ویروس کرونا؛ بیمارستان‌های برزیل «در آستانه فروپاشی»

بیمارستان‌های برزیل به حداکثر ظرفیت خود رسیده است و بیش از ۸۰ درصد تخت‌های آی‌سی‌یو در مراکز استان‌ها پر شده‌اند

پژوهشگران بر نیاز به گسترش و تقویت مقررات مربوط به پیشگیری کرونا تاکید می‌کنند - TARSO SARRAF / AFP

به گفته موسسه پیشرو تحقیقات بهداشت عمومی، سیستم بهداشتی برزیل زیر فشارهای ادامه‌دار ناشی از بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ در آستانه فروپاشی است.

در حالی‌که سایر کشورهای بزرگ در حال بهره‌مندی از طرح‌های واکسیناسیون بیماری کووید و اعمال محدودیت‌ها بوده‌اند، برزیل  یک هزار و ۷۹۷ مورد مرگ ناشی از ویروس کووید-۱۹ را به ثبت رسانده است. این تعداد به بیش از ۲۸۶ هزار مورد تلفات و نزدیک به ۱۱ میلیون مورد ابتلای تایید شده در این کشور، اضافه شده است.

به گزارش موسسه فیوکروز مستقر در ریودوژانیرو، بخش مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو) بیمارستان‌های هر ۲۷ ایالت این کشور به حداکثر ظرفیت خود رسیده‌اند و بیش از ۸۰ درصد تخت‌های آی‌سی‌یو در مراکز استان‌ها پر هستند.

بر اساس گزارش فیوکروز، بخش‌های ‌آی‌سی‌یو در حداقل ۱۵ مرکز ایالت تا بیش از ۹۰ درصد اشغال هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری بی‌بی‌سی به نقل از این موسسه اعلام کرده است که این ارقام نشان‌دهنده «بار اضافی و حتی فروپاشی سیستم بهداشتی» است. پژوهشگران بر نیاز به گسترش و تقویت اقدامات مربوط به رعایت فاصله فیزیکی و اجتماعی، ماسک زدن و تمیز کردن دست‌ها تاکید می‌کنند.

هفته گذشته، اوج‌گیری موارد ابتلا همراه با کمبود تخت‌های آی‌سی‌یو، شورای ملی دبیران بهداشت را وادار کرد تا در بسیاری از نقاط  این کشور اعمال محدودیت‌های بیشتر و مقررات منع رفت و آمد را تقاضا کنند. این شورا در نامه‌ای سرگشاده اعلام کرد که باید در مناطقی که بیش از ۸۵ درصد تخت‌های بیمارستان‌ها اشغال هستند، «محدودیت‌های حداکثری» اعمال شود تا «جلوی فروپاشی قریب‌الوقوع مراکز مراقبت‌های بهداشتی و درمانی عمومی و خصوصی گرفته شود».

در این نامه که به امضای ۲۷ دبیر بهداشت کشور رسیده، آمده است: «بازگشت بیماری همه‌گیر در چندین استان، شبکه‌های امدادرسانی عمومی و خصوصی را به شدت تحت فشار قرار داده و با خطر گسترش ویروس در سراسر برزیل مواجه ساخته است.»

اما با وجود هشدارهای پی‌در‌پی کارشناسان، جاییر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل، همچنان تهدیدات ناشی از همه‌گیری این ویروس را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد. او روز جمعه از اقدامات انجام شده برای جلوگیری از شیوع این بیماری انتقاد کرد و به مردم برزیل گفت که دست از «غر زدن» در مورد شیوع ویروس کرونا بردارند.

© The Independent

بیشتر از جهان