قطعه چوبی گمشده متعلق به اهرام مصر پیدا شد

گفته می‌شود این قطعه‌های چوبی، در ساخت اهرام ثلاثه مورد استفاده قرار گرفته‌اند

این قطعه‌های چوبی، یکی از تنها سه موردی هستند که درون هرم بزرگ جیزه کشف شده‌اند - A THIRD PARTY. NO RESALES. NO ARCHIVES

یک اثر باستانی «بسیار بااهمیت» که احتمالا ۵ هزار سال قدمت دارد، بعد از آنکه بیش از ۷۰ سال مفقود بود، در داخل یک جعبه سیگار در دانشگاهی در اسکاتلند یافت شد. این اثر، یکی از سه اثری است که از داخل هرم بزرگ جیزه مصر پیدا شده است.

عبیر الادانی، معاون سرپرست دانشگاه، هنگام بررسی اشیای مجموعه آسیای دانشگاه ابردین، این اثر باستانی را کشف کرد. این اثر مفقود شده، در جعبه سیگاری قرار داشت که چندین قطعه چوبی را در خود جای داده بود.

خانم الادنی این قطعه‌ها را با مدارک موجود از اشیای هر مجموعه تطبیق داد و وقتی به مجموعه اشیای مصر در این دانشگاه رسید متوجه شد که «آن قطعه چیست و چگونه تمام این مدت در حالی که در مقابل چشم بوده است، در مجموعه اشتباه، پنهان شده بود.»

خانم الادنی که خود اصالتا اهل مصر است و ۱۰ سال برای موزه مصر در قاهره کار کرده است، گفت: «من باستان‌شناس هستم و در پروژه‌های حفاری باستانی در مصر کار کرده‌ام. با این حال، هرگز تصور نمی‌کردم اینجا، در شمال شرقی اسکاتلند، روزی پدیده‌ای به این مهمی از میراث کشور خود بیابم.»

این قطعه‌های چوبی، یکی از تنها سه موردی هستند که درون هرم بزرگ جیزه یافت شده اند. این مجموعه که توسط مهندس «وینمن دیکسون» در هرم ملکه کشف شد، به دنبال نام او «یادگارهای دیکسون» خوانده شده است.

این قطعه‌ها در سال ۱۹۴۶، از سوی دختر جیمز گرنت، به دانشگاه ابردین اهدا شدند. جیمز گرنت دانشجوی پزشکی بود که اواسط دهه ۱۸۶۰ به مصر رفت تا برای مقابله با بیماری همه‌گیر وبا کمک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مصر آقای گرنت با آقای دیکسون رابطه دوستانه‌ای پیدا کردند. در اکتشافات گرنت در هرم جیزه، دیکسون با او همراه شد. این دو با هم آن قطعه‌های چوبی را یافتند.

خانم الادنی گفت مجموعه آثار باستانی دانشگاه، شامل صدها هزار مورد است. بنابراین «جستجوی یک قطعه، به پیدا کردن سوزنی در انبار کاه شبیه است. باورم نمی‌شود که این قطعه‌ها داخل یک جعبه سیگار بودند.»

گفته می‌شود این قطعه‌های چوبی، در ساخت اهرام ثلاثه مورد استفاده قرار گرفته‌اند. دو مورد دیگر کشف‌شده از هرم جیزه که یک گوی و یک قلاب هستند، در موزه‌ای در بریتانیا نگهداری می‌شوند.

نیل کورتیس، دبیر موزه‌ها و مجموعه‌های ویژه دانشگاه ابردین گفت: تاریخ‌گذاری این چوب‌ها با کربن، کشفی انقلابی است. او خاطرنشان کرد آن چوب‌ها «بسیار قدیمی‌تر از آن چیزی هستند که تصور می‌شود.»

به گفته پژوهشگران این دانشگاه، نتیجه آزمایش بر این قطعه‌ها نشان داد تاریخ این چوب‌ها «به زمانی حدود ۳۳۴۱ تا ۳۰۹۴ سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. به این معنی که قدمت این قطعه‌ها، حدود ۵۰۰ سال پیش‌تر از اولین مدارک تاریخی‌ است که نشانگر زمانِ احداث هرم بزرگ جیزه در دوران فرمانروایی «فرعون خوفو» در ۲۵۸۰ تا ۲۵۶۰ سال پیش از میلاد مسیح بوده است.»

پژوهشگران این دانشگاه معتقدند یادگارهای دیکسون در اصل برای احداث هرم بزرگ جیزه استفاده شده‌اند، نه اینکه بعدتر به‌وسیله اکتشاف گران در هرم جا گذاشته شده باشند.

آقای کورتیس گفت: «اکنون نوبت دانشمندان است که درباره نحوه استفاده و فرضیه قرار گرفتن تعمدی آن در هرم، به بحث و مناظره بنشینند. می‌دانیم که در دوران پادشاهی جدید مصر نیز فرعون‌ها، آثار باستانی را با خود دفن می‌کردند تا تاکید کنند با گذشته خود ارتباطی مداوم و پیوسته دارند.»

او افزود این کشف قطعا «باعث افزایش کنجکاوی و علاقه به یادگارهای دیکسون خواهد شد و آنها می‌توانند اطلاعات جدیدی را درباره هرم بزرگ جیزه ارائه کنند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی