فروشندگان عتیقه با ممنوعیت جدید تجارت عاج در بریتانیا مبارزه می‌کنند

بریتانیا بزرگترین صادرکننده قانونی عاج در جهان است

بازیگر سریال سکس اند د سیتی در مراسم شهرداری نیویورک شرکت می کند که در آگوست ۲۰۱۷ در پارک سنترال دو تن محصولات غیرقانونی عاج منهدم شد. TIMOTHY A. CLARY / AFP

تلاش‌های حقوقی فروشندگان عتیقه برای لغو ممنوعیت جدید تجارت عاج در بریتانیا مبارزه‌ای حیاتی برای فیل‌های آفریقایی تلقی می‌شود.

گروهی از فروشندگان و مجموعه داران می‌گویند که این سخت‌گیری، «حقوق اساسی و آزادی» آن‌ها برای لذت بردن از اموال شخصی را نقض می‌کند.

اما منتقدان می‌گویند اگر چالش حقوقی آن‌ها موفقیت آمیز باشد، راه گریزی برای بهره برداری به قاچاقچیان و چراغ سبز به شکارچیان غیرقانونی نشان می‌دهد.

مدت‌های مدیدی است که بازرسان گفته‌اند باندهای قاچاق عاج فیل‌های تازه کشته شده را در پوشش عتیقه می‌فروشند تا ممنوعیت تجارت را دور بزنند، بنابراین معافیت برای آثار قدیمی هنوز به طور موثر از شكار این حیوان حمایت می‌كند.

طبق قانون جدید، تجارت اقلامی که در آنها عاج فیل کار شده متوقف می‌شود از جمله کالاهایی که تاریخ قبل از ۱۹۴۷ را بر خود دارد و قبلاً می‌توانست به صورت قانونی خرید و فروش شود.

لابی‌های عتیقه که می‌خواهند همچنان به تجارت عاج‌های ساخته شده پیش از سال ۱۹۴۷ ادامه دهند، هفته آینده این ممنوعیت را در یک بررسی قضایی در دیوان‌عالی کشور به چالش می‌کشند و معتقدند که این قانون با قانون اتحادیه اروپا مغایر است.

شرکت «دوستان گنجینه‌های فرهنگی عتیقه (Fact)» می‌گوید که این ممنوعیت برای بریتانیا منصفانه نیست، زیرا بقیه اتحادیه اروپا هنوز تجارت عاج را مجاز می‌دانند، اگرچه کمیسیون اروپا در نظر دارد این ممنوعیت را مطابق با بریتانیا بررسی کند.

این گروه همچنین می‌گوید این ممنوعیت «دخالت شدید در حقوق بنیادی و آزادی» برای لذت بردن از اموال شخصی آن‌ها است.

براساس اعلام آژانس تحقیقات زیست محیطی، بریتانیا بزرگترین صادرکننده قانونی عاج در جهان، به ویژه به نقاط پرطرفدار هنگ کنگ و چین است.

اما قانون عاج، که به‌عنوان یکی از شدیدترین سختگیری‌ها در مورد فروش عاج در جهان دیده می‌شود، در ماه دسامبر تصویب شد و قرار است اواخر سال جاری میلادی به اجرا گذارده شود.

پس از اینکه بیش از ۸۸ درصد از پاسخ دهندگان به مشاوره دولت در این خصوص از محدودیت بیشتر این تجارت پشتیبانی کردند، این لایحه با اکثریت قریب به اتفاق کلیه احزاب در مجلس، به تصویب رسید.

کوشاگران گروه «عمل برای فیل‌ها»(AfE) مستقر در بریتانیا می‌گویند که فروشندگان عتیقه با وجود حمایت عظیم مردمی و سیاسی از این ممنوعیت، مخالفت می‌کنند.

دنیس درسنر از گروه «عمل برای فیل‌ها» گفت: «این میزان حمایت از ممنوعیت تجارت عاج این پیام را با صدای بلند و واضح رساند که زندگی فیل‌ها برای عموم مردم بریتانیا مهم است و نه تجارت آلوده‌ زیورآلات ساخته شده از عاج. اما تا به امروز، فروشندگان عتیقه این پیام را نگرفته‌اند. متأسفانه، فیل‌ها هیچ حقوق به رسمیت شناخته شده‌ای در قانون ندارند، حتی حق کشته نشدن و قطع نشدن عاج شان، اما آن‌ها برای زندگی و بقا حق اخلاقی دارند. برای دستیابی به ممنوعیت تجارت عاج در بریتانیا که قانونی قوی در این خصوص است، سال‌ها فشار بی امان، کارزار و فعالیت‌های عمومی صورت گرفته است».

خانم درسنر افزود که هیچ گنجینه فرهنگی با قانون آسیب نمی‌بیند.

این کوشاگران قبل از جلسه روز چهارشنبه در مقابل دادگاه عالی تظاهرات خواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم درسنر گفت: «تصمیم تنها یک قاضی می‌تواند سال‌ها کارزار اعتراضی ما را بی اثر و تقاضای قاطع عموم برای ممنوعیت عاج را نپذیرد».

در سال ۱۹۸۹ کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های در معرض انقراض، به فیل‌ها بالاترین سطح حمایت را اعطا و تجارت بین‌المللی عاج را ممنوع اعلام کرد. در نتیجه، شکار غیرقانونی کم شد و قیمت عاج سقوط کرد.

اما این ممنوعیت شامل تجارت عاج عتیقه‌های ساخته شده قبل از سال ۱۹۴۷ نشد و اجازه داده شد تجارت این عتیقه‌ها همراه با بازارهای داخلی عاج ادامه یابد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از جهان