اشرف غنی: مردم به هیچ کس اجازه فروپاشی نظام را نمی‌دهند

اشرف غنی اطمینان داد که از قانون اساسی کشور محافظت خواهد کرد

رئيس جمهور افغانستان می‌گوید به کسی اجازه نمی‌دهد که به فکر فروپاشی نظام باشد - ارگ

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در واکنش به هشدار شماری از کسانی ‌که برای نابودی نظام این کشور آستین بالا زده‌اند گفت، مردم افغانستان و نیروهای امنیتی افغان هیچ‌گاه و به هیچ کس اجازه نمی‌دهد که نظام‌شان را از هم بپاشاند و نابود کند. 

آقای غنی، گفت: «هرگز مردم و جمهوریت اسلامی افغانستان اجازه نمی‌دهند که نظام از هم بپاشد، زیرا ما خواهان صلح پایدار و ختم خشونت در کشور هستیم و نظام ما به اساس اراده‌ آزاد مردم افغانستان دوام می‌کند و به پیش می‌رود.» 

رئیس جمهور افغانستان این سخنان را در دیدار با شماری از نظامیان این کشور در کابل گفت و نیز نظامیان افغان را پاسدار و مدافع نظام در این کشور خواند و افزود: «ما با همت شما صلح پایدار را در افغانستان تامین می‌کنیم و خشونت را ختم می‌سازیم و دلیل سخنان ما در زمینه آوردن صلح، ثبات و دوام نظام، همت شما قهرمان کشور است که همه بالای‌تان افتخار داریم.» 

او نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور را مخاطب ساخت و گفت: «در چهره‌های شما، ملت واحد، ثبات، رفاه و صلح افغانستان را مشاهده می‌کنم و بدون شما و قهرمانی‌هایتان، امروز میدان سیاست متفاوت می‌بود. باید بگویم که قهرمانی‌ها، فداکاری و قوت‌تان همه روزه از سوی رهبران جهان مورد تقدیر و ستایش قرار می‌گیرد و شما نه تنها استقلال افغانستان، بلکه امنیت جهان را نیز حفظ می‌کنید.» 

این گفته‌های آقای غنی، در حالی ابراز می‌شود که طالبان بارها برای نابودی نظام کنونی افغانستان تلاش کردند اما تلاش‌های آنان بی‌نتیجه مانده است. اکنون این گروه پس از گفت‌وگوهای صلح بین‌افغانی در دوحه، بارها خواستار کنار رفتن رئیس‌جمهور غنی از قدرت شدند و تاکید کردند که باید برای رسیدن افغانستان به یک صلح پایدار نظامی موقت به وجود بیاید، خواستی که از سوی دولت افغانستان و مردم این کشور به شدت رد شد. 

رئیس‌جمهور غنی، در پاسخ به خواست طالبان برای کنار رفتن او از قدرت و تشکیل حکومت موقت و در غیر آن نابودی نظام، چنین گفت: «تا زنده هستم طالبان روی حکومت موقت را نخواهد دید و من از بیدهای نیستم که به بادها خم شوم وقتی که خواست ملت و افسران پلیس متعهد را داشته باشم.» 

دولت و مردم افغانستان فروپاشی نظام  این کشور را خواست دشمنان‌شان می‌دانند و می‌گویند که دشمنان افغانستان تلاش دارند که تا به وسیله وجود طالبان، افغانستان را از راه پیشرفت به گذشته تاریک برگردانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنان می‌گویند که نظام این کشور مال شخصی و چیزی نیست که یک شبه به وجود آماده باشد. مردم و نیروهای امنیتی افغان برای رسیدن به این جا، قربانی‌های بی‌شماری را متقبل شدند و به هیچ کس اجازه نخواهند داد که نظام را از بین ببرند و دستاوردهای مردم را نابود بسازند. هیچ کس به این فکر و خیال نباشد. 

اجمل عثمانی، ساکن کابل می‌گوید: «ما از سقوط چندین نظام در کشور خود تجربه‌های زیاد و خیلی تلخ داریم. همین انسان‌های بی‌شعور و نادان بودند که ما امروز در تمام عرصه‌ها فقیر و نادار ماندیم و میلیون‌ها شهید دادیم و میلیون‌ها معلول و معیوب داریم. بلی؛ هر حزب، گروه و جریان که با غنی، مشکل دارند با او حل کنند، اما با نظام نباید مشکل داشته باشند. نظام افغانستان مال شخصی آقای غنی نیست. مردم افغانستان بیشتر از ۲۵ سال است که برای حفظ و حراست از آن قربانی می‌دهند و برنگشته‌اند. چند روز پیش حکمتیار و ملا انصاری، نیز از سقوط نظام حرف زدند که اشتباه می‌کنند. بدانند که نبود نظام به معنی نبود حکمتیار و ملا انصاری، نیز است. روزی خدای نخواسته خواهد آمد که هیچ قدرتی نتواند کنترلش کند.» 

سمیرا مرسل، دانشجو گفت: «من نمی‌دانم که چرا طالبان و هم‌فکران آنان برای ختم جنگ، تامین صلح، بهبود وضعیت زندگی مردم، بالا بردن سطح اقتصاد مردم، غنی‌سازی فرهنگ و تاریخ پر افتخار کشور طرح و برنامه نمی‌سازند و یا ندارد. من همیشه شنیدم که حرف از نابودی نظام و جاری ساختن جوی خون دارند. پاسخ من به آنان این است که افغانستان، افغانستان بیست سال پیش نیست که مردم را لقمه چرب خود گوسفند بسازید و هر طبل که بزنید مردم برقصند، اگر می‌بود نظام ما تاکنون با این وضعیت بد موجود دوام نمی‌کرد. من از فداکاری‌های نیروهای امنیتی کشور سپاسگزارم و از مردم می‌خواهم که مانند گذشته پهلوی نظام‌شان قرار بگیرند و اجازه ندهند که دشمنان صلح و آرامش افغانستان به اهداف شوم خود برسند.»