ابراز امیدواری ایران به اصلاح رویکرد آمریکا در دولت بایدن

با آغاز به کار دولت بایدن امیدها به مذاکره میان ایران و ایالات متحده افزایش یافته است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران- عکس از خبرگزاری مهر

اندکی پس از ادای سوگند جو بایدن رییس جمهوری جدید ایالات متحده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت تنها آمریکا است که می‌تواند خود را اصلاح کند.

سعید خطیب‌زاده عصر چهارشنبه در پیامی در حساب خود در توییتر نوشت «دنیا می‌داند تنها آمریکاست که می‌تواند خود را با عمل و نه فقط با حرف، اصلاح کند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران سیاست‌های دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا و مایک پمپئو وزیر خارجه دولت او را «خرابکاری سیاسی» توصیف کرد.

او گفت، بخشی از سیاست‌های دولت قبلی آمریکا بر اساس رویه‌های معیوبی شکل گرفت که پیش از آن به فجایعی مانند جنگ در عراق، افغانستان و ویتنام انجامید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اظهارات در حالی است که با پیروزی جو بایدن در انتخابات سوم نوامبر و آغاز به کار دولت او در ظهر امروز، امیدها به مذاکره دو کشور افزایش یافته است.

حسن روحانی رییس جمهوری ایران صبح چهارشنبه، با بیان این که امروز توپ در زمین آمریکا است، گفت اگر واشنگتن به تعهداتش عمل کند، تهران هم به تعهداتش عمل خواهد کرد.

روابط دیپلماتیک تهران و واشنگتن حدود یک سال پس از انقلاب ۵۷ و اشغال سفارت آمریکا در ایران قطع شد و دو کشور در این مدت روابط پرتنشی داشته‌اند.

تنش بین ایران و آمریکا، در دولت باراک اوباما رییس جمهوری پیشین که جو بایدن معاون بود به طور نسبی کاهش یافت و منجر به توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ شد.

به دنبال تصمیم دونالد ترامپ به خروج از برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷ و اعمال تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی، این روابط بار دیگر رو به تنش گذاشت.