دیپلماسی طالبان؛ ملا برادر بعد از تهران وارد عشق‌آباد شد

رهبران طالبان در سفر به پایتخت‌های کشورهای منطقه بر ایجاد دولت فراگیر اسلامی تاکید می‌کنند

ملا عبدالغنی برادر در راس هیات بلندرتبه طالبان وارد عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان شده‌است- Giuseppe CACACE / AFP

ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان و رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر، در رأس یک هیئت بلندپایه طالبان وارد عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان، شده است.

این سفر به دعوت رسمی دولت ترکمنستان انجام می‌شود و روند صلح افغانستان از مهم‌ترین مسائل مورد بحث دو طرف خواهد بود.

اما محمد نعیم، سخنگوی گروه طالبان گفته است که گفت‌وگوها فراتر از جنگ و صلح خواهد بود: «در این سفر موضوعات بین افغانستان و ترکمنستان، روابط تجارتی، تحولات سیاسی و دیگر موضوعات مربوطه، موردبحث و تبادل‌نظر قرار خواهد گرفت.»

این سفر بعد از دیدار آقای برادر از تهران و گفت‌وگو با وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی ایران درباره روند صلح افغانستان انجام شده است. پیش‌تر هم شیرمحمد عباس استانکزی، معاون ملا برادر، به مسکو رفته و با مقام‌های روسی درباره برقراری صلح در افغانستان گفت‌وگو کرده بود.

رهبران سیاسی طالبان در دیدارهای خود از پایتخت‌های کشورهای منطقه، بر برکناری اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان و ایجاد دولت فراگیر اسلامی تاکید کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در تهران نیز محمدجواد ظریف،‌ وزیر امورخارجه ایران، از ایجاد دولت فراگیر اسلامی که تمام قومیت‌ها و مذاهب در آن حضور داشته باشند،‌ اعلام حمایت کرد. اما پس از انتشار این گزارش، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، مطرح شدن چنین بحثی در دیدار ظریف و برادر را رد کرد.

تهران پس از این دیدار، فورا ابراهیم طاهریان، فرستاده ویژه خود در افغانستان را به کابل فرستاد تا درباره سفر ملابرادر به مقام‌های افغان «توضیحات» دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیپلماسی فعال طالبان و دعوت کشورهای منطقه از رهبران سیاسی این گروه که طرح گذار از دولت اشرف غنی و ایجاد حکومت فراگیر اسلامی را پیش می‌کشند، دولت افغانستان را در تنگنا قرار داده است. کابل بارها از کشورهای منطقه خواسته است تا روابط خود با افغانستان را «دولت‌محور» کنند تا زمینه صلح و ثبات آبرومند در این کشور فراهم شود؛ اما طالبان با به تعویق انداختن مذاکرات صلح بین‌الافغانی در دوحه قطر، به دیدوبازدیدهای خود از پایتخت‌های منطقه ادامه می‌دهد.

این دیدارها بعد از روی کار آمدن دولت جو بایدن و بازبینی توافق صلح آمریکا با طالبان بیشتر هم شده است. آمریکا گفته است که پیش از تایید توافق دولت قبلی با طالبان، این گروه باید نشان دهد که رابطه‌اش با تروریسم را قطع کرده، سطح خشونت را کاهش داده و وارد گفت‌وگوهای معنادار با دولت افغانستان شده است.

هرچند ترکمنستان با دولت افغانستان، روابط رو به گسترشی دارد‌ اما در گذشته هم روابط حسنه‌ای با طالبان داشته است و در زمان حاکمیت این گروه بر افغانستان، برخلاف بسیاری از همسایه‌های دیگر، ترجیح داد که در امور این کشور از جناح خاصی پشتیبانی نکند.