پدر و مادرها دقت کنند: علایم کرونا در کودکان

موارد ابتلا کودکان به علایم شدید کرونا نادر است، اما این ویروس برای کودکان، بی‌خطر هم نیست

بسیاری از کودکان در صورت ابتلا به ویروس کرونا، هیچ علایمی نخواهند داشت -August de Richelieu/ Pexels

ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستن دست‌ها، اینک به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است و اکثر ما حالا بسیاری از این اقدامات پیشگیرانه را به‌طور ناخودآگاه انجام می‌دهیم. اما همان‌طور که هر پدر، مادر یا معلمی به شما خواهند گفت، نگاه داشتن بچه‌ها در فاصله دو متری از یکدیگر گاهی اوقات غیر‌ممکن است. از طرفی کودکان زیر پنج سال در اسکاتلند، زیر ۱۱ سال در انگلیس و ولز و زیر ۱۳ سال در ایرلند شمالی طبق قانون لازم نیست ماسک بر صورت داشته باشند.

خوشبختانه، تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان هم کمتر از بزرگسالان به کرونا مبتلا می‌شوند و هم وقتی مبتلا می‌شوند با مشکلات خفیف‌تری مواجه هستند. سال گذشته، یک مطالعه از دانشگاه کالج لندن تایید کرد که افراد زیر ۱۴-۱۲ سال «به‌طور قابل‌توجهی کمتر» در معرض ابتلا به کرونا هستند.

بر اساس گزارشی از دانشکده پزشکی هاروارد، بسیاری از کودکان در صورت ابتلا به ویروس هیچ علایمی نخواهند داشت و در مقایسه با بزرگسالان، بیشتر گرفتار نوع خفیف بیماری کرونا می‌شوند.

در حالی که موارد ابتلا کودکان به علایم شدید کرونا نادر است، اما این ویروس برای کودکان، بی‌خطر هم نیست. طبق داده‌های سازمان ملی بهداشت بریتانیا، سال گذشته، شش کودک بدون بیماری زمینه‌ای شناخته‌شده، بر اثر ویروس کرونا جان باخته‌اند. کودکان همچنین پس از ابتلا به کرونا در معرض خطر ابتلا به بیماری نادر اما بالقوه خطرناکی به نام سندرم التهاب چند سیستمی کودکان (PIMS) هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علایم این سندروم دامنه گسترده‌ای دارد و می‌تواند برای کودکان عوارض مختلفی داشته باشد. با این حال، به گفته کالج سلطنتی پزشکی و بهداشت کودکان، همه کودکانی که ابتلا آن‌ها به کرونا تشخیص داده شده است، بیش از سه روز تب داشته‌اند. برخی از کودکان ممکن است علایم پوستی داشته باشند و برخی دیگر احتمالاعلایم شکمی مانند معده درد، اسهال یا استفراغ را تجربه می‌کنند. این دانشگاه اعلام کرده است که این سندرم «بسیار نادر» است و اکثر کودکانی که به آن مبتلا می‌شوند، به‌طورجدی تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت.

علایم ابتلا به ویروس کرونا که باید در کودکان مراقب آن‌ها بود، در ادامه آمده است.

سه علامت کلاسیک کرونا

درست مانند بزرگسالان، کودکان ممکن است سه علامت شایع ویروس کرونا را از خود بروز دهند: تب، سرفه مداوم و از دست دادن یا تغییر حس بویایی یا چشایی.

سازمان بهداشت ملی بریتانیا توصیه می‌کند که اگر فرزند شما دارای هر یک از این علایم باشد، باید او را برای کرونا آزمایش کنید و شما و هر کسی که همخانه او است، باید در خانه بمانید و تا زمانی که نتیجه آزمایش معلوم نشده، کس دیگری را در خانه نپذیرید.

تحقیقات انجام شده در برنامه مطالعه علایم کرونا نشان داد که سرفه و از دست دادن حس چشایی و بویایی در کودکان کمتر از بزرگسالان است و سایر علایم در کودکان بیشتر گزارش می‌شود. تب یکی از نشانه‌های کلاسیک کرونا است که اغلب در کودکان مشاهده می‌شود. تقریبا برای نیمی از موارد ابتلا به کرونا در کودکان تب یکی از علایم است.

خستگی

طبق داده‌های برنامه گوشی موبایل Covid Symptom Study، خستگی شایع‌ترین علامتی است که بچه‌ها در نتیجه ابتلا به این ویروس آن را تجربه می‌کنند. از بین ۱۹۸ کودک در میان ۱۶ هزار نفری که اطلاعات نشانه‌های بیماری آن‌ها جمع‌آوری شده است، ۵۵ درصد کودکان مبتلا به کرونا، خستگی را تجربه کرده‌اند.

پروفسور تیم اسپکتور، از کینگ کالج لندن که این تحقیق را رهبری می‌کند، به گاردین گفت: «به جای این که به مردم درباره تب، سرفه و از دست دادن بویایی هشدار دهیم، باید به آن‌ها بگوییم که برای هر گروه سنی خاص علایم اصلی چیست.»

سردرد

طبق برنامه مطالعه علایم کرونا، سردرد دومین علامت شایع در کودکان است. از ۱۹۸ مورد ثبت شده، ۵۴ درصد دچار سردرد بودند.

مطالعه‌ای که درباره تقریبا هزار فرزند کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در بریتیش مدیکال ژورنال منتشر شده است، بر این نکته تاکید می‌کند که در کودکان مبتلا به کرونا، سردرد یک علامت شایع است. از ۶۸ کودکی که آزمایش کرونای آن‌ها مثبت بوده است، ۱۲ نفر (۱۸ درصد) سردرد داشته‌اند.

اسهال و دل‌پیچه 

همان مطالعه در بریتیش مدیکال ژورنال گزارش می‌کند که علایم گوارشی مانند اسهال، استفراغ و دل‌پیچه در بین کودکان مبتلا به کرونا شیوع دارد. از ۶۸ کودک حاضر در مطالعه که جواب آزمایش کرونا آنان مثبت بوده است، ۲۱ نفر (۳۱ درصد) دچار اسهال بوده‌اند.

برنامه مطالعه علایم کرونا هم اسهال را با ویروس کرونا در کودکان مرتبط می‌کند. بر اساس آمار این برنامه نیز ۱۳ درصد از ۱۹۸ کودک مبتلا به کرونا، نشانه ابتلا به اسهال را داشته‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان