کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات سرانجام عقب‌نشینی کرد

شش سال از جدال شهرداری هرات و کنسولگری ایران بر سر دیوار این کنسولگری می‌گذرد

کنسولگری ایران اجازه تخریب دیوار را نمی‌داد و ترافیک شهر مختل شده بود- عکس از روزنامه هشت صبح

کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر هرات، سرانجام از موضع سخت خود کوتاه آمد و عقب‌نشینی دیوار جنوبی پیرامون کنسولگری را پذیرفت. محمد صدیقی‌فر، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات، به همراه سیدعبدالوحید زاهد قتالی، استاندار هرات، در یک نشست خبری، از آغاز عقب‌نشینی دیوار کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در این شهر خبر دادند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات، گفت: «کنسولگری ایران در هرات برای عقب‌نشینی آماده شده است و تخریب دیوار از امشب آغاز می‌شود.»

سیدعبدالوحید قتالی، استاندار هرات، نیز در این نشست خبری گفت که عقب‌نشینی کنسولگری خواست مردم هرات برای بهتر شدن وضعیت ترافیک در این شهر است و دولت افغانستان به میزان عقب‌نشینی جمهوری اسلامی ایران در هرات، در کابل به آن‌ها زمین داده است. قتالی در ادامه افزود که با عقب‌نشینی کنسولگری، علاوه بر روان شدن ترافیک شهر، خدمات این کنسولگری به مردم هرات نیز کاربردی‌تر می‌شود.

اما داستان عقب‌نشینی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران به همین سادگی‌ها هم نبود.

شش سال قبل از این، شهرداری هرات طرح توسعه خیابان‌های هرات از جمله خیابان مرکزی شهر را که کنسولگری جمهوری اسلامی ایران نیز در آن مسیر واقع است، آغاز کرد. تمامی افراد و نهادهایی که زمین‌هایشان در مسیر توسعه این خیابان قرار گرفته بود، حاضر شدند تا برای توسعه شهر، زمین‌های خود را به شهرداری بفروشند اما کنسولگری ایران با تاکید بر این مسئله که این ملک، متعلق به جمهوری اسلامی ایران است، از عقب‌نشینی خودداری کرد.

شهرداری هرات کار توسعه خیابان‌ها را آغاز و خیابان مرکزی شهر را به بلوار تبدیل کرد، اما این بلوار به دیوار کنسولگری می‌رسید و به‌صورت مضحکی دوباره از آن سوی دیوار آغاز می‌شد. گویا خیابان آمده، داخل کنسولگری شده و دوباره از آن سو بیرون رفته است.

یک بار در سحرگاه روزی در دی‌ماه سال ۱۳۹۴، فرهاد نیایش، شهردار هرات، که به تندی و قاطعیت مشهور بود، بولدوزرهای شهرداری هرات را به جان موانع پیش روی دیوار کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات انداخت؛ کنسولگری ایران در هرات علاوه بر این که عقب‌نشینی نکرده بود، در بخشی از پیاده‌روی جلو این نهاد نیز به بهانه مسائل امنیتی، موانعی گذاشته بود. شهردار هرات که از عقب‌نشینی کنسولگری ناامید شده بود، به بهانه غصب پیاده رو توسط کنسولگری، به جان آن موانع افتاد اما این تخریب زمان زیادی طول نکشید. فرمانده پلیس هرات بلافاصله در محل حاضر شد و جلو تخریب بیشتر موانع را گرفت. پس از آن هم  دیپلمات‌های ایران در افغانستان، این عمل را تعرض به حریم کشور خود تلقی کردند و دامنه مسئله چنان گسترده شد که به برکناری شهردار هرات انجامید.

با این حال کنسولگری ایران در هرات همچنان در مقابل عقب‌نشینی مقاومت می‌کرد تا این که دولت افغانستان حاضر شد به اندازه مساحتی که کنسولگری در هرات عقب‌نشینی می‌کند، به سفارت ایران در کابل، زمین بدهد. حالا به نظر می‌رسد که دیگر هیچ بهانه‌ای در دست دیپلمات‌های ایرانی در افغانستان باقی نمانده و کنسولگری جمهوری اسلامی از امشب عقب‌نشینی‌اش را آغاز کرده است. در ۴۸ ساعت آینده، خیابان‌های دو طرف کنسولگری می‌توانند برای نخستین بار همدیگر را ببینند.

بیشتر از