ناوالنی می‌تواند پوتین را سرنگون کند؟

پروجکت سیندیکت تحلیل کرده که پوتین و دولت یکی هستند و کنار راندن پوتین دست‌کم در حال حاضر دشوار است

کارناوال مخالفان ولادیمیر پوتین، ۱۵ فوریه ۲۰۲۱ در دوسلدورف آلمان - INA FASSBENDER / AFP

اعتراضات امروز روسیه با اعتراضات ۱۰ سال پیش متفاوت است. صحبت‌هایی درباره کنار راندن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از سوی منتقد معروف او، الکسی ناوالنی مطرح می‌شود اما باید این نکته را در نظر داشت که پوتین ۱۰ سال گذشته را صرف پلیسی کردن حکومتش کرده است.

پروجکت سیندیکت این پرسش را مطرح کرده که آیا موج اعتراضاتی که در هفته‌های اخیر روسیه را فرا گرفته، اعلانی برای تغییر رژیم است؟

پاسخ این پرسش احتمالا نه است. اما به طور حتم، برخلاف اعتراضاتی که در ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در روسیه در واکنش به سومین مراسم تحلیف ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس‌جمهور رخ داد، جنبش اعتراضی امروز یک رهبر کاریزماتیک و همدل دارد. الکسی ناوالنی سالهاست که مدافع بی وقفه مبارزه با فساد اداری است. او ماه گذشته دستگیر شد. هنگامی که پس از مسموم شدن با سم اعصاب مورد علاقه کرملین، نوویچوک، از آلمان بازگشت تا همچنان با رژیم پوتین مقابله کند؛ از جایی که ماه‌ها را در آن سپری کرد تا بهبود یابد.

اما برخلاف زمان افول تزارها و شوروی، رژیم پوتین نه پریشان است و متزلزل می‌شود. پوتین دهه گذشته را صرف تحکیم یک دولت پلیسی کرده و آماده است تا از همه ابزارهای موجود برای حفظ قدرت استفاده کند. رهبری که به اوکراین حمله کرده و به طور غیرقانونی در سال ۲۰۱۴ کریمه را ضمیمه کرد، و سال گذشته اصلاحیه قانون اساسی را انجام داد تا بتواند به عنوان رئیس جمهور مادام العمر باقی بماند، قرار نیست با حرکت معترضان آخر هفته از قدرت خارج شود.

با توجه به منطق کرملین، هنگامی که رهبران، روزنامه‌نگاران و دیپلمات‌های خارجی در حمایت از مخالفان صحبت می‌کنند، آنها فقط اثبات می‌کنند که ناوالنی بخشی از یک توطئه جهانی برای بی‌ثبات کردن روسیه است. برای بیرون راندن این نقشه از خانه، به‌تازگی وزارت امور خارجه روسیه سه دیپلمات اروپایی را به دلیل شرکت در تجمعات ناوالنی اخراج کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کرملین با خود ناوالنی هم اینطور رفتار می‌کند؛ مثل دشمن دولت. جلسات استهضاءآمیز دادگاه ناوالنی از زمان بازگشت او از آلمان، دادگاه‌های نمایشی استالین در دهه ۱۹۳۰ را یادآوری می‌کند، با یک تفاوت اساسی: ناوالنی به «جنایات» خود اعتراف نمی‌کند و تسلیم دیکتاتور نمی‌شود. در طی مراحل دادرسی، ناوالنی بی‌قانونی دولت را و حکم خود را مورد انتقاد قرار داد - تقریباً سه سال تبعید.

با افشاگری درباره تجمیع ثروت ولادیمیر پوتین، ناوالنی مستقیماً پوتین را تضعیف می‌کند. از این لحاظ، ناوالنی مانند یکی از اهداف تروتسکیستی استالین نیست. او خود تروتسکی است و باید پاک شود.

این روزها چهره‌های تاثیرگذار سیاسی از هر نوع - از کمونیست گرفته تا ملی‌گرا - در حال برجسته شدن هستند. آنها مرگ قریب‌الوقوع پوتین را پیش‌بینی می‌کنند، درباره سلطه غربی‌ها یا چینی‌ها هشدار می‌دهند و حدس می‌زنند که ناوالنی پروژه سرویس‌های امنیتی روسیه است که از کنترل خارج شده است. برخی حتی نام ناوالنی را تفسیر کرده‌اند - که به معنای «دور راندن» است - به نشانه این که او کسی است که پوتینیسم را از بین خواهد برد.

با این حال، همان‌طور که پاسخ کرملین به اعتراضات نشان داده است، پوتین و دولت یکی و یکسان هستند. این باعث می‌شود که سرنگونی او حداقل در حال حاضر دشوار باشد.

بیشتر از جهان