هشدار آمریکا به طالبان: تروریسم را کنار نگذارید، مذاکره ممکن نیست

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت، طالبان باید به تعهدات خود در توافق ۲۰۲۰ عمل کند

جان کربی، سخنگوی پنتاگون-MARK WILSON / Getty Images via AF

وزارت دفاع آمریکا امروز (پنجشنبه) به گروه طالبان افغانستان هشدار داد که باید به تعهدات خود تحت توافق فوریه ۲۰۲۰ عمل کند و در غیر این‌صورت ادامه مذاکره با این گروه ممکن نیست.

دولت رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، دونالد ترامپ، وارد مذاکرات مستقیم با طالبان شد که هدف از آن‌ها پایان جنگ داخلی در این کشور بود. اما شواهد نشان می‌دهد که در همان حالی که نمایندگان طالبان در قطر مشغول مذاکرات هستند، نیروهای این گروه در خاک افغانستان دست به حملات خشونت‌بار متعدد می‌زنند. طبق آمار کمیسیون حقوق بشر افغانستان در سال گذشته (۲۰۲۰) بیش از ۲۹۰۰ غیرنظامی در تخاصم‌های داخلی این کشور کشته شده‌اند. این در حالی است که مذاکرات صلح بین دولت قانونی افغانستان به رهبری رئیس‌جمهور، اشرف غنی، و طالبان همچنان ادامه دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، جان کربی، سخنگوی پنتاگون، به خبرنگاران گفت:‌ «اگر طالبان به تعهدات خود عمل نکند یعنی تروریسم را کنار نگذارد و حملات خشونت‌بار علیه نیروهای امنیت ملی افغانستان را متوقف نکند بعید است که راهی به سوی مذاکره و راه‌حل نهایی وجود داشته باشد. البته ما همچنان متعهد به همین راه هستیم.»

طبق توافق فوریه ۲۰۲۰ بین طالبان و آمریکا، نیروهای آمریکا تا ماه مه ۲۰۲۱ به طور کامل از افغانستان خارج می‌شوند و در عوض طالبان نیز اقداماتی برای حفظ امنیت افغانستان انجام می‌دهد. دولت ترامپ پیش از پایان کار خود میزان نیروهای آمریکایی در افغانستان را پایین آورده و به ۲۵۰۰ نیرو رسانده. این پایین‌ترین میزان نیروهای آمریکایی از زمان حمله ۲۰۰۱ به افغانستان در پی واقعه ۱۱ سپتامبر است. البته چندین هزار نیروی امنیتی خصوصی و قراردادی در افغانستان هستند که خیلی از آن‌ها مسلح هستند و خیلی‌هایشان هم آمریکایی هستند.

طالبان روابط خود با نیروهای تروریستی مثل سازمان القاعده و شبکه حقانی را نیز قطع نکرده است. آقای کربی طالبان را متهم کرد که به تعهدات خود طبق توافق فوریه ۲۰۲۰ عمل نمی‌کند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در ضمن گفت رئیس‌جمهور جدید آمریکا، جو بایدن، هنوز در مورد میزان حضور نیروهای آمریکا در افغانستان تصمیم نگرفته است. بایدن زمانی که معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا بود، خواهان خروج نیروهای آمریکا از این کشور بود و این موضع را حفظ کرده است.

ناظرین می‌گویند اگر خشونت‌‌های موجود در افغانستان ادامه پیدا کنند ادامه مذاکرات صلح بین کابل و طالبان غیرممکن خواهد شد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، چند روز پیش به همتای افغان خود، حمدالله محب، گفت آمریکا توافق ۲۰۲۰ با طالبان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

از جمله اولین تصمیمات آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید آمریکا، حفظ زلمای خلیل‌زاد، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا با طالبان در سمت خود بود. بلینکن دیروز (چهارشنبه) در اولین نشست خبری خود گفت: «از او خواسته‌ایم به کار حیاتی که مشغول آن است ادامه دهد.»

آقای خلیل‌زاد، که متولد افغانستان است و اما سال‌ها از دیپلمات‌های وزارت خارجه آمریکا بوده، معمار اصلی توافق آمریکا و طالبان بود و بخاطر جزئيات این توافق مورد انتقادات بسیاری قرار دارد.