شهردار اهواز به حبس و دو سال انفصال از خدمت محکوم شد

مردم شهر اهواز می‌توانند طبق قانون از شهرداری و آبفای اهواز درخواست خسارت کنند

با آب‌گرفتگی شدید در اهواز و ورود فاضلاب انسانی به داخل خانه‌ها، مردم مجبور به ترک منازل خود شدند - عکس از برنا

شهردار اهواز و رییس سابق آبفای این کلانشهر به یکسال حبس و ۲ سال انفصال از خدمت محکوم شدند.

یک وکیل دادگستری به ایندیپندنت فارسی گفت که شهروندان اهواز می‌توانند برای دریافت خسارت وارد شده به منازل و اموال خود از باب مسئولیت مدنی مطالبه خسارت کنند.

به گزارش پایگاه خبری عصر جنوب، با شکایت مرکز بهداشت غرب اهواز و معاون حقوق عامه دادستان مرکز استان خوزستان علیه شهرداری و آبفای اهواز در مورد آبگرفتگی‌های سال ۹۸ پس از تشکیل پرونده در دادسرا و سپس ارجاع به دادگاه، قاضی مربوطه موسی شاعری شهردار اهواز و بهنام مریدی، رییس سابق آبفای این کلانشهر را به یکسال حبس تعزیری و ۲ سال انفصال از خدمت محکوم کرده است.

همچنین شهرداری اهواز و آبفا هر ۲ ملزم به انتشار عذرخواهی رسمی از شهروندان اهواز و کارون از طریق نصب بنر در مناطق ۸ گانه اهواز و کارون (به تشخیص قاضی اجرای احکام) شده اند، البته این رای حضوری صادر شده و محکومان ۲۰ روز فرصت اعتراض در محاکم تجدیدنظر استان را دارند.

به گفته یک وکیل دادگستری به ایندیپندنت فارسی این حکم تنها بخش کیفری پرونده را شامل می‌شود اما از باب مسئولیت مدنی مردم اهواز هم به استناد این رای البته اگر قطعی شود می‎توانند دادخواست مطالبه خسارت برای منازل خود را بدهند. چنانچه این رای قطعی نشد همچنان مردم می‌‌توانند دادخواست ارائه کنند.

این وکیل به ایندیپندت فارسی گفت: «این حکم در دادگاه بدوی شهر اهواز صادر شده ‎است. طبق قانون همه احکام بدوی ظرف بیست روز از زمان ابلاغ در دادگاه مرکز استان قابل تجدید نظرخواهی است.»

وی در پاسخ به این سوال که احتمال نقض شدن این رای وجود دارد یا خیر همچنین می‎گوید: «بعید می‎دانم این رای نقض شود چون این رای به نحوی اراده دادگستری بود. رییس سازمان بازرسی کل کشور وقتی که از طرف آقای رییسی آمد اعلام کرد که دستگاه‌های اجرایی و مسئول در خوزستان مرتکب ترک فعل شده است و هم مرتکب قصور تقصیر شده‎اند. بنابراین احتمال تبرئه شدن شهردار اهواز را بسیار سخت می‌بینم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در مورد اینکه آیا مردم هم امکان پیگیری مطالبات خود را دارند یا خیر اضافه می کند: «مردم هم می‎‌توانند از باب مسئولیت مدنی مواد یک و سه دادخواست مطالبه خسارات وارده را به دادگاه حقوقی علیه شهرداری و آب و فاضلاب اهواز تقدیم کنند.»

به گفته او این حکم مربوز به آب گرفتکی اهواز در سال ۹۸ است و بهنام مریدی مدیرعامل سابق آبفای اهواز است و شامل تعدد ماده جرم هم شده‎ است. ولی برای آب گرفتگی‌های امسال هم به طور قطع موسی شاعری کریمی شهردار اهواز محاکمه خواهد شد و محکومیت سنگینی خواهد گرفت.

