کاهش تقاضای طلا و افزایش تقاضای نقره در آستانه سال نو

«امسال بعید است در آستانه ایام نوروز تقاضایی برای خرید سکه و طلا داشته باشیم و مردم ترجیح می‌دهند از کارت‌های هدیه استفاده کنند»

قیمت طلا و سکه در ایران در یک سال گذشته بین ۱۲۰ تا ۱۷۰ درصد افزایش یافته است - BEHROUZ MEHRI / AFP

به گفته نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر ایران، تقاضای طلا در یک سال گذشته کاهش یافته اما تقاضا برای نقره ۱۵ درصد افزایش یافته است.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایلنا گفته که امسال بعید می‌رسد در آستانه ایام نوروز تقاضایی برای خرید سکه و طلا داشته باشیم و مردم ترجیح می‌دهند از کارت‌های هدیه استفاده کنند.

گفته نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر توضیح داد که در یک سال گذشته با توجه به بالا رفتن قیمت طلا شاهد افزایش ۱۵ درصدی تقاضای خرید نقره بودیم. البته همواره تقاضا برای خرید ظروف نقره و آینده شمدان نقره وجود داشته است.

او نوسانات در بازار سکه و طلا را «بسیار جزیی» خواند که با توجه به نوسانات نرخ ارز این نوسان قیمتی در بازار طلا طبیعی است و افزود: «با توجه به افزایش نرخ انس طلا و نرخ ارز در یک روز گذشته، این دو عامل باعث افزایش قیمت جزیی طلا و سکه شده اما در مجموع در دوره ثبات نسبی قیمت‌ها هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر مهرماه ۱۳۹۹ هم از تعطیلی ۲۵ درصد واحدهای طلا در شش ماه نخست سال خبر داده و گفته بود: «افزایش قیمت‌ها موجب شده که فروش مصنوعات طلا و جواهر به حداقل ممکن برسد. ازار در رکود شدید است بطوری که واحدهای تولیدی با حداقل ظرفیت فعالیت می‌کنند.»

قیمت طلا نه تنها در بازار ایران، بلکه در بازارهای جهانی افزایش یافته است. قیمت طلا و سکه در یک سال گذشته بین ۱۲۰ تا ۱۷۰ درصد افزایش یافته است. بر اساس گزارشی که ایمنا منتشر کرده، قیمت سکه بهار آزادی در ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ۵۱ میلیون و ۸۶۰ هزار ریال بود که در ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ به ۱۱۸میلیون و ۳۲۰ هزار ریال رسیده است.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۱۲۳ درصد افزایش از ۵ میلیون و ۲۹۶ هزار ریال در ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۸ به ۱۱۸ میلیون و ۳۱۰ هزار ریال در ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹ افزایش یافته است.

بیشتر از اقتصاد