نهایی شدن محل جدید گورستان تهران تا سال ۱۴۰۰

نماینده مجلس: بهشت‌زهرا ظرفیت تبدیل ‌شدن به یک جاذبه گردشگری را دارد

پیروز حناچی، شهردار تهران مخالف توسعه مجدد بهشت‌زهرا است- عکس از تسنیم

گورستان فعلی تهران پنجاه‌ ساله است و طبق نظر کارشناسان، باتوجه ‌به آن که عمر آن در زمان تأسیس ۲۵ سال در نظر گرفته شده بود، حالا ۲۵ سال از إتمام مهلت دفن اموات مردم تهران در آن می‌گذرد. سال گذشته حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران، اعلام کرده بود: «مطالعات مکان‌یابی دفن اموات پایتخت توسط یک مشاور آغاز شده است و به‌محض جانمایی اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

او افزوده بود: «دفن اموات پایتخت باید به ‌صورت پراکنده و منطقه‌ای در شمال، جنوب، غرب و شرق صورت گیرد تا از فشار به یک محل مشخص مانند بهشت‌زهرا کاسته شود.»

تبدیل گورستان تهران به جاذبه توریستی

خلیل آبادی، نماینده مردم تهران در شورای شهر، همچنین تأکید کرده است که سازمان بهشت‌زهرا در تهران به دلیل قرارگرفتن در کنار مقبره رهبر سابق ایران، گلزار ۳۰ هزار کشته دوران جنگ، ۴ هزار کشته گمنام جنگ، ۲۲۰ کشته جنگ سوریه و نیز مقبره ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از مشاهیر کشور، ظرفیت تبدیل ‌شدن به یک جاذبه توریستی و گردشگری را دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا مدیران شهری تهران می‌گویند که «مدت‌هاست به دنبال پیداکردن مکان جدید برای دفن اموات تهرانی‌ها»هستند. یکی از اعضای شورای شهر تهران نیز خبر داده است که «در شمال آرادکوه منطقه متروکه‌ای وجود دارد که در صورت توافق، تبدیل به گورستان تهرانی‌ها می‌شود و مشکل دفن اموات را تا ۵۰ سال آینده برطرف می‌کند.»

توسعه بهشت‌زهرا معنایی ندارد

در این میان، پیروز حناچی، شهردار تهران، که مخالف توسعه مجدد بهشت‌زهرا است، تأکید دارد: «بحث توسعه بهشت‌زهرا معنایی ندارد، به دنبال مکان‌های جدید در شرق و غرب هستیم تا از تمرکززدایی جلوگیری کنیم، چرا که می‌بینیم در پایان سال وقتی مردم به بهشت‌زهرا می‌روند، به دلیل تمرکز حتی شریان‌های اصلی نیز قفل می‌شوند.»

احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران، دراین‌خصوص توضیح داده است که بهشت‌زهرای کنونی برای بیست و پنج سال پیش‌بینی شده بود و در حال حاضر ۲۵ سال از ظرفیت پیش‌بینی شده آن گذشته است.

نهایی شدن مکان جدید گورستان تهران 

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، نیز خبر از نهایی شدن مکان جدید گورستان تهران در سال ۱۴۰۰ داده است. او تصریح کرده است: «منابع لازم برای احداث گورستان پایتخت وجود دارد.» به گفته او، مکان گورستان جدید «در یکی از نقاط شهر در غرب یا شرق مشخص نیست و بستگی به سایر نهادهای دخیل در این امر دارد.»

بهشت‌زهرا تهران بزرگ‌ترین آرامستان ایران است که در جنوب تهران قرار دارد و فعالیت آن رسماً در سال ۱۳۴۹خورشیدی آغاز شده است. این محل ابتدا ۳۱۴ هکتار وسعت داشت که در سال ۱۳۷۶ بخش شمالی به مساحت ۱۱۰ هکتار، و در سال ۱۳۸۷ بخش شرقی به مساحت ۱۶۰ هکتار خریداری و به آن اضافه شد، و در حال حاضر هم متولیان شهری می‌گویند که تا سه سال آینده مشکلی دراین‌خصوص ندارند، اما در جست‌وجوی گورستانی برای پایتخت‌نشینان هستند.