جمهوری‌خواهان بیش از آمریکا به ترامپ وفادارند

ترامپ تبرئه نشده است

رابرت مالر در حال شهادت دادن در کنگره آمریکا، ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۹- AFP

ترامپ تمام هفته گذشته را صرف زیر سوال بردن وطن‌پرستی یک زن رنگین پوست نماینده کنگره کرد. امروز، وطن پرست نبودن خود او برای همگان در کنگره روشن شد. 

پس از بیش از دو سال پخش اطلاعات غلط از توییتر ترامپ و دروغ‌گویی‌های ویلیام بار، دادستان کل کشور، و رسانه‌های محافظه‌کار، بالاخره ما حرف‌های خود بازرس را شنیدیم. مشاور ویژه سابق، در هشتادونهمین حضورش در کنگره، در برابر کمیته‌های قضایی و اطلاعات مجلس نمایندگان شهادت داد و میزان فساد مخرب دونالد ترامپ را به مردم آمریکا نشان داد.

در حالی‌که تلاش جمهوری‌خواهان بر محورهای تخریب شخصی مالر، طرح تئوری‌های توطئه و دفاع از تصویر دونالد ترامپ متمرکز بود، دموکرات‌ها کوشیدند تا حقایق را برجسته سازند. به بیان دیگر، دموکرات‌ها در جست‌وجوی عدالت بودند و جمهوری‌خواهان در پی جلوگیری از آن. اگر جمهوری‌خواهان واقعا فکر می‌کنند که گزارش مالر ترامپ را تبرئه کرده است، چرا تلاش می‌کنند چهره او را تخریب کنند؟ علیرغم سیاسی‌بازی‌های جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها سوالات جدی‌ای را مطرح کردند که به غنی‌تر شدن شهادت‌ مالر منجر شد، و بی‌تردید، دروغین بودن روایت دولت ترامپ را فاش می‌کرد.

ترامپ «تبرئه نشد» و گزارش مالر نمی‌گوید که «تبانی و خرابکاری» در کار نبوده است. این جلسه رسیدگی، به خوبی نشان داد که رهنمودهای اداره مشاوره حقوقی دلیل اصلی تحت تعقیب قضایی قرار ندادن ترامپ توسط مالر بوده است، و مالر در سخنانی که به‌صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شد، گفت که احتمال دارد ترامپ پس از پایان دوران ریاست جمهوری‌اش به اتهام ایجاد مانع برای اجرای عدالت محاکمه شود. مالر در مورد دخالت روسیه (در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) شهادت داد (و تصریح کرد) که این مسئله «پوشالی» نیست، تحقیقات او امری مشابه «شکار جادوگران» نبوده است، و کارزار انتخاباتی ترامپ، پذیرای کمک از روسیه بوده است. 

جمله ابتدایی شهادت‌ مالر، نشان دهنده این بود که حکومت روسیه حمله‌ای فراگیر و نظام‌مند علیه دموکراسی آمریکا سازمان داده است، و بدین ترتیب، یکی از دروغ‌های تکراری ترامپ را فاش نفی کرد. مالر گفت: «ما به مسئله «تبانی» که یک عبارت حقوقی است، نپرداختیم».

جری نادلر، رییس کمیته قضایی مجلس نمایندگان، جلسه رسیدگی را با طرح پرسش‌هایی به‌شدت کارا آغاز کرد. در عرض پنج دقیقه، نادلر مالر را به جایی رساند که بگوید گزارشش ترامپ را تبرئه نکرده است، نتیجه گزارشش «عدم ممانعت از اجرای عدالت» نبوده و ترامپ می‌تواند پس از پایان دوران ریاست جمهوری، محاکمه شود.

پس از مقدمه نادلر، نمایندگان دموکرات به برشمردن و بحث درباره ۱۱ مورد اقدامات ممانعت از اجرای عدالت پرداختند، که در گزارش مالر به آنها اشاره شده بود. آنان به‌طرز نظام‌مندی بر تلاش ترامپ برای متقاعد کردن دان مک گان، مشاور پیشین کاخ سفید برای اخراج کردن مالر، تلاش او برای متقاعد کردن مک گان به رد اعتبار مدارک ضبط شده،‌ تلاش برای متقاعد کردن جف سشن، دادستان کل سابق، برای رفع صلاحیت نکردن او از خود در پرونده تحقیقات مربوط به دخالت روسیه، و موارد مختلف اعمال نفوذ روی شهادت دهندگان انگشت گذاردند. دموکرات‌ها به وضوح نشان دادند چگونه برخی از این اقدامات، سه شرط لازم برای تلقی شدن آن تلاش‌ها به عنوان مصداق‌ جلوگیری از اجرای عدالت (اقدام به جلوگیری، ارتباط با مدعیان دعوی، و نیت ناسالم) محسوب می‌شوند. به نظر می‌رسید دموکرات‌ها قصد دارند پیش‌زمینه‌های لازم برای استیضاح ترامپ را فراهم کنند. 

طی این جلسه، مالر بارها به این نکته اشاره کرد که رهنمودهای اداره مشاوره حقوقی، دلیل اصلی برای تحت تعقیب قضایی قرار ندادن ترامپ بوده است. پس از آن که جمهوری‌خواهان شروع به پرسیدن سوالاتی کردند که نتیجه معکوس داد و روابط ناصحیح ترامپ با روسیه را برجسته می‌کرد، کن باک یکی از نمایندگان به صورت اتفاقی یکی از نابودکننده‌ترین سوالات جلسه رسیدگی را پرسید. 

باک :«آیا شما می‌توانید پس از پایان دوران ریاست جمهوری، پرزیدنت ترامپ را تحت تعقیب قانونی قرار دهید؟»

مالر: «بله».

باک: «یعنی باور دارید که پس از پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ، می‌توانید او را به اتهام مانع‌تراشی برای اجرای عدالت تحت تعقیب قضایی قرار دهید؟»

مالر: «بله».

پس از سه ساعت قرار گرفتن در مقابل کمیته قضایی مجلس نمایندگان، مالر در مقابل کمیته اطلاعات نیز شهادت داد. رییس کمیته، آدام شیف، از سخنان مقدماتی‌اش برای تشریح این واقعیت استفاده کرد،‌ که اگرچه ممکن است تبانی ترامپ با روسیه (از نظر حقوقی) مجرمانه نباشد، اما این تبانی خیانتی به آمریکا محسوب می‌شود.

وی گفت: «عدم وفاداری ممکن است مجرمانه نبوده باشد... اما عدم وفاداری به کشور، اساسی‌ترین ملزومات شهروندی را زیر پا می‌گذارد؛ وفاداری و دلبستگی ما به اصلی بنیادین که اساس شکل‌گیری ملت ماست ».

شیف از مالر پرسید، آیا تحقیقاتش مشابه «شکار جادوگر» بوده است، و پاسخ مالر منفی بود. بر اساس بیش از صد صفحه از گزارش مالر در پیوند با ارتباط بین کارزار انتخاباتی ترامپ و حکومت روسیه، شیف از وی پرسید: «در واقع کارزار انتخاباتی ترامپ از کمک روسیه استقبال می‌کرد. این‌طور نیست؟»

مالر در پاسخ گفت: «من فکر می‌کنم که ما... در گزارش‌مان مواردی داریم که این اتفاق افتاده. بله…»

همچنین، مالر تصریح کرد، چنان که گزارش او نیز نشان می‌دهد، که دخالت حکومت روسیه در انتخابات آمریکا با هدف کمک به انتخاب شدن ترامپ به ریاست جمهوری بود. او در مورد تایید و تمجید «ویکی لیکس» توسط ترامپ گفت: «اگر امیدوار کردن یا حتی تشویق کردن اقدامی باید غیرقانونی تلقی شود را فقط امری «مشکل‌دار» بنامیم، آن را دست‌کم گرفته‌ایم ». مالر همچنین گفت که بررسی دخالت روسیه ادامه دارد، و اف بی آی همچنان مشغول انجام تحقیقات ضد اطلاعاتی‌ در آن زمینه است. 

سخنان پایانی شیف، پژواک خطیر بودن اوضاع لحظه بود: «حمایت از ساحت مقدس انتخابات‌های ما با پذیرفتن این حقیقت آغاز می‌شود که پذیرفتن کمک خارجی، عدم وفاداری به کشورمان، غیراخلاقی و نادرست است. ما نمی‌توانیم اقدامات روس‌ها را کنترل کنیم، نه به صورت کامل، اما می‌توانیم در مورد کاری که خودمان می‌کنیم، تصمیم بگیریم. و این که این آزمون چند صد ساله که ما آن را دموکراسی آمریکایی می‌نامیم، ارزش پاسداری دارد ».

مانند گزارش مالر، شهادت او نیز ثابت کرد که روسیه در انتخابات آمریکا دخالت کرده است، کارزار انتخاباتی ترامپ پذیرای کمک خارجی بوده است، و در مقابل تحقیقات در مورد این مسئله، ترامپ تلاش کرده است برای اجرای عدالت مانع‌تراشی کند. این شهادت، دروغ‌های ترامپ را درباره گزارش مالر رسوا کرد، و نشان داد که ویلیام بار، به حد چشم‌گیری به ارائه تصویری نادرست از گزارش مالر پرداخته است. این جلسه نشان داد که جمهوریخواهان به ترامپ بیشتر از کشورشان وفادارند. 

تاکید روی اهمیت گزارش مالر، اغراق نیست. پاسخ‌های مالر، بر عدم صداقت، فساد و جرایم احتمالی ترامپ انگشت نهادند. اکنون نوبت نمایندگان دموکرات است که تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند پیگیر تحقیقات برای استیضاح باشند و این رئیس جمهور بی‌قانون را مجبور به پاسخگویی کنند یا خیر.

پس از این جلسه، ترامپ در توئیتی نوشت: «حقیقت، نیروی ذاتی طبیعت است!» این توییت بسیار درست است، ولی متاسفانه در مورد او، حقیقت رهایی‌بخش نخواهد بود.

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه