حمله افراد مسلح به قضات زن در کابل

کشتار زنجیره‌ای زندگی و کار بسیاری از فعالان مدنی را در کابل مختل کرده‌است

قضات زن در راه دفتر کاری خود بودند که مورد حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفتند - رسانه‌های اجتماعی

صبح امروز افراد مسلح به ماشین چند قاضی زن که کارمند دادگاه عالی افغانستان بودند، حمله کردند و دو قاضی را به ضرب گلوله کشتند.

مقام‌های افغان می‌گویند این حملات در ادامه موج کشتار زنجیره‌ای فعالان مدنی و مقام‌های دولتی انجام شده است.

احمد فهیم قائم، سخنگوی دادگاه عالی گفته است که این حمله زمانی انجام شد که قضات زن سوار بر خودرو در راه دفتر کار بودند. بسیاری از قتل‌های هدفمند دیگر نیز با همین شیوه انجام شده است و قاتلان توانسته‌اند از محل حادثه فرار کنند.

آقای قائم می‌گوید: «متاسفانه در حمله امروز دو قاضی زن را از دست دادیم و راننده آن‌ها هم مجروح شده است. این ماشین قاضی‌ها را به دفتر کارشان می‌برد.»

در افغانستان بیش از ۲۰۰ قاضی زن در دادگاه‌های این کشور فعالیت می‌کنند. گروه‌های اسلامگرا اشتغال زنان قاضی در دادگاه را با آموزه‌های دینی خود در تضاد می‌بینند.

پلیس کابل نیز وقوع این حمله را تایید کرده است.

جمشید رسولی سخنگوی دادستانی کل هم می‌گوید: «قربانیان قضاتی بودند که در دادگاه عالی کار می‌کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انگیزه این حمله تاکنون روشن نشده است و هیچ گروهی هم مسئولیت انجام آن را به عهده نگرفته است.

حمله امروز درست دو روز پس از اعلام خبر کاهش نیروهای آمریکایی به پایین‌ترین سطح در ۲۰ سال گذشته انجام شده است. پنتاگون اعلام کرده که مطابق دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، شمار سربازان آمریکایی در افغانستان را به دو هزار و ۵۰۰ نفر رسانده است.

ترورهای هدفمند خبرنگاران، فعالان مدنی، کارمندان دولت باعث شده است فعالیت بسیاری ادارات مختل شود. بیش از هشت خبرنگار افغان در سه ماه گذشته کشته شده‌اند و ۱۵ خبرنگار دیگر هم همراه با خانواده‌های خود از افغانستان فرار کرده‌اند.

بیشتر از جهان