وزیر امور خارجه جدید بریتانیا کیست؟

راب عاشق کاراته و بوکس است و می‌گوید قبلا روی موضوع ایران کار کرده است

Dan Kitwood / POOL / AFP

در میان وزرای منتخب بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید بریتانیا، دومینیک راب، وزیر امور خارجه، بیش از بقیه با ایران سر و کار خواهد داشت و از این پس نام او جایگزین جرمی هانت می‌شود که با پیشنهاد ایجاد ناوگان دریایی اروپایی در خلیج فارس، کابینه را ترک کرد.

راب در نخستین موضع‌گیری خود گفت با موضوع ایران آشناست و در دهه گذشته بر مساله ایران متمرکز بوده است. او تاکید کرد، نمی‌خواهد شتابزده تصمیم‌گیری کند و به زودی مشورت‌هایی انجام خواهد داد. نفتکش‌های توقیف شده ایران و بریتانیا در آب‌های جبل‌الطارق و خلیج فارس، فوری‌ترین موضوعی است که وزیر امور خارجه جدید بریتانیا را درگیر می‌کند. پس از آن مساله برجام و تعیین موضع بریتانیا، پیش روی دومینک راب است که به مشلغه او در مساله مهم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا افزوده می‌شود.

اما وزیر امور خارجه جدید بریتانیا کیست؟

او به تیزهوشی، سخن‌وری و گاهی گستاخی شناخته می‌شود. قبلا مشاور وزیر علوم بوده و به رفراندوم اتحادیه اروپا رای «خروج» داده است.

دومینیک ۴۷ ساله، دانش‌آموخته آکسفورد و کمبریج است و مخالفت او با الحاق بریتانیا به اتحادیه اروپا قدیمی‌تر از چند سال اخیر است. او قبلا برای کمپین «تجارت برای استرلینگ» کار می‌کرد که در اواخر دهه ۹۰ بنیانگذاری شد و مخالف عضویت در یورو بود.

نکته جالب در سابقه راب این است که او در اوایل سال‌های ۲۰۰۰ در وزارت امور خارجه، در زمینه‌های مجادله اسرائیل- اعراب، اتحادیه اروپا و جبل‌الطارق، مشاور بوده است. این همان سال‌هایی است که وزیر امور خارجه جدید بریتانیا می‌گوید مطالعات مفصلی روی ایران داشته است.

یکی از اظهار نظرهای او در مورد جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی به قتل رسیده در ترکیه، شباهت زیادی به مواضع نخست وزیر بریتانیا و همچنین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دارد. او در نوامبر ۲۰۱۸ به بی بی سی گفت:«سوء قصد به خاشقچی وحشتناک بوده اما دولت بریتانیا نباید روابط خود را با عربستان قطع کند، زیرا نه تنها تعداد زیادی از فرصت‌های شغلی در بریتانیا به عربستان وابسته است، بلکه بریتانیا برای حفظ نفوذ خود بر شرکای‌اش باید کانال ارتباط و مذاکره با آنها را حفظ کند».

آزادی، مبارزه با ترور، عدالت و تساوی حقوق، موضوع اغلب کتاب‌ها و مقاله‌های او است.  پدر راب اهل چک و یهودی‌تبار بود که در شش سالگی به بریتانیا پناهنده شد و زمانی که راب ۱۲ ساله بود، بر اثر سرطان درگذشت. مادر راب او را با اصول کلیسای انگلیس پرورش داد. همسر او برزیلی است و دو فرزند پسر دارد.