زنان قاضی در سایه تفنگ داوری می‌کنند

حدود ۳۰۰ قاضی زن در نظام قضایی افغانستان فعالیت می‌کنند

موسسه آلمانی مکس در همکاری با انجمن قضات زن نشستی در کابل برگزار کرد - موسسه مکس

قاضی‌های زن در افغانستان، در زیر سایه تهدید طالبان، در یک گردهمایی در شهر کابل، درباره بهبود جایگاه زنان در نظام قضایی این کشور گفت‌وگو کردند. طالبان مخالف قضاوت زنان هستند و آن را با آیین‌های اسلامی ناسازگار می‌دانند.

این گردهمایی را که نخستین نشست انجمن قضات زن افغانستان است، بنیاد آلمانی مکس و سازمان تحقیق و توسعه حقوقی افغانستان در سال ۲۰۲۱ میلادی در کابل برگزار کرده‌اند.

اعضای انجمن قاضی‌های زن که تعدادشان در افغانستان به ۳۰۰ نفر می‌رسد، در مورد گام‌های لازم در راستای تقویت حضور زنان در تمام سطوح نظام قضایی افغانستان و برآورده کردن اهداف راهبردی انجمن زنان قاضی، سخن گفتند.

این نهاد آلمانی می‌کوشد بین قضات زن آلمان و افغانستان، پلی ارتباطی برقرار کند تا دو طرف از تجربیات یکدیگر استفاده کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از دغدغه‌های اصلی زنان قاضی در افغانستان، که در این نشست مطرح شد، امنیت جانی آن‌ها است. سوءقصد و ترور قاضی‌ها و کارمندان نظام عدلیه و قضایی در افغانستان، از مدتی پیش شروع شده و در ماه‌های اخیر شدت گرفته است. تنها در دو ماه گذشته در افغانستان، پنج قاضی یا کارمند زن دادگاه‌ عالی، به ضرب گلوله افراد مسلح ناشناس کشته شدند.

دادستانی کل افغانستان نیز در گزارشی اعلام کرده است که از سال ۱۳۸۵ تاکنون، ۱۳۶ دادستان در رویدادهای تروریستی و جنایی در این کشور به قتل رسیده و از این میان، ۱۱ نفر آن‌ها فقط در سال جاری ترور شده‌اند.

قتل‌های هدفمند تنها محدود به قضات نیستند و بسیاری از فعالان مدنی که در سخنان و مصاحبه‌های خود، دیدگاه‌های افراطی را به چالش کشیدند، نیز هدف حملات خونین قرار گرفتند.

مقام‌های افغان، گروه طالبان را به تلاش برای حذف چندصدایی از طریق ترور اندیشمندان متهم می‌کنند اما پاسخ طالبان همواره این بوده است که آن‌ها در این سوءقصدها دست نداشته‌اند.

در گردهمایی امروز نیز زنان قاضی، با بررسی وضعیت امنیتی کشور و ترور اخیر دو قاضی زن در کابل، بر تامین امنیت بیشتر تاکید کردند. اعضای انجمن قضات زن در عین حال خود را متعهد می‌دانند که در نظام قضایی افغانستان به طرز لازم و شایسته‌ای ایفای نقش کنند.