ادامه دستگیری‌ها در شهرهای کردنشین ایران و بی‌خبری از بازداشت‌‌شدگان

در دو هفته گذشته دست‌کم ۶۷ شهروند کُرد به دلایل نامعلوم بازداشت شده‌اند

سازمان‌های حقوق بشری در کردستان همچنین می‌گویند که در بازداشت‌های اخیر ۹ زن نیز در این استان به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند- عکس از شبکه حقوق بشر کردستان

روند بازداشت و دستگیری فعالان مدنی در شهرهای کردنشین ایران که از ۲۰ دی‌ماه امسال شروع شده بود و در هفته گذشته شدت گرفت، همچنان ادامه دارد. طبق آخرین گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری کردستان، شمار فعالان بازداشت شده به ۶۷ نفر رسیده است.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، با استناد به گزارش‌های مربوط به دستگیری فعالان مدنی در شهرهای کردنشین، نوشته است: «با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، طی دو هفته گذشته تاکنون دست‌کم ۶۷ شهروند کُرد در شهرهای بوکان، مهاباد، ربط، پیرانشهر، نقده، سقز، بانه، مریوان، سنندج، کلاترزان، سروآباد و کرمانشاه توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده‌اند که ۵ نفر از آنها آزاد شده و ۶۲ نفر کماکان در بازداشت به سر می‌برند.»

فراز فیروزی، مشاور حقوقی سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، در این باره گفته است: «در بازداشت‌های اخیر حداقلی از قوانین داخلی جمهوری اسلامی از حق دسترسی به وکیل، اطلاع فوری از اتهام، نهاد بازداشت کننده، محل نگه‌داری، رعایت نشده است. دادستان محل بازداشت افراد مسئولیت قانونی در خصوص جان و سلامت این اشخاص را دارند.»

این بازداشت‌ها در حالی انجام می‌شود که مقامات امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران، هیچ توضیحی درباره دلیل این بازداشت‌ها ارائه نکرده‌اند و رد و نشانی از محل نگهداری این بازداشت شدگان نیز منتشر نشده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان‌های حقوق بشری در کردستان همچنین می‌گویند که در بازداشت‌های اخیر ۹ زن نیز در این استان به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند و طی دو هفته گذشته دست‌کم ۱۱ فعال زن دیگر در در شهرهای کرمانشاه، مریوان، بوکان و مهاباد توسط نهادهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

پیش‌تر در شرح بازداشت برخی فعالان مدنی در این شهرها در خبرها آمده بود: «نیروهای امنیتی در حین بازداشت محمد حاجی‌رسول‌پور برخی از وسایل شخصی وی از جمله کامپیوتر، گوشی موبایل و فیلم دوربین مدار بسته محل کارش را ضبط (کرده‌اند) و با خود برده‌اند.» محمد حاجی‌رسول‌پور در شهر بوکان دستگیر شده است. 

سخت‌گیری‌ها و فشارهای قضایی نه تنها در خصوص بازداشت فعالان مدنی، بلکه در تصمیم دستگاه قضا برای اجرای احکام اعدام زندانیان در مناطق مرزی نیز مشهود است. 

امروز، شنبه ۴ بهمن‌ماه، خبر رسید که در ادامه اجرای حکم زندانیان در زاهدان یک زندانی دیگر نیز اعدام شده است.  هویت این زندانی، عبدالرئوف کبدانی فرزند یوسف اهل شهرستان زابل، عنوان شده است که در سال ۱۳۹۴ به اتهام حمل مواد مخدر در مرز بازداشت شده بود.

در یک ماه گذشته دست‌کم چهار زندانی دیگر نیز در زاهدان اعدام شده‌اند. براساس آنچه سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند، بالغ بر هفتاد درصد اعدام‌ها در ایران مخفیانه اجرا می‌شود.