روحانی: «دموکراسی غربی سست و فشل است»

تهران بارها ترامپ را متهم به ایجاد ناامنی در منطقه خاورمیانه کرده است

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران - HO / IRANIAN PRESIDENCY / AFP

حسن روحانی با توجه به وقایع روز گذشته در واشنگتن گفت: «دموکراسی غربی سست و فشل است.»

رئیس‌جمهور ایران که صبح امروز (پنجشنبه) در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های کلان ملی و کارخانه‌های نوآوری سخن می‌گفت، با اشاره به اشغال ساختمان کنگره آمریکا توسط هواداران دونالد ترامپ گفت: «آنچه دیشب و امروز در آمریکا شاهد بودیم، نشان داد دموکراسی غربی چقدر سست و فشل است و بنیان قوی ندارد و دیدیم که در این کشورها متأسفانه باوجود پیشرفت علم و صنعت، عوام‌گرایی زمینه بسیاری دارد.»

مقامات جمهوری اسلامی بارها دونالد ترامپ را متهم کرده‌اند که باعث ناامنی در منطقه خاورمیانه شده است. روحانی با تأکید دوباره بر این موضع گفت: «دیدیم که یک انسان پوپولیست چه بلایی در این ۴ سال بر سر کشور خود آورد و آبرو و حیثیت کشور را زیر سؤال برد و این فرد چه ضربه‌های بزرگی به منطقه ما، به فلسطین، سوریه و یمن زده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روحانی همچنین اضافه کرد: «وقتی یک آدم ناسالم قدرت را در دست می‌گیرد مشکلات فراوانی برای کشور خود و دنیا به وجود می‌آورد که امیدوارم این درس عبرتی برای همه دنیا و همچنین برای حاکمان بعدی کاخ سفید باشد.»

او با اشاره به انتقال قدرت در هفته‌های پیش رو در آمریکا درباره جو بایدن و دولت آینده آمریکا گفت: «آنانی که دو هفته دیگر قدرت را در کاخ سفید در دست می‌گیرند، باید جبران کنند و ملت آمریکا که ملت بزرگی است را به جایگاه واقعی خود برگردانند. آنان باید به شرایطی که جامعه بین‌المللی باید داشته باشد یعنی عقل و قانون برگردند.»

تهران امیدوار است تغییر تیم قدرت در واشنگتن، به‌خصوص گروه وزارت خارجه و دفاع دولت دونالد ترامپ، دولت جدید آمریکا را دوباره سر میز مذاکره با ایران و کشورهای اروپایی برگرداند.

اما روند انتقال قدرت در آمریکا این بار با پیچیدگی‌هایی همراه بوده است. برای اولین بار در تاریخ معاصر ایران، مراسم رسمی تائید رأی‌های الکترال، خشونت و درگیری هواداران ترامپ، به اشغال ساختمان کنگره و نیمه‌تمام ماندن مراسم منجر شد.

تاکنون طبق اخبار رسمی چهار نفر براثر این خشونت‌ها جان خود را از دست‌داده‌اند.

با بازگشت امنیت به ساختمان کنگره آمریکا، جلسه سنا برای تائید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری از سر گرفته شد و نهایتا نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر مورد تایید کنگره آمریکا قرار گرفت.