واکسن فایزر آمار ابتلا به کرونا، بستری و مرگ را کاهش می‌دهد

میزان بستری شدن در بیمارستان و مرگ‌های حاصل از کووید-۱۹ می‌تواند تا ۷۵ درصد کاهش یابد

هر دو واکسن فایزر و واکسن آکسفورد-آسترازنکا نرخ پذیرش را در بیمارستان به ترتیب تا ۸۵ و ۹۴ درصد کاهش دادند - Luis ROBAYO / AFP

سازمان بهداشت همگانی انگلستان گفت توزیع و تزریق واکسن فایزر و بایونتک آمار ابتلا و مرگ‌های حاصل از آن را در میان افراد مسن کاهش داده و نرخ پذیرش را در بیمارستان نیز پایین آورده است. 

هم‌زمان با پرده‌برداری بوریس جانسون از برنامه خود برای کنار گذاشتن قرنطینه در انگلستان روز دوشنبه، دو پژوهش جدید اطلاعات دنیای واقعی درباره واکسن فایزر را بررسی کردند. مدارس از ۸ مارس کاملا باز خواهند شد و خانواده‌ها از اواخر ماه مارس می‌توانند در فضاهای سر باز بیرون با یکدیگر دیدار کنند. 

سازمان بهداشت همگانی انگلستان گفت مطالعه «ارزیابی ابتلای مجدد و مصونیت در برابر سارس‌کوو۲» که ابتلای مجدد تقریبا ۴۰ هزار کارمند نظام بهداشتی را که هر دو هفته یک بار برای کووید آزمایش می‌دادند بررسی کرد، نتیجه گرفت این واکسن در جلوگیری از ابتلای با نشانه یا بدون نشانه به این بیماری موفق بوده است و آمار مبتلایان را طی ۲۱ روز بعد از دوز اول بیش از ۷۲ درصد کاهش داده است. این آمار بعد از دریافت دوز دوم به ۸۶ درصد رسید. 

تحلیل مستقل دیگری از اطلاعات آزمایش‌گیری معمولی کووید نیز نشان می‌دهد یک دوز از واکسن ۵۷ درصد در جلوگیری از ابتلا به بیماری با علایم آن در میان افراد ۸۰ساله و بالاتر، چهار هفته بعد از دریافت اولین دوز موثر بوده است. 

دوز دوم میزان محافظت از افراد بالای ۸۰ سال را تا ۸۵ درصد افزایش داد. در کل به گفته سازمان بهداشت همگانی انگلستان میزان بستری در بیمارستان و مرگ‌های حاصل از کووید-۱۹ می‌تواند تا ۷۵ درصد کاهش یابد. 

این ارزیابی نشان می‌دهد واکسن فایزر در برابر گونه جنوب شرقی ویروس که باعث شیوع شدید آن در سراسر انگلستان در پاییز شد، نیز موثر است. 

پژوهشی در اسکاتلند که آن هم در روز دوشنبه منتشر شد، نشان داد هر دو واکسن فایزر و واکسن آکسفورد-آسترازنکا نرخ پذیرش را در بیمارستان به ترتیب تا ۸۵ و ۹۴ درصد کاهش دادند. 

دکتر سوزان هاپکینز از سازمان بهداشت همگانی انگلستان در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفت: «ما شاهد تاثیر قوی واکسن‌ها در کاهش موارد ابتلا، با یا بدون علامت، هستیم. این اولین باری است که این کار به صورت نظام‌مند برای واکسن فایزر و بایونتک انجام شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود این نتایج احتمالا بدان معنی است که واکسن فایزر نیز در جلوگیری از سرایت ویروس موفق بوده است: «کاهش آمار مبتلایان، چه با یا بدون بروز علایم بیماری، بزرگ‌ترین عامل کاهش نرخ سرایت است و ما نشان دادیم این واکسن نه تنها آمار مبتلایانی که علایم بیماری را بروز می‌دهند کاهش داده است بلکه در کاهش موارد ابتلا بدون بروز علایم بیماری هم موفق عمل کرده است.» 

تحقیق دوم افرادی که واکسن زده‌اند را با سایر اشخاصی که واکسن دریافت نکرده‌اند، براساس سن، جنسیت، منطقه زندگی و اگر در خانه سالمندان زندگی کرده‌اند در فاصله ۸ دسامبر تا ۱۲ فوریه مقایسه کرد. 

در مجموع بین افراد بالای ۷۰ سال ۴۳ هزار و ۲۹۴ مورد و در میان افراد بالای ۸۰ سال ۱۱ هزار و ۸۶۰ مورد ابتلا وجود داشت. 

خطر مرگ در میان افراد بالای ۸۰ سال در میان کسانی که حداقل طی ۱۴ روز گذشته اولین دوز واکسن را زده‌اند در مقایسه با افرادی که واکسن نزده بودند، ۵۷ درصد کمتر بود. 

کسانی که بالای ۸۰ سال داشتند و بعد از تزریق واکسن به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند نیز در مقایسه با افراد واکسن‌نزده ۴۰ درصد کمتر احتمال داشت در بیمارستان بستری شوند. 

دکتر ماری رمزی، دبیر مصونیت‌سازی در سازمان بهداشت همگانی انگلستان گفت: «این واکسن نه تنها خطر ابتلای فرد به بیماری را کاهش می‌دهد بلکه همچنین، خطر نیاز به بستری در بیمارستان یا مرگ حاصل از بیماری را نیز کاهش می‌دهد. پس این مطالعه نشان می‌دهد محافظت آن در برابر وخیم‌ترین نوع بیماری حتی بالاتر هم است. نرخ کاهش ۵۷ درصدی خطر مرگ تخمین خیلی دست پایینی است، مصونیت در برابر بیماری وخیم احتمالا چیزی حدود ۷۵ درصد است اگر بیشتر از آن نباشد.» 

او ادامه داد: «به نظرم این نتیجه باعث تقویت آن سیاست می‌شود که تزریق یک دوز از واکسن به افرادی بیشتر در جلوگیری از مرگ و پذیرش بیشتر در بیمارستان موثر است و بعدتر هم می‌شود برگشت و دوز دوم را به افراد زد که مصونیت طولانی‌مدت‌تری را برای آن‌ها فراهم می‌آورد و احتمالا محافظت بهتری به ویژه درباره انواع ملایم‌تر این بیماری ارائه می‌دهد.» 

او افزود: «اما این محافظت کامل نیست و ما هنوز نمی‌دانیم این واکسن‌ها چقدر در کاهش نرخ سرایت کووید-۱۹ به سایرین موثر هستند. پس حتی اگر واکسینه شده‌اید خیلی مهم است باز به نحوی رفتار کنید که انگار مبتلا به ویروس هستید، بهداشت خود را رعایت کنید و در خانه بمانید.» 

سازمان بهداشت همگانی انگلستان گفت مطالعاتی مشابه را درباره واکسن آکسفورد و آسترازنکا به راه انداخته که از اوایل ژانویه در بریتانیا مورد استفاده قرار گرفت. 

مت هنکاک، وزیر بهداشت گفت: «این گزارش مهم نشان می‌دهد واکسن‌ها موثر هستند و خیلی خوب است که مدارکی را شاهد باشیم حاکی از این که واکسن فایزر میزان بالایی از مصونیت را در برابر ویروس کرونا فراهم می‌آورد. واکسن‌ها باعث حفظ جان افراد می‌شوند و خیلی حیاتی است که ما برنامه واکسیناسیون شهروندان را به سرعت هرچه بیشتر پی بگیریم تا افراد هر چه بیشتری این واکسن را دریافت کنند. مدارک جدید نشان می‌دهد این واکسن از شما و همچنین افراد پیرامون شما محافظت می‌کنند.»

© The Independent

بیشتر از جهان