نماز خواندن مسلمانان در اماکن عمومی سوییس

فعال سیاسی اهل سوئیس که از طرح ممنوعیت برقع حمایت می کرد، اکنون از مسئولان کشورش می خواهد تا مانع نماز خواندن مسلمانان در اماکن عمومی شوند

مسجدی در سوئیس

این مرد که طرح پیروزمندانه ممنوعیت حجاب را در یکی از مناطق سوئیس؛ رهبری می کرد اکنون از مقامات سوئیس خواسته است تا مانع حضور مسلمانان برای ادای نماز در مکان های عمومی شوند.

این فعال راست گرا به نام جورجیو گیرنگلی، که لقب او "ال گاستوست" یعنی: "قاتل شادمانی" و یا "ویران کننده خوشی" تعبیر می شود، گفته است که ممنوعیت مسلمانان از ادای نماز در مکان های عمومی، یک اقدام لازم برای جلوگیری از ظهور گتو (محله‌ای که ساکنان آن غالباً از یک قوم یا از یک مذهب باشند) در جامعه است، چالشی که هم اکنون کشور بلژیک با آن رو برو است.

این شهروند اهل سوئیس به منظور ممنوعیت مسلمانان از ادای نماز در مکان های عمومی، درخواستی را به پارلمان استان تیچینو داده است. او در وبسایت خود ضمن هشدار از ادامه روند اسلام گرایی در جوامع غربی، خواستار اِعمال سیاست "تحمل صفر" در مقابله با دسیسه های حمله به اروپا و در برابر ستیزه جویان اسلامی که مسلمانان را وادار به افراط گرایی می سازند، شده است.

وی همچنان ادعا کرده است که نماز مسلمان چنان "معصومانه و صادقانه" نیست بلکه شامل پیام های نفرت علیه مسیحیان و یهودیان هست.

طبق گفته خبرگزاری لوکال سوئیس: این درخواست از سوی یکی از کمیسیون های پارلمان استان تیچینو به شدت رد شده است و انتظار می رود درخواست مزبور در نشست های آینده پارلمان نیز با واکنش مشابهی روبرو شود.

این درخواست در نشست های آینده شورای عالی که از۲۰-۱۸ ماه فوریه برگزار می شود، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. در صورتی که درخواست یاد شده به تصویب نرسد آقای گیرنگلی اقدام به راه اندازی یک کمپین همه پرسی خواهد کرد. برای برگزاری چنین همه پرسی، لازم است هفت هزار امضا از افراد واجد شرایط، در مدت صد روز جمع آوری شود.

البته برای آقای گیرنگلی که هم اکنون حمایت بزرگترین حزب سیاسی سوئیس (حزب متشدد و راست گرای مردم سوئیس) را با خود دارد، جمع آوری امضاها، مانع بزرگی نخواهد بود.

خبرگزاری "تونتی مینتس" سوئیس می گوید که: آقای آندریاس گلنر و آقای والتر ووبمن دو تن از نمایندگان شورای ملی حزب مردم سوئیس، حمایت خود را از این ابتکار عمل اعلام کردند.

آقای گیرنگلی گفت: "زمانی منبع تهدید را پیدا می کنیم که به خارج سفر کنیم." چالش محله های مسلمان نشین در بلژیک را امروز نمی توان دست کم گرفت. "

اگر چنین ممنوعیتی مورد حمایت قرار گیرد، پیامد آن منحصر به مسلمانان نخواهد بود و احتمالا شباهت های زیادی با قانون "سکولاریسم" که در اوائل این ماه از سوی مقامات ژنو به تصویب رسیده است، داشته باشد. البته قانون تازه تصویب شده "سکولاریسم" در سوئیس، پوشیدن علامت ها و نماد های دینی را برای کارمندان و کارگران منع ساخته است. همچنان طبق این قانون جدید که با حمایت ۵۵ درصد از نمایندگان به تصویب رسیده است: اجرای فعالیت های مذهبی در مکان های عمومی (جز در شرایط ویژه) ممنوع می باشد.  

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه