اندونزی واکسیناسیون کرونا را از جوان‌ترها شروع کرد

در این کشور هرکس از دریافت واکسن امتناع کند، جریمه می‌شود

برخلاف دیگر کشورها که سالمندان را در اولویت دریافت واکسن کووید-۱۹ قرار داده‌اند، اندونزی واکسیناسیون را از گروه سنی ۱۸ تا ۵۹ ساله آغاز کرد- REZAS / AFP

درحالی‌که بیشتر کشورها در برنامه خود برای واکسیناسیون سراسری علیه بیماری کووید-۱۹ سالمندان را در اولویت قرار داده‌اند، اندونزی طرحی متفاوت در پیش گرفته و گروه سنی ۱۸ تا ۵۹ سال را برای دریافت واکسن در اولویت قرار داده است.

این کشور آسیایی با جمعیت بیش از ۲۷۳میلیون نفر، از روز چهارشنبه ۲۴ دی‌ماه یکی از بزرگ‌ترین کارزارهای واکسیناسیون علیه همه‌گیری کووید-۱۹را در جهان آغاز کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی بریتانیایی اسکای‌نیوز، جوکو ویدودو، رییس جمهوری اندونزی، اولین کسی بود که در این کشور در برابر دوربین‌های خبرنگاران نخستین دز واکسن را دریافت کرد.

 ویدودو ابراز امیدواری کرده است که اندونزی در سال جاری بیش از ۱۸۱میلیون نفر را در برابر کووید-۱۹ واکسینه کند، اما برنامه آن کشور با روند واکسیناسیون در جهان متفاوت است.

برخلاف دیگر کشورها که واکسیناسیون را از سالخوردگان آغاز کرده‌اند، اندونزی با اهداف اقتصادی، افراد زیر ۶۰سال را در اولویت دریافت واکسن قرار داده است.

سیتی تارمیزی، سخنگوی وزارت بهداشت اندونزی در امور مربوط به واکسیناسیون کووید-۱۹ به اسکای‌نیوز گفت: «گروه سنی ۱۸ تا ۵۹ ساله بیش از دیگران در معرض ویروس قرار می‌گیرند و به آن آلوده می‌شوند و اغلب آن‌ها علائم بیماری را ندارند؛ اما این گروه سنی مولدترین گروه جامعه محسوب می‌شوند، بنابراین اگر آن‌ها را در اولویت واکسن قرار دهیم، از آن‌ها در مقابل کووید-۱۹ محافظت می‌کنم و این به آن معناست که آن‌ها می‌توانند به‌سر کارشان بروند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام اندونزیایی افزود: «دومین دلیل در اولویت قرار دادن این گروه سنی این است که با محافظت از آن‌ها، گسترش بیماری نیز مهار می‌شود.»

مقام‌های بهداشتی در اندونزی منتظر اطلاعات بیشتر در مورد ایمنی واکسن برای سالمندان‌اند.

اندونزی با بیش از ۲۶هزار مورد مرگ در اثر بیماری کووید-۱۹ و ۹۱۷هزار مورد ابتلا به این بیماری تاکنون، از لحاظ میزان شیوع اپیدمی در جنوب شرقی آسیا، کشوری است که بدترین وضعیت را دارد. کارشناسان هشدار می‌دهند که با توجه به پایین بودن میزان آزمایش‌های کرونا، ممکن است تعداد واقعی مبتلایان به این بیماری در آن کشور بسیار بیشتر از آمار رسمی باشد. 

دومین نکته متفاوت درمورد کارزار اندونزی اجباری شدن واکسن است و هرکسی که از دریافت آن امتناع کند، جریمه می‌شود.

یک شهروند اندونزیایی در جاکارتا به خبرنگار اسکای‌نیوز گفت: «اگر گزینه رد واکسن را داشتم، نمی‌زدم.»

جاکارتا با تأیید واکسن چینی «کروناواک» تولیدشده در شرکت دارویی سینوواک بیوتک، واکسیناسیون را با آن آغاز کرده است. سخنگوی وزارت بهداشت اندونزی می‌گوید علت استفاده از واکسن چینی در اندونزی آن است که وقتی دیگر تولیدکننده‌ها هنوز درحال مذاکره برای تامین واکسن بودند، این شرکت متعهد شد که تا پایان دسامبر ۲۰۲۰ واکسن‌های مورد نیاز را به‌دست ما برساند.

بیشتر از جهان