویرجینیای غربی و وایومینگ اضافه می‌کند که همگی برنامه‌های مشابهی برای لغو محدودیت همگام با افزای مایه‌کوبی و کاهش شمار بستری‌ها اعلام کرده‌اند.

لری هوگن، فرماندار مریلند، روز سه‌شنبه اعلام کرد که رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و دیگر کسب و کار‌ها از روز جمعه بدون محدودیت ظرفیت اجازه دارند باز کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تکزاس، اجبار به زدن ماسک از چهارشنبه لغو شد، گرچه مسئولان بهداشتی و شهری هشدار دادند که این تصمیم ممکن است به اوج‌گیری دوباره شیوع ویروس منجر شود.

ایالت‌های دیگر هم به طرف متفاوت – جز لغو محدودیت تجمع و زدن ماسک – اقدامات پیش‌گیرانه را کنار می‌گذارند.

اندرو کومو، فرماندار نیویورک، اعلام کرده که مسافران داخلی که از قلمروهای ایالات متحده وارد این شهر می‌شود از روز اول آوریل نیازی به قرنطینه نخواهند داشت. وزارت بهداشت ایالت نیویورک هنوز به مسافران توصیه می‌کند قرنطینه شوند، اما قرنطینه اجباری فقط در مورد مسافران بین‌المللی الزامی است.

آقای کومو همراه با فیل مرفی، فرماندار نیوجرسی، در بیانیه مشترکی روز چهارنشبه گفت که این دو ایالت به سرعت ایالت‌های دیگر بازگشایی نخواهند شد. در عوض، محدودیت‌های شیوع کرونا را به‌تدریج کم می‌کنند. از نوزدهم مارس، در شهر نیویورک و ایالت نیوجرسی رستوران‌ها می‌توانند با پنجاه درصد ظرفیت آغاز به کار کنند.

مقام‌های بلندپایه دولت بایدن از مسئولان ایالتی خواسته‌اند کاهش محدودیت‌ها را متوقف کنند، زیرا گونه‌های جهش یافته ویروز کرونا هنوز در آمریکا شایع است.

مرکز مهار و پیش‌گیری بیماری‌ها گفت که شاهد کاهش ابتلا به کرونا در هفته‌های اخیر بوده اما نگران اوج‌گیری قریب‌الوقوع آن است.

دکتر روشل والنسکی، مدیر این مرکز، روز چهارشنبه به مجمع ملی شهرهای آمریکا گفت: «سرعت مایه‌کوبی در برابر اوج‌گیری دوباره، بستگی به این دارد که در ماه‌های مارس و آوریل چه اتفاقی می‌افتد.»

ولی خستگی از کرونا بعد از یک سال همه‌گیری شایع است و افزایش میزان مایه‌کوبی مسئولان ایالتی را تشویق به بازگشت به زندگی عادی کرده است.

به گفته مرکز مهار بیماری‌ها، حدود ۹.۹ درصد از مردم آمریکا به طور کامل مایه‌کوبی شده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان