عبور سیارک آپوفیس از نزدیکی زمین

آپوفیس به فاصله ۱۵۰ میلیون کیلومتری زمین خواهد رسید؛ حدودا ۴۴ برابر فاصله بین زمین تا ماه

تصاویر راداری نشان می‌دهند که این سیارک شبیه به یک بادام زمینی است -Morgan Sette / AFP

آپوفیس - یا به عبارت دیگر سیارک ۹۹۹۴۲ - در روز جمعه از فاصله‌ای نزدیک به زمین عبور خواهد کرد و عبور آن برای کسانی که می‌خواهند این پدیده نادر را تماشا کنند، با تلسکوپ قابل رصد خواهد بود.

این سیارک که به نام خدای باستانی مصر، خدای آشوب نامگذاری شده به فاصله‌ای برابر با ۰.۱۱ واحد نجومی - تقریبا معادل ۹۳ میلیون مایل یا ۱۵۰ میلیون کیلومتری- زمین خواهد رسید. حدودا ۴۴ برابر فاصله بین زمین تا ماه.

آن‌گونه که ناسا توضیح می‌دهد آپوفیس در رده سیارک‌های نوع اس طبقه بندی شده است یا اصطلاحا در رده سیارک‌های سنگی، که از موادی چون سیلیکات و ترکیبی از نیکل و آهن تشکیل شده‌اند. تصاویر راداری نشان می‌دهند که این سیارک شبیه به یک بادام زمینی است و شکل آن کشیده آن دارای دو گوشه در هر قسمت انتهایی است. این سیارک سیصد متری بین ساعت ۰۵:۵۵ صبح تا ۰۶:۰۴به وقت گرینویچ از کنار زمین عبور خواهد کرد. برای کسانی که تلسکوپ ندارند، پروژه تلسکوپ مجازی در رم، تماشای آنلاین این عبور را پخش می‌کند. دانشمندان قصد دارند که از عبور این سیارک برای تمرین ردیابی سنگ‌های بالقوه خطرناک استفاده کنند. به‌خصوص آسیب احتمالی برخورد سیارک با بقایای جمع شده زباله‌های فضایی در اتمسفر زمین که خطری جدی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویشنو ردی متخصص سامانه دفاع سیاره‌ای در دانشگاه آریزونا در گفتگو با اسپیس می‌گوید: «هدف این است که همه دانشمندان در سراسر جهان با این مسئله درگیر شوند، نوعی ائتلاف همگانی از افرادی که مایل به مشارکت در آن هستند. سپس ما این کمپین را که چند ماه به طول می‌انجامد ادامه می دهیم و تلاش می کنیم که این شیء را رصد کنیم.»

آپوفیس در ۱۳ آوریل سال ۲۰۲۹ حتی از این هم به زمین نزدیک‌تر خواهد شد و به گزارش اسپیس، از ناحیه ماهواره‌های با ارتفاع بالا گذر خواهد کرد.

این سیارک برای نخستین بار در سال ۲۰۰۴ کشف شد و به بحث‌ها و مناقشات بسیاری دامن زد زیرا پیش بینی‌هایی وجود داشت که این سیارک به زمین برخورد خواهد کرد. اگرچه بررسی‌های بیشتر دانشمندان این امکان را رد کرد و مشخص شد که این سیارک در فاصله‌ای ایمن از کنار زمین عبور خواهد کرد.

مارینا بروزوی، دانشمند علوم راداری از آزمایشگاه پیشران جت ناسا در پاسادنا کالیفرنیا که روی رصد راداری اجرام نزدیک به زمین (NEO) کار می‌کند، می‌گوید:«عبور نزدیک آپوفیس در سال ۲۰۲۹ یک فرصت فوق‌العاده برای علم خواهد بود. ما این سیارک را هم با تلسکوپ‌های اپتیکی و هم با تلسکوپ‌های راداری رصد خواهیم کرد. با مشاهدات راداری، ممکن است بتوانیم جزییات سطح  آن را که فقط چند متر است ببینیم.»

فوربس گزارش می‌دهد که اگر یک سیارک در ابعاد و اندازه‌های آپوفیس به زمین برخورد کند، رخدادی به احتمال یک به هشتاد هزار سال خواهد بود که خسارات عظیمی بر جای خواهد گذاشت.

© The Independent

بیشتر از زندگی