این وکیل دادگستری می گوید: «دفع آب‎های سطحی وظیفه شهرداری‌ها است و اگر خسارتی در این رابطه به مردم وارد شود مردم می‌توانند از شهردار شکایت کیفری در دادسرای مرکز استان تقدیم کنند. اما اگر خسارتی از باب فاضلاب ایجاد شد چون حسب قانون تشکیل شرکت های آب و فاضلاب جمع آوری و تصفیه فاضلاب‎‌ها وظیفه آبفا است باید از شرکت آب و فاضلاب مطالبه خسارت کنند.»

بارش بارندگی شدید در هشت استان ایران در آذرماه منجر به خسارات بسیاری مخصوصا در استان خوزستان شد.

ورود فاضلاب انسانی و لجن در اهواز، کارون، بندرامام و ماهشهر به خانه‌ها و خیابان‌ها و تخریب خانه‌های مردم به خصوص در بافت‌‌های مسکونی فرسوده از جمله خساراتی بود که در روزهای جاری شدن سیل، اخبار آن منتشر شد.

با آب‌گرفتگی شدید در اهواز و ورود فاضلاب انسانی به داخل خانه‌ها، مردم مجبور به ترک منازل خود و پناه گرفتن بر پشت بام‌‌ها شدند. تخریب خانه‌‌ها در برخی مناطق خوزستان و بوشهر و هرمزگان به قدری بود که برخی با انتشار ویدیوهایی از قابل سکونت نبودن مجدد خانه‌های خود خبر دادند: تمام وسایل برقی منازل از جمله، یخچال، تلویزیون به دلیل رفتن زیر آب سوخته بود و حتی خودروی شخصی افراد به دلیل فرورفتن زیرآب دچار خسارت جدی شده بود. در برخی مناطق، آب، خودروها را جابه‌جا و تخریب کرده بود.

با گذشته دو ماه هنوز گزارشی از جزییات میزان خسارت به منازل و دارایی‌‌های مردم در خلال سیل اخیر منتشر نشده‎است. فقط در بیستم آذرماه سازمان جنگل‌ها متوسط خسارت هر سیل را در کشور ۴۰ میلیارد تومان برآورد کرد.

زندگی روی آب و فاضلاب، سهم مردمی شد که در پایتخت پتروشیمی ایران زندگی می‌کنند و حتی سهم سه درصدی وعده داده شده از فروش طلای سیاه را ندارند. باز هم بارش باران و باز هم آب‌گرفتگی و زیر آب رفتن خانه مردمی خبرساز شد که زیر پایشان طلا است ولی خودشان باید روی آب و فاضلاب زندگی کنند.

نه سیل مساله جدید و بحران جدید استان خوزستان است و نه معضلات همراه با آن کسی را غافلگیر می‎کند. مردم این منطقه طی سالهای گذشته بارها با این مشکل روبرو بوده و خانه و دارایی‎های خود را بعد از هر سیل بزرگ از دست داده‎اند.

در سیل سال ۹۸، به گفته استانداری خوزستان، ۲۲۰ نقطه از شبکه فاضلاب اهواز ریزش کرد و آب‌گرفتگی‌های بعد از سیل در آذرماه ۹۸ که ناشی از بارش‌های شدید بود، ۱۸ هزار میلیارد ریال خسارت به شبکه فاضلاب اهواز وارد کرد؛ شهری که طرح جامع فاضلاب آن، تکمیل نشده است.

در شهریور امسال، فاضل عبیات، معاون امور عمرانی استانداری خوزستان از اختصاص ۵۰ میلیون یورو برای امسال و ۵۰ میلیون یورو برای سال بعد، از صندوق توسعه ملی، برای اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز، خبر داد. مقرر شد که این بودجه از سوی رهبر جمهوری اسلامی، به شبکه عمرانی فاضلاب اهواز اختصاص پیدا کند. با گذشت چند ماه از این خبر، هنوز گزارشی از اختصاص بودجه مورد نظر به سیستم عمرانی اهواز منتشر نشده است.