روابط نیوزیلند با آمریکای بایدن «خیلی آسان‌تر» خواهد بود

امیدوارم با جو بایدن در کاخ سفید «جهان آرام‌تری» داشته باشیم

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزلند-Michael BRADLEY / AFP

جاسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند گفته است روابط نیوزیلند با ایالات متحده اکنون که دونالد ترامپ کاخ سفید را ترک کرده است بسیار «آسان‌تر» خواهد شد.

خانم آردرن تقریبا ۱۲ هفته بعد از آنکه خود در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز شد، گفت امیدوار است «جهان آرام‌تری» را با جو بایدن در کاخ سفید داشته باشیم.

اظهارات او بعد از آن ابراز شد که آقای بایدن اولین فرمان‌های اجرایی خود را صادر کرد تا ممنوعیت آقای ترامپ مبنی بر مسافرت از کشورهای مسلمان را لغو کرده و در روز اول ریاست جمهوری خود دوباره به معاهده اقلیمی پاریس پیوست.

خانم آردن روز پنجشنبه هنگام صحبت با خبرنگاران در نلسون گفت روابط دیپلماتیک خود را با رئیس جمهور سابق حفظ کرده است ولی اظهار داشت دولت او احتمالا روابط بسیار نزدیک‌تری با دولت بایدن داشته باشد.

او گفت: «وظیفه ما همیشه این بوده که به نیابت از کشورهای خود اقدام کنیم. آشکارا خیلی آسان‌تر خواهد بود که این کار را با کسی انجام داد که ارزش‌های مشترک بیشتری با او دارید.»

وقتی از او خواسته شد ریاست جمهوری آقای ترامپ را توصیف کند، خانم آردرن گفت: «هیچ شکی وجود ندارد، کتاب‌های تاریخ برای‌مان بازگو خواهند کرد که این دوره چقدر پر آشوب و به هم ریخته بود.»

او در میان تعدادی از رهبران دنیا است که به آقای بایدن در روز تحلیف او تبریک گفتند، مراسم تحلیفی که مهر پایانی بر یکی از پرآشوب‌ترین دوره‌ها در تاریخ ایالات متحده بود.

آقای بایدن هنگام صحبت در عصر روز چهارشنبه در باغ ملی واشنگتن که به شدت تحت نظارت نظامی و خالی از حضار بود، طی حمله‌ای تلویحی به ساکن قبلی کاخ سفید، اعلام کرد «دموکراسی پیروز شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او بعدتر از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها خواست کنار هم گرد آیند تا بر چالش‌های کشور غلبه کرده «و روحیه آمریکا را احیا کرده و آینده آن را تضمین نمایند.»

اورزولا فن در لاین، رئیس شورای اروپایی درباره ادای سوگند آقای بایدن گفت: «ایالات متحده دوباره برگشت.»

او اضافه کرد: «و اروپا هم برای او آماده است تا با این شریک دیرینه و معتمد خود روابط را از سر بگیرد و نفسی تازه به اتحاد نوین ما بدمد. من خیلی مشتاق همکاری با جو بایدن هستم.»

در مراسم تحلیف اجرایی‌هایی از ستاره‌های موسیقی پاپ برگزار شد و لیدی گاگا و گرت بروکس به اتفاق سرود ملی را اجرا کردند. جنیفر لوپز هم در این مراسم چند آهنگ خواند.

بعدتر در همین روز هم فرمانده کل قوای جدید مجموعه‌ای از فرمان‌های اجرایی صادر کرد که لغو کردن میراث آقای ترامپ را هدف گرفته بود.

رئیس جمهور جدید پشت میز خود در کاخ سفید گفت: «هیچ زمانی مثل امروز زمان کلید زدن کارها نیست.»

علاوه بر لغو ممنوعیت آقای ترامپ بر مسافرت مسلمانان و امضای مجدد معاهده اقلیمی پاریس، آقای بایدن همچنین قانون اجباری ماسک زدن را امضا کرد و وعده داد بلافاصله کمک‌های مالی را برای میلیون‌ها امریکایی پی بگیرد که شغل خود را در دوران شیوع بیماری عالم‌گیر از دست داده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان