انتقال سلاح از تهران به دمشق توسط هواپیماهای غیر نظامی سوریه

شواهد حضور رزمندگان ایرانی در کنار ارتش سوریه

Wikipedia

منابع آگاه در خاورمیانه به ایندیپندنت عربی گفتند که در چارچوب حمایت تهران از رژیم بشار اسد، هواپیماهای غیر نظامی سوریه به صورت پیوسته میان تهران و دمشق پرواز می‌کنند و جنگ افزارهای سبک و سنگین را از ایران به سوریه انتقال می‌دهند.

انتقال این جنگ افزارها که شامل سلاح‌های مختلف، موشک‌ها، تجهیزات فناوری نظامی و تجهیزات رادار است، در گذشته از تهران به فرودگاه بین‌المللی دمشق توسط هواپیماهای غیر نظامی سوریه و تحت نظارت سپاه قدس صورت می‌گرفت. اما پس از بمباران شماری از محموله‌های سلاح توسط هواپیماهای جنگی اسرائیل درخاک سوریه، مسیر انتقال سلاح تغییر یافت و پروازهای یاد شده اکنون از تهران به مقصد فرودگاه تیفور در شمال سوریه می‌رود.

به‌رغم تلاش‌های ایران و سوریه برای محافظت از محموله‌های سلاح‌های فرستاده شده از تهران و تغییر مقصد از دمشق به تیفور، در ماه ژوئن گذشته، هواپیماهای جنگی اسرائیل فرودگاه تیفور را هدف حمله قرار دادند و برخی از سلاح‌های تازه رسیده را نابود کردند.

برای انجام این مأموریت، نیروهای سپاه قدس تحت نظارت مستقیم ژنرال قاسم سلیمانی، گروهی متشکل از خلبانان سوریه که پیش از این در بخش نیروهای هوایی ارتش سوریه فعالیت داشتند را ایجاد کردند. لیست نام‌های تعدادی از این خلبانان در دسترس ایندیپندنت عربی قرار دارد.

سپاه پاسداران ایران، این گروه ویژه خلبانان سوریه را به نام (گروه ۲۹) یاد می‌کند. پس از اقدام رژیم بشار اسد به سرکوبی شدید مخالفان در سال ۲۰۱۲ که منجر به کشته شدن شمار زیادی از غیر نظامیان شد، دولت سوریه تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفت و برای رفع نیازمندی‌های نظامی، سپاه پاسداران ایران تصمیم به تشکیل این گروه گرفت تا حمایت نظامی خود را به دولت سوریه ادامه دهد.

هواپیمای آنتونوف ۲۶ و هواپیمای ایلوشین ۷۶ از جمله هواپیماهایی هستند که پروسه انتقال سلاح از تهران به سوریه را انجام می‌دهند و مسیر بیشتر پروازها از فراز عراق می‌گذرد.

با آن‌که تهران همواره اصرار دارد که حمایت ایران از رژیم سوریه، منحصر به ارائه رایزنی‌های نظامی است، اما شواهد زیادی نشان می‌دهد که رزمندگان ایرانی در کنار نیروهای ارتش سوریه حضور دارند. از سوی دیگر، برگزاری پیوسته مراسم خاکسپاری کشته شدگان درگیری‌های سوریه در ایران، نمایانگر حضور پر رنگ جنگجویان ایرانی در سوریه است.

پس از این که رژیم سوریه در روز بیست و سوم ماه ژوئن گذشته، از حمله اسرائیل به یک منطقه استراتژیک در جنوب سوریه خبر داد، منابع اطلاعاتی غرب اعلام کردند که گروه‌های مسلح حمایت شده توسط ایران در منطقه‌ای که هدف حمله جنگنده‌های اسرائیل قرار گرفته است، حضور داشتند.

© IndependentArabia

بیشتر از