آغاز نشست بین‌المللی بررسی خدمات عربستان به اسلام و تثبیت میانه‌روی

«عربستان سعودی می‌کوشد مردم را از آفت افراط گرایی، تعصب و تندروی دور و محفوظ نگه دارد»

کعبه قبله مسلمانان- Abdel Ghani BASHIR / AFP

روز چهارشنبه سوم مارس، کنفرانس بین‌المللی برای بررسی تلاش‌های عربستان سعودی در خدمت به اسلام و مسلمانان و تثبیت ارزش‌های اعتدال و میانه‌روی شروع به کار کرد. در این کنفرانس که زیر نظر شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد، معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع عربستان سعودی، در دانشگاه اسلامی امام محمد بن سعود ریاض راه‌اندازی شد، علاوه بر مهمانان، دکتر حمد بن محمد آل الشیخ، وزیر آموزش عربستان سعودی، دکتر محمد السدیری، معاون وزیر آموزش در امور دانشگاه‌ها، دکتر احمد بن سالم العامری، رئیس دانشگاه اسلامی امام محمد بن سعود و معاونان و رؤسای دانشکده‌های این دانشگاه نیز شرکت داشتند.

کنفرانس با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد. بعد از آن، رئیس دانشگاه اسلامی امام محمد بن سعود، به سخنرانی پرداخت و از تلاش‌های عربستان در خدمت به اسلام و مسلمانان در سراسر جهان، ستایش کرد. وی گفت: «بررسی خدمات عربستان سعودی به اسلام و مسلمانان بزرگتر از این است که یک کنفرانس بتواند آن را پوشش دهد. ده‌ها مقاله علمی و پژوهشی هم نمی‌تواند از عهده آن بر آید؛ زیرا که پیشینه بسیار طولانی دارد. خدمات عربستان به اسلام و مسلمانان از زمان بنیان‌گذار این مملکت، شادروان ملک عبدالعزیز آل سعود، آغاز شد و تا امروز که دوران «جدیت و عزیمت» به رهبری خادم حرمین شریفین، ملک سلمان بن عبدالعزیز، است، ادامه دارد. اکنون دانشگاه امام محمد بن سعود مفتخر است که این کنفرانس بین‌المللی را برگزار می‌کند تا با مشارکت پژوهشگران نخبه و ممتاز از کشورهای مختلف جهان، بر تلاش‌های عربستان در خدمت به اسلام و مسلمانان و تثبیت ارزش‌های اعتدال و میانه‌روی، روشنی انداخته شود.»

رئیس دانشگاه امام افزود: «برگزاری این کنفرانس بین‌المللی در این شرایط استثنایی در دانشگاه امام که قله‌ای از قله‌های دانش و کانونی برای پژوهش‌های تخصصی در علوم اسلامی و شرعی به شمار می‌رود، برای ادای مسئولیت بزرگی است که عربستان سعودی بر عهده دارد. این کشور که مهبط وحی الهی است و دو شهر مقدس مکه و مدینه (حرمین شریفین) و قبله مسلمانان جهان را در آغوش خود دارد، از هیچ تلاشی برای خدمت به اسلام و مسلمانان در سرتاسر جهان دریغ نورزیده است. عربستان سعودی همواره پرچمدار دعوت اسلامی بر اساس ارزش‌های اعتدال، میانه‌روی، تسامح و مبارزه با افراط‌گرایی، تندروی، فرقه گرایی و تروریسم در جهان بوده است. عربستان سعودی همچنین با تکیه بر مبانی حقوق بشر که مورد تایید شریعت اسلامی نیز هست، همیشه و در همه جا از قضایای برحق انسانی دفاع کرده است».

امام محمد بن سعود در ادامه افزود: «دانشگاه امام به عنوان یک دانشگاه تخصصی در فرهنگ و معارف اسلامی که در حال پخش علوم شرعی در کشورهای مختلف جهان است، تصمیم گرفت تا با برگزاری این کنفرانس بین‌المللی، گوشه‌ای از مسئولیت‌های خود را ادا کند. بعد از این ‌که ما خبر برگزاری این کنفرانس را منتشر کردیم و از دانشمندان و محققان برای شرکت در آن دعوت کردیم، زیاده از ۳۰۰ مقاله پژوهشی در بخش‌های مختلف برای ما فرستاده شد که پس از بررسی و ارزیابی، ۸۰ مقاله آن برای ارائه در این کنفرانس برگزیده و در قالب چهار جلد کتاب تنظیم شدند.»

رئیس دانشگاه امام اظهار داشت: «هدف والای این کنفرانس، برجسته کردن تلاش‌هایی است که عربستان سعودی در راه خدمت به اسلام و مسلمانان انجام داده و می‌دهد، تا این مسیر ادامه پیدا کند و در تقویت و پخش ارزش‌های اسلامی و تثبیت تعادل و میانه‌روی و مبارزه با افراط‌گرایی، تندروی و تروریسم و رساندن پیام جاودانه اسلام به جهانیان که هدف از آن خیر و سعادت بشریت در دنیا و آخرت است، برای دیگران الگو شود.»

پس از آن، شیخ دکتر علی‌محمد ابو هنیه، به نمایندگی از شرکت‌کنندگان، سخن گفت و از دولت خادم حرمین شریفین، ملک سلمان و ولیعهد امینش به خاطر تلاش‌هایشان در خدمت به اسلام و مسلمین سپاسگزاری کرد. وی گفت: «دولت عربستان سعودی با پخش و نشر عقیده درست اسلامی، پخش و نشر کتاب خدا و سنت رسول‌الله، چاپ و پخش قرآن کریم و با تقدیم کمک‌های خیریه و انسان‌دوستانه در سراسر جهان، به اسلام و مسلمانان خدمت می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این نشست، پیام ارسالی شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل الشیخ، مفتی عمومی عربستان و رئیس مجلس کبار علما و رئیس اداره پژوهش‌های علمی و افتا، خوانده شد. وی در پیام خود تاکید کرد: «از زمانی ‌که مملکت عربستان سعودی به دست ملک عبدالعزیز تاسیس شد تاکنون در مسیر میانه‌روی و اعتدال روان است؛ زیرا که این مملکت بر اساس قرآن و سنت و تحکیم شریعت پایه‌گذاری شده است و شریعت اسلام، شریعت عدالت، انصاف و نیکویی است و انسان را مورد تکریم قرار داده است و حقوق، عزت و کرامت همه افراد بشری را محفوظ و مصون داشته است.»

شیخ با اشاره به این ‌که روش اعتدالی عربستان در همه سیاست‌ها و برنامه‌های داخلی و خارجی آن متبلور است، گفت: «دولت و ملت عربستان سعودی، با تمام توان خود تلاش‌های طاقت‌فرسایی را برای تثبیت ارزش‌های اعتدال و میانه‌روی و ترک غلو و تندروی انجام داده است. بخشی از تلاش‌هایی عربستان در این راستا عبارت است از رعایت شریعت اسلامی و اجرای تعالیم اسلام در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی، فرهنگی و آموزش و پرورش، حمایت از علمای دینی و حمایت از مساعی آن‌ها در پخش و نشر روش میانه‌روی و اعتدال، تقدیم خدمات همه جانبه به حجاج و زوار حرمین شریفین از همه کشورهای جهان، حمایت از مسلمانان و دفاع از قضایای عادلانه مسلمانان به ویژه قضیه فلسطین در محافل بین‌المللی، تلاش‌های جدی و پیگیر در مبارزه با افکار و اندیشه‌های انحرافی، تندروانه و افراط‌گرایانه در همه انواع و اشکال آن و ایستادگی در برابر گروه‌های گمراه با همه شجاعت و قدرت. این‌ها نمونه‌هایی از تلاش‌های مملکت عربستان در راه تثبیت ارزش‌های اعتدال و میانه‌روی در میان مسلمانان است.»

مفتی عربستان در پایان پیام خود، از رهبری عربستان و در راس آن ملک سلمان بن عبدالعزیز، خادم حرمین شریفین و  محمد بن سلمان، ولیعهد وی، تشکر و سپاسگزاری کرد.

سخنران دیگر این کنفرانس دکتر حمد بن محمد آل الشیخ، وزیر آموزش بود. وی با تاکید بر نقش عربستان در خدمت به اسلام و مسلمانان و پشتیبانی از میانه‌روی از راه‌های مشروع و کار برای تثبیت ارزش‌های شهروندی در چارچوب «چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان»، گفت: «نیاز است تا برای تقویت امنیت فکری و محافظت از اصول و ارزش‌های ثابت خود و جلوگیری از هر گونه انحراف و افراط‌‌گرایی فکری، در چارچوب یک منظومه فراگیر فکری، فرهنگی و اخلاقی کار و پیکار کنیم.»

وزیر آموزش افزود: «به رغم شرایط سخت و ناگواری که به سبب کرونا بر همه کشورهای جهان سایه افکند و موازین و معیارهای جهانی را دگرگون کرد، به لطف خداوند دولت ما در همین شرایط سخت بر ارزش‌های والای انسانی ثابت‌قدم ماند و از تقدیم خدمت به شهروندان و خارجیان مقیم عربستان، دریغ نورزید و سلامتی انسان‌ها در این سرزمین مبارک را در اولویت قرار داد. دولت ما برای حفظ سلامت جامعه بشری از آثار کرونا و کاستن از اضرار و آسیب‌های روانی، اجتماعی و اقتصادی آن، اقدامات مناسبی را در داخل کشور انجام داد  و هم با سازمان‌های جهانی کمک و همکاری کرد.»

 وزیر آموزش اضافه کرد: «عربستان سعودی با تکیه بر مبانی و اصول اسلامی و ارزش‌های سنتی عربی و معیارهای ثابت میهنی، همواره بر دستگیری از نیازمندان و خدمت و احترام به مهمانان و رعایت حقوق انسان‌ها، متعهد بوده است و تلاش می‌کند تا سالانه یک میلیون نفر داوطلب و رضاکار در بخش‌های غیرانتفاعی، تربیت کند.»

وی همچنین گفت: «عربستان سعودی از زمان تاسیس آن توسط شادروان ملک عبدالعزیز تا دوران خادم حرمین شریفین، ملک سلمان بن عبدالعزیز (خدا حفظش کند)، همواره در کارهای خیریه و تقدیم خدمات لجستیک در جهان پیشتاز بوده و همواره دستش را برای کمک به مسلمانان و غیر مسلمانان در کشورهای برادر و دوست، دراز کرده است.»  

دکتر حمد بن محمد آل الشیخ تاکید کرد که عربستان سعودی به عنوان یک عضو فعال جامعه بین‌المللی و قلب پر تپش عالم اسلامی، در برابر جامعه انسانی و اسلامی مسئولیت انسانی و اخلاقی احساس می‌کند و از این رو از هیچ‌ کمکی در بخش‌های خیریه، بشردوستانه و توسعه به کشورهای مختلف جهان دریغ نکرده و نمی‌کند. چنانچه عربستان بر اساس شاخص جهانی «دی‌ای سی» (که به سنجش کمک‌های رسمی در بخش توسعه می‌پردازد) در راس کشورهای جهان قرار دارد.

وزیر آموزش افزود: «عربستان سعودی سرزمین اعتدال و میانه‌روی است؛ در گذشته چنین بوده، حال چنین است و در آینده هم چنین خواهد بود. این سرزمین هم از نگاه جغرافیایی و هم از نگاه فرهنگی و روش در وسط جهان قرار دارد و از همین جهت در یک فاصله مساوی با همه کشورهای صلح‌طلب جهان ایستاده است. عربستان سعودی با تمام نیرو و جدیت تلاش می‌ورزد تا مبادی انصاف و عدالت و ارزش‌های اعتدال و میانه‌روی را در فرهنگ جامعه و اندیشه و رفتار شهروندان نهادینه کند و مردم را از آفت افراط گرایی، تعصب و تندروی دور و محفوظ نگه دارد. چون ارزش‌های والا وقتی اهمیت پیدا می‌کند که جزئی از هویت مردم شود و در گفتار و رفتار جامعه تبلور یابند.

وزیر آموزش در پایان سخنان خود از ولیعهد به خاطر نظارت بر روند فعالیت‌های کنفرانس، سپاسگزاری کرد و گفت: «نظارت بزرگوارانه ولیعهد از این کنفرانس بیانگر این است که ایشان تا چه اندازه به گسترش دوستی و محبت در سراسر جهان دلبستگی دارد و تا چه حد علاقه‌مند آن است تا دروازه گفت‌وگو میان همه ملت‌ها و دولت‌های جهان بر اساس مشترکات و بر مبنای ارزش‌های اعتدال و میانه‌روی، همیاری و احترام متقابل همواره باز باشد که البته خیر و سعادت بشریت هم در همین است.»

بیشتر از جهان