فرمانده سنتکام: ایران چهل سال حامی تروریسم بوده

«ایالات متحده کماکان به عربستان سعودی برای بهبود توانایی دفاعی این کشور کمک می‌کند»

ژنرال کنت مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) - Chip Somodevilla/Getty Images/AFP

کنت مکنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) روز چهارشنبه گفت که ایران در چهار دهه گذشته نقشی دائمی در بی ثبات کردن منطقه خاورمیانه داشته است.

او که در موسسه خاورمیانه در واشنگتن سخنرانی می کرد، گفت: «ایالات متحده کماکان به عربستان سعودی کمک می‌کند تا توانایی‌های خود را برای دفاع از خود در برابر هرگونه حمله بهبود بخشد.»

ژنرال کنت مکنزی در خصوص رفتارهای تحریک کننده ایران گفت: «ایران چهل سال است که از تروریسم حمایت مالی می‌کند، و نه ‌تنها در منطقه، بلکه در سراسر جهان رفتارهای غیرقابل‌قبول و بی‌ثبات کننده‌ای داشته  است. »

ژنرال مکنزی همچنین گفت: «ایران از عراق به ‌عنوان میدان نبرد علیه ایالات متحده استفاده می‌کند» و افزود: «ایران منشاء اصلی ناآرامی در سوریه و یمن است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او  در باره رابطه آمریکا با متحدانش در منطقه گفت که «حضور آمریکا در منطقه مانع زیاده‌خواهی ایران خواهد شد. آمریکا از همه توانایی نظامی خود برای دفاع از منافع، شرکا و دوستانش استفاده می‌کند.»

به گفته ژنرال مکنزی، «ایران این پیام را به‌خوبی درک می‌کند. ایالات متحده در یمن برای مبارزه با تروریسم تمام تلاش خود را به کار خواهد بست، اگرچه آمریکا از عملیات نظامی در این کشور پشتیبانی نمی‌کند.»

همزمان، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، تاکید کرد که «کشورهای عرب برای مقابله با چالش‌ها متحد هستند.»

شاهزاده بن فرحان در سخنرانی خود قبل از نشست اضطراری وزرای خارجه عرب در قاهره، از جامعه جهانی خواست به «اقدام‌های بی‌ثبات کننده و تهدید ایران در منطقه» پایان دهند.

او افزود: «رژیم ایران از طریق شبه نظامیان وابسته، امنیت و ثبات کشورهای عرب را تهدید می‌کند.» وزیر امور خارجه عربستان سعودی همچنین حمله حوثی‌های یمن به تأسیسات غیرنظامی در عربستان را محکوم کرد.