انفجار پیش‌نمونه سفینه مریخ‌پیمای اسپیس‌اکس هنگام فرود

سفینه پیش از رسیدن به سکوی فرود، مانور چرخشی پیچیده‌ای انجام داد ولی نتوانست به حالت عمودی درآید و روی سکو سقوط کرد

لحظه انفجار اس‌ان۹-SPACEX / AFP

آخرین آزمایش پروازی ارتفاع بالای سفینه فضایی استارشیپ شرکت اسپیس اکس که قرار است نهایتا به مریخ برود، با انفجاری عظیم هنگام فرود به پایان رسید.

پیش‌نمونه استارشیپ اس‌ان۹ از پایگاه اسپیس‌اکس در بوکا چاینای تکزاس روز سه‌شنبه پرتاب شد، به ارتفاعی حدود ده کیلومتر رسید، و بعد به سوی زمین برگشت.

سفینه پیش از رسیدن به سکوی فرود، مانور چرخشی پیچیده‌ای انجام داد ولی نتوانست به حالت عمودی درآید و روی سکو سقوط کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماه دسامبر هم تلاش دیگری برای فرود آوردن پیش‌نمونه استارشیپ به انفجار و آتش سوزی بزرگی در هنگام فرود منجر شد.

سفینه اس‌ان۱۰ در سکوی پرتابی در همان نزدیکی مستقر شده، و انتظار می‌رود این پیش‌نمونه اسپیس اکس در آینده نزدیک پرتاب شود.

روز سه‌شنبه، پیش از پرتاب، شرکت اسپیس‌اکس بر اهمیت و دشواری فرود ایمن استارشیپ تاکید کرد.

این شرکت گفت: «فرود ایرودینامیکی کنترل شده با بالچه‌های بدنه و توانایی فرود مودی، همراه با سوخت‌گیری در فضا، برای فرود استارشیپ در مقصدهای مورد نظر در منظومه شمسی و بازگشت به زمین ضروری است، زیرا باند یا سکوی آماده‌ای وجود ندارد.

«این توانایی به یک سامانه ترابری قابل استفاده مجدد کامل امکان می‌دهد خدمه و محموله را در مدت طولانی پروازهای بین‌سیاره‌ای جابه‌جا کنند و به بشر اجازه دهند به ماه برگردد و به مریخ و فراتر از آن پرواز کند.»

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌اکس پیش‌تر گفته بود که امیدوار است تا صد فرونده سفینه استارشیپ در سال تولید کند که هر کدام بتواند صد نفر مسافر با خود ببرد.

این میلیاردر مبتکر فناوری مکررا گفته که می‌خواهد بشر را به نژادی چند‌سیاره‌ای بدل کند و امیدوار است تا سال ۲۰۲۴ اولین انسان‌ها را به مریخ بفرستد.

آزمون سه‌شنبه تنها دومین پرواز ارتفاع بالای یک سفینه استارشیپ بود و به رغم برخاست و بازگشت کنترل شده، تلاش برای فرود به اندازه سفینه اس‌ان۸ موفق نبود.

بعید است این ناکامی باعث تغییر عقیده آقای ماسک شود. او سال گذشته تکمیل استارشیپ را اولویت اصلی شرکت خود اعلام کرد.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی