پناهجویان فراری و سرگردان در دریا، بنگلادش: به ما چه؟

وزیر خارجه بنگلادش می‌گوید این کشور مجبور نیست پناهندگان روهینگیایی را بپذیرد

بیش از یک میلیون پناهنده روهینگیایی از کشور میانمار اکثر جمعیتش بودایی هستند، در اردوگاه‌های پرجمعیتی در کشور بنگلادش که اکثر مردم آن مسلمانند به سر می‌برند- REUTERS/Navesh Chitrakar/File Photo

وزیر امور خارجه بنگلادش گفته است که این کشور «اصلا مجبور نیست» به ده‌ها پناهنده مسلمان روهینگیایی که حدود دو هفته است در دریای آندامان سرگردان هستند، پناه بدهد.

به گزارش مقامات هند، نیروهای گارد ساحلی این کشور به ۸۱ نجات‌یافته‌ که به همراه هشت جان‌باخته درون قایق ماهیگیری چپانده شده بودند و می‌خواستند کاری کنند، کمک کردند تا بنگلادش آنان را بپذیرد؛ اما ای‌کی عبد‌المومن، وزیر خارجه بنگلادش، گفت که کشورش از هند که نزدیکترین کشور است یا میانمار که کشور اصلی روهینگیایی‌ها است انتظار دارد آنان را بپذیرد.

او در مصاحبه جمعه شب خود با رویترز گفت: «آنان شهروند بنگلادش نیستند و در واقع شهروند میانمارند. این افراد را یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر آن‌طرف‌تر از قلمرو آبی بنگلادش پیدا کرده‌اند پس ما هیچ اجباری به پذیرششان نداریم.»

آقای مومن گفت که این پناهندگان ۱۴۷ کیلومتر با قلمرو هند و ۳۲۴ کیلومتر با میانمار فاصله داشتند. او افزود: سایر کشورها و نهادها باید از این پناهندگان محافظت کنند.

آنوراگ سریواستاوا، سخنگوی وزارت امور خارجه هند هم روز پنجشنبه گفت: «هند در حال مذاکره با دولت بنگلادش است تا از پذیرش ایمن آن‌ها در این کشور مطمئن شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از مقامات دولت هند که نخواست نامش فاش شود -زیرا مسئولیت رسمی اطلاع‌رسانی رسانه‌ای در این زمینه را بر عهده نداشت- گفت که هند برنامه داشته به این پناهندگان آب و غذا برساند اما نمی‌خواسته است آن‌ها را به خاک خود بیاورد.

دهلی‌نو عهدنامه پناهندگی ۱۹۵۱، پیمانی که حاوی حقوق پناهندگان و وظایف دولت‌ها در محافظت از آن‌ها است را امضا نکرده است. این کشور به پیش از ۲۰۰ هزار نفر از جمله عده‌ای روهینگیایی پناه داده است اما قانونی برای حفاظت از پناهندگان ندارد.

بیش از یک میلیون پناهنده روهینگیایی از کشور میانمار اکثر جمعیتش بودایی هستند، در اردوگاه‌های پرجمعیتی در کشور بنگلادش که اکثر مردم آن مسلمانند به سر می‌برند؛ از جمله ده‌ها هزار نفری که در پی سرکوب مرگبار ارتش میانمار در سال ۲۰۱۷ از این کشور گریختند.

قاچاقچیان انسان اغلب پناهندگان روهینگیایی را با وعده کار در کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند مالزی می‌فریبند.

سازمان پناهندگان ملل متحد این هفته در مورد گم شدن این قایق حامل پناهندگان هشدار داد.

هند روز پنجشنبه اعلام کرد حدود ۷۴ پناهنده کارت شناسایی دارند که نشان می‌دهد میانماری‌های آواره‌اند، کارتی که دفتر سازمان پناهندگان ملل متحد در بنگلادش برایشان صادر کرده است. دکتر مومن گفت این یعنی سازمان ملل خودش هم باید مسئولیت این قایق را بر عهده بگیرد. وی اظهار داشت: «اگر این پناهندگان کارت سازمان پناهندگان ملل متحد دارند چرا این سازمان اجازه داده قاچاقچیان انسان دارندگان کارتش را ببرند، در دریا سرگردان کنند و در معرض خطر مرگ قرار دهند؟»

مقام ارشد دولت هند که اجازه مصاحبه با رسانه‌ها را نداشت، اعلام کرده است که هند روز شنبه ضمن مذاکره برای بازگرداندن این پناهندگان به بنگلادش، آنان را تحت کمک و نظارت خود قرار داده است. به گفته مقامات هندی، بسیاری از نجات‌یافتگان بیمار و به شدت تشنه بودند زیرا در پی خرابی موتور قایق در طول سفر، روزها بی آب و غذا مانده بودند.

ایندیپندنت با وزارت امور خارجه هند و سازمان پناهندگان ملل متحد تماس گرفته و نظرشان را جویا شده است.

© The Independent