روسیه: آمریکا خط تلفن کنسولگری ما در نیویورک را قطع کرد

این کنسولگری به مراجعان توصیه کرده است به جای تماس تلفنی از طریق پست الکترونیکی تماس بگیرند

دولت ترامپ در ماه دسامبر اعلام کرده بود که قصد دارد دو کنسولگری باقی‌مانده ایالات متحده در روسیه را تعطیل کند - Mladen ANTONOV / AFP

کنسولگری روسیه در نیویورک می‌گوید خطوط تلفن آنها را قطع کرده‌اند و دسترسی‌ به اینترنت مختل شده است.

در صورت تماس گرفتن با دو شماره موجود در فهرست مندرج در تارنمای این کنسولگری، صدای بوق اشغال یا قطع خط تلفن به گوش می‌رسد.

کنسولگری روسیه در نیویورک در توییتر نوشته است: مراجعان گرامی، از ۱۸ ژانویه امسال، مقامات آمریکا تمام خطوط تلفن شهری کنسولگری روسیه در نیویورک را قطع کرده‌اند و دسترسی به اینترنت نیز گاهی دچار اختلال می‌شود. 

این کنسولگری به مراجعان توصیه کرده است به جای تماس تلفنی از طریق پست الکترونیکی تماس بگیرند.

به گزارش خبرگزاری دولتی اسپوتنیک روسیه، مقامات آمریکا مشکلات فنی را علت قطع‌شدن خطوط تلفن اعلام کرده‌اند. این گزارش به نقل از منبعی در این کنسولگری بود که گفت «سابقه نداشته» بازگشت خطوط به وضعیت عادی، دو روز طول بکشد. این منبع خبری به خبرگزاری اسپوتنیک گفت تمام خطوط تلفن متصل هم، همزمان قطع شدند.

ایندیپندنت سعی کرد از طریق پست الکترونیکی با کنسولگری روسیه تماس بگیرد ولی نامه برگشت خورد و پیام خطای در دسترس‌نبودن رایانه خدمات‌دهنده صادر شد.

آخرین تنش در رابطه ایالات متحده روسیه، پس از آن رخ داد که مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده از دولت روسیه بابت دستگیرکردن آلکسی ناوالنی، سیاست‌مدار مخالف دولت در پی بازگشت وی به روسیه انتقاد کرد. در بیانیه آقای پمپئو آمده است: ایالات متحده تصمیم روسیه برای دستگیرکردن آلکسی ناوالنی را شدیداً محکوم می‌کند. در نهایت نگرانی خاطرنشان می‌کنیم که این دستگیری تازه‌ترین اقدام، از مجموعه اقداماتی برای خاموش‌کردن صدای ناوالنی و سایر مخالفان و صداهای مستقلی است که منتقد مقامات روسیه هستند.

در این بیانیه آمده است: از دولت روسیه می‌خواهیم میدان فعالیت همواری برای تمام احزاب سیاسی و نامزدهای جویای رقابت در فرایند انتخابات فراهم کند. آلکسی ناوالنی مشکلی ایجاد نکرده است. خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط او هستیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت ترامپ در ماه دسامبر به کنگره اعلام کرده بود که قصد دارد دو کنسولگری باقی‌مانده ایالات متحده در روسیه را تعطیل کند.

وزارت خارجه ایالات متحده در تاریخ ۱۰ دسامبر، به نمایندگان کنگره اعلام کرده بود کنسولگری ولاد‌ی‌وستوک در خاور دور روسیه را برای همیشه تعطیل می‌کند و کنسولگری یکتارینبورگ در شرق کوه‌های اورال را هم موقتاً تعطیل می‌کند.

در یادداشت ارسالی به کنگره آمده بود علت این تعطیلی‌ها این است که مقامات روسیه در سال ۲۰۱۷، تعداد دیپلمات‌های مجاز به کارکردن در روسیه را محدود کردند.

در صورتی که این کنسولگری‌ها تعطیل شوند، سفارت ایالات متحده در مسکو، تنها نهاد دیپلماتیک این کشور در روسیه خواهد بود. در سال ۲۰۱۸ پس از آنکه ایالات متحده در واکنش به مسموم‌سازی جاسوس سابق روسیه در بریتانیا، دستور به تعطیلی کنسولگری روسیه در سیاتل داد، روسیه نیز کنسولگری ایالات متحده در سنت پترزبورگ را تعطیل کرد.

کنسولگری ایالات متحده در ولادی‌وستوک، از ماه مارس، به دلیل همه‌گیری کرونا موقتاً تعطیل بوده است و کارکنان آن شروع به انتقال تجهیزات حساس، اسناد و سایر اقلام کرده بودند. در کنسولگری ولادی‌وستوک و یکاترینبورگ در کل ۱۰ دیپلمات آمریکایی و ۳۳ کارمند محلی مشغول به کار بودند.

زمان‌بندی دقیق تعطیل‌شدن این کنسولگری‌ها هنوز مشخص نشده است. طبق یادداشتی که وزارت خارجه آمریکا به کنگره ارسال کرده‌ قرار است، کارکنان آمریکایی باید به سفارت آمریکا در مسکو منتقل شوند و کارکنان محلی نیز مرخص شوند. طبق برآورد وزارت خارجه آمریکا، با تعطیلی دائمی کنسولگری ولادی‌وستوک، سالی ۳.۲ میلیون دلار در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

اما با بسته‌شدن این کنسولگری‌ها، ایالات متحده در گستره وسیعی از خاک روسیه، یعنی تمامی منطقه واقع در شرق مسکو، حضور دیپلماتیک نخواهد داشت. این موضوع، برای مسافران آمریکا در خاور دور روسیه و اهالی این منطقه در روسیه، برای گرفتن روادید سفر به آمریکا، مشکلات زیادی پدید خواهد آورد، زیرا تمامی خدمات کنسولی به سفارت ایالات متحده در مسکو انتقال خواهد یافت.

طبق گزارش ۲۰ دسامبر ایندیپندنت، گویا کاخ سفید به رغم مخالفت دونالد ترامپ، جلوی صدور بیانیه‌ای را گرفت که دست داشتن روسیه در حمله اینترنتی به مؤسسات دولتی ایالات متحده را تایید می‌کرد.

آقای پمپئو همان موقع گفت «خیلی واضح» است که روسیه عامل این حملاتی است که گویا از جدی‌ترین حملات صورت‌گرفته تا آن زمان بوده است.

بنا بر گزارش‌ها، چندین مؤسسه دولتی ایالات متحده مورد حمله اینترنتی قرار گرفتند و اطلاعات حساسی به مدت چندین ماه در معرض خطر بود.

اسوشیتدپرس به تهیه این گزارش کمک کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان