سیستان یخ بسته است ولی مردم گاز ندارند

حسن روحانی از سال ۱۳۹۵ به مردم سیستان و بلوچستان و زاهدان قول احداث شبکه گازرسانی داده ‎است 

یخبندان و سرمای هوا در سیستان و بلوچستان این روزها موجب اعتراض مردم این ناحیه به دلیل نبود وسایل گرمایشی و کمبود سوخت شده ‎است. هواشناسی سیستان و بلوچستان می‌‎گوید يخبندان و سرما تا اواسط اين هفته ادامه دارد. در شبکه‌‎اجتماعی هم ویدیوها و عکس‌‎هایی از یخ بستن دریاچه‎‌ها و باغ‎‌های موز در این استان منتشرشده ‎است.

پیش‎بینی کاهش دما در این استان از ابتدای آذرماه از سوی سازمان هواشناسی اعلام شده ‎است. گفته می‌‎شود سرمای هوا موجب  تلف‌شدن دام و محصولات کشاورزی در برخی نقاط روستایی و عشایری پشت‌کوه، حاشیه تفتان و روستاهای شوگه، تلگزی و آپک سیاهان خاش شده‎ است. همزمان، ایرنا گزارش داده است که بر اثر سرما و یخبندان شدید در استان سیستان و بلوچستان و منطقه خاش، آب بسیاری از رودخانه‌‌های جاری مانند سنگان در جوار تفتان یخ بسته است و جلوه‌‌های زیبایی از طبیعت یخی در منطقه به نمایش درآمده است.

در هفته گذشته دمای هوای شهر زاهدان به منفی ۹ درجه سانتی‌گراد رسید که این دما در سه سال اخیر بی‌سابقه گزارش شده‎ است. 

به گزارش هواشناسی سیستان و بلوچستان، یخبندان شبانه و سرمای هوا در شهرستان زاهدان تا هفته آینده همچنان ادامه خواهد داشت. این در حالی‎است که کمبود گاز و نفت سفید برای مصرف خانوارها در سیستان و بلوچستان افزایش یافته‎ است و اعتراض مداوم مردم منطقه به نبود سوخت در  این فصل را شدت بخشیده است. 

صف‌های طولانی برای دریافت کپسول گاز یا دریافت کارت تاییده جهت دریافت نفت سفید، معضلی جدی در استان‌‌های سیستان و بلوچستان و زاهدان است. مردم نخست مجبورند در صف‎‌های طولانی برای دریافت کارت یا «تاییدیه» نفت سفید بایستند و سپس بار دیگر در انتظار دریافت سهمیه نفت خود، یا برای دریافت تنها یک کپسول گاز ساعت‎‌ها را در صفی دیگر سپری کنند. در کنار آن، با شروع فصل سرد و کاهش دما، بسیاری از مردم این مناطق هم هر ساله برای اعتراض به شرایط خود در خصوص نبود نفت و گاز، مقابل فرمانداری استان تجمع می‌‎کنند: این چهره عادی شده هرساله شهر است. 

علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان در دهمین دوره  مجلس شورای اسلامی، در  زمستان سال گذشته اعلام کرد که  ۸۰ درصد مردم زاهدان برای گرم کردن خانه‌ها و نیازهای مرتبط دیگر، از کپسول‌های گاز استفاده می‌‌کنند. این سخن نماینده زاهدان به این معنی است که  ۸۰ درصد استان زاهدان گاز ندارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای یارمحمدی با مطرح کردن این نکته که نبود گاز در کل استان سیستان و بلوچستان در شرایطی‌است که کشور ایران جزو نخستین تولیدکنندگان گاز جهان است، ادامه داده بود که این مسئله جای تاسف دارد و باید شبکه توزیع گاز شهر کامل شود.

با آن که مردم استان سیستان و بلوچستان نیاز ضروری به سوخت گاز دارند، کم‌کاری و تاخیر مسئولان در روند گازرسانی به این منطقه طی ۴ دهه گذشته همواره پرسش‌برانگیز بوده‎ است، ولی پاسخی برای آن پرسش نیست. در اسفند ماه سال ۱۳۹۵ رئیس جمهوری ایران در میان مردم سیستان و بلوچستان قول داد تا گازرسانی به زاهدان در کمترین زمان ممکن انجام شود. ولی با گذشت نزدیک به پنج سال از آن وعده حسن روحانی، هنوز مردم این منطقه برای دریافت گاز و نفت سفید برای گرم کردن خانه‌های خود در صف‎‌های طولانی می‌‎ایستند. 

سال گذشته خبرگزاری دولتی ایرنا نوشت، در حالی که تعداد مشترکان گاز زاهدان در پایان آبان ماه سال ۱۳۹۸ در مقایسه با سال پیش از آن  ۱۱۳ درصد افزایش داشته است، اما همچنان صف‌‌‌های طولانی برای خرید کپسول‌‌‌های گاز در سیستان و بلوچستان دیده می‎شود. به گزارش ایرنا، این موضوع  با در نظر گرفتن نرخ رشد جمعیت این استان غیرمنطقی است و احتمال قاچاق را تقویت می‌‌کند. 

استان سیستان و بلوچستان آخرین استان ایران است که به شبکه گاز متصل شد. بخش‌‌‌هایی از این استان برای تامین سوخت مورد نیاز خود در مصرف خانگی، همچنان ‌از سوخت‌‌های مایع مانند گاز مایع که در کپسول خریداری می‎‌کنند، یا نفت سفید سهمیه‎‌ای استفاده می‌‌کنند. 

توزیع کپسول گاز بر عهده دولت گذاشته نشده‎ است و در این میان شرکت‌‌‌های خصوصی مسئولیت توزیع را بر عهده گرفته‌‌‎اند. شاید به همین دلیل بحث قاچاق سوخت در این منطقه قوت گرفته‎ است که چنانچه مورد تایید مقام‌‎‌های استانی هم باشد، دلیلی جز فقر و مشکلات روزافزون معیشتی ندارد.