کاسه ۳۵ دلاری، عتیقه نیم میلیون دلاری از آب در آمد

کاسه سرامیک گل و مرغ، مربوط به دوران سلسله مینگ چین است

انتظار می‌رود این کاسه در حراج «ساتبیز» نیویورک در روز هفدهم مارس، به مبلغی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار به فروش برسد-porcelain bowl

کاسه کوچکی که در یک حراج خانگی به مبلغ ۳۵ دلار فروخته شد، در واقع یک اثر هنری باستانی چینی به ارزش ۵۰۰ هزار دلار بوده است.

این کاسه ۱۵ سانتیمتری کار هنرمندان چینی قرن پانزدهم است که سال گذشته در یک حراج خانگی در شهر «نیوهِیوِن»، مرکز ایالت کنتیکت به فروش رفت. 

انتظار می‌رود این کاسه در حراج «ساتبیز» نیویورک در روز هفدهم مارس، به مبلغی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار به فروش برسد.

صاحب ناشناس این کاسه که دارای گل‌های آبی در زمینه سفید است، پس از خرید، آن را برای ارزیابی به خانه حراج «ساتبیز» برد و کارشناس سرامیک‌های چینی این مرکز بلافاصله متوجه شد که این کاسه یک اثر هنری خاص است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنجلا مک آتیر، معاون ارشد «ساتبیز» و رئیس اداره آثار چینی این خانه حراج، می‌گوید: «بلافاصله مشخص بود که ما به یک شیئی بسیار بسیار خاص نگاه می‌کنیم. سبک نقاشی و شکل کاسه یا حتی رنگ آبی به کار رفته در آن، مشخصه اوایل دوره چینی‌سازی قرن پانزدهم (چین) است.»

کارشناسان معتقدند قدمت این کاسه که به شکل گل نیلوفر آبی یا قلب مرغ ساخته شده است، به دوره حکمرانی امپراتور «یونگل»، سومین حکمران سلسله مینگ، بازمی‌گردد.

قدمت این کاسه از روی لطافت سطح و طرح و رنگ آن که خاص دوره چینی‌سازی قرن پانزدهم در چین است، تعیین شده است.

از شش کاسه مشابهی که از این دوره باقی مانده‌اند، بیشتر آن‌ها در موزه بریتانیا در لندن، تایپه و ایران نگاهداری می‌شوند اما هیچ‌یک از آن‌ها در موزه‌های ایالات‌متحده به نمایش گذاشته نشده‌اند.

معلوم نیست این کاسه چینی چگونه به حراج خانگی در کنتیکت راه یافته است. ممکن است این شیئی ارزشمند نسل به نسل در یک خانواده دست به دست شده باشد.

خانم مک آتیر می‌گوید: «همیشه این‌گونه پدیده‌ها -کشف این آثار ارزشمند- موجب شگفتی است. برای ما کارشناسان این که ببینیم چیزی که حتی از وجودش بی‌خبر بودیم بی‌مقدمه پیدا می‌شود، همواره بسیار هیجان‌انگیز است.»

© The Independent

بیشتر از جهان