پوشیدنی جدیدی که بدنتان را به باتری تبدیل می‌کند

این دستگاه به ازای هر سانتی‌متر مربع پوست حدود یک ولت برق تولید می‌کند

این دستگاه برای به کار انداختن لوازم الکترونیکی پوشیدنی چون ساعت‌های هوشمند و یا ردیاب‌های تناسب اندام ، مناسب است - عکس از توییتر دانشگاه کلرادو

دانشمندان از طریق یک دستگاه پوشیدنی کم‌هزینه، راهی برای تبدیل بدن انسان به باتری پیدا کرده‌اند.

پژوهش‌گران دانشگاه کلرادو بولدر از طریق مولد حرارتی کوچکی که می‌تواند به صورت انگشتر یا دستبند پوشیده شود، توانستند حرارت بدن را به نیروی برق کافی برای به کار انداختن یک دستگاه الکترونیکی تبدیل کنند.

دستگاه مزبور که به ازای هر سانتی‌متر مربع پوست حدود ۱ ولت نیرو تولید می‌کند، برای به کار انداختن لوازم الکترونیکی پوشیدنی چون ساعت‌های هوشمند و یا ردیاب‌های تناسب اندام کافی خواهد بود.

جیانلیانگ چیائو، پروهش‌گر ارشد فناوری و دانشیار دانشگاه کلرادو بولدر، گفت: «ما می‌خواهیم در آینده لوازم الکترونیکی پوشیدنی شما را بدون نیاز به باتری به کار بیندازیم.»

«هر بار از باتری استفاده می‌کنید، دارید آن را تخلیه می‌کنید و در نهایت باید آن را تعویض کنید. ویژگی مثبت دستگاه ترموالکتریک ما این است که با پوشیدن آن، همیشه برایتان کار خواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته پژوهش‌گران، این دستگاه همچنین می‌تواند برای تأمین نیرو و از بین بردن نیاز به باتری در دستگاه‌های تنظیم ضربان قلب، پمپ‌های انتقال دارو، و دیگر وسایل پزشکی کارساز باشد.

در صورت لزوم، این دستگاه می‌تواند کل آستین را نیز بپوشاند و نیروی بیشتری تولید کند. با توجه به انعطاف‌پذیری و دوام آن، کافی است با پوست در تماس نزدیک باشد تا گرمای بدن فرد را به نیروی برق تبدیل کند.

دانشیار چیائو گفت: «طراحی ما بدون فشار آوردن به مواد ترموالکتریک که می‌توانند بسیار شکننده باشند، در کل سیستم پخش می‌شود.» او اضافه كرد كه حرارت اضافی حاصل از ورزش نیز می‌تواند جذب، و به نیروی برق تبدیل شود.

«مولد‌های ترموالکتریک با بدن انسان در تماس نزدیکند و می‌توانند از حرارتی که به شکل عادی در محیط پخش می‌شود، استفاده کنند.»

این دستگاه پوشیدنی ضمنا از ماده‌ای خود-ترمیمی ساخته می‌شود؛ به این معنی که اگر پاره شد، می‌توان آن را به هم چسباند و در عرض تنها چند دقیقه ترمیم می‌یابد.

محققان پیشبینی می‌کنند که این دستگاه پس از حل برخی از گره‌های موجود در طراحی‌اش، بین پنج تا ۱۰ سال آینده وارد بازار خواهد شد.

مطالعه‌ای در مورد جزئیات این مولد پوشیدنی در مجله پیشرفت‌های علم (ساینس ادونسز) منتشر شده است.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی