وزیر دفاع ایران: شواهد جدی درباره نقش اسرائیل در ترور فخری‌زاده وجود دارد

 امیر حاتمی به وزرای دفاع ۶۰ کشور جهان نامه نوشته است

امیر حاتمی در نامه خود به وزرای دفاع ۶۰ کشور جهان از آن‌ها خواسته تا ترور محسن فخری‌زاده را محکوم کنند- تسنیم

خبرگزاری‌های داخلی ایران از نامه‌نگاری وزیر دفاع جمهوری اسلامی با همتایانش در ۶۰ کشور جهان خبر دادند.

امیر حاتمی در این نامه اعلام کرده است که ایران شواهد جدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد اسرائیل در ترور محسن فخری‌زاده نقش داشته است.

او اشاره‌ای به این شواهد و مدارک نکرده است و تنها در بخشی از نامه اسرائیل را در انجام این گونه اقدامات، سابقه‌دار دانسته است.

محسن فخری‌زاده از مقام‌های ارشد برنامه هسته‌ای و نظامی جمهوری اسلامی در روز جمعه هفتم آذرماه در شهر آبسرد دماوند در نزدیکی تهران ترور شد.

هنوز هیچ کشور و یا گروهی مسئولیت این ترور را به عهده نگرفته است و مقام‌های ارشد اسرائیل نیز درباره این ترور اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

امیر حاتمی در نامه خود به وزرای دفاع ۶۰ کشور جهان از آن‌ها خواسته تا ترور محسن فخری‌زاده را محکوم کنند.

او در این نامه بدون اشاره به نقش فخری‌زاده در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، او را فردی معرفی کرده است که «در حوزه‌های علمی و پژوهشی به ویژه تولید ابزار و تجهیزات مقابله با کرونا» فعال بوده است.

در بخش دیگری از این نامه، آمده است که جمهوری اسلامی حق خود را برای پاسخگویی به این ترور محفوظ می‌داند.

تقریبا اکثر مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی در یک ماه گذشته، اسرائیل را مسئول انجام این عملیات ترور معرفی کرده‌اند اما علی خامنه‌ای در پیام تسلیتش نامی از اسرائیل نیاورد و صرفا از مقام‌های دولتی خواست تا عاملان و آمران این اقدام را مجازات کنند.

دو روز پس از انتشار پیام علی خامنه‌ای، روزنامه کیهان که به‌صورت غیررسمی مواضع دفتر رهبر جمهوری اسلامی را بازتاب می‌دهد در سرمقاله‌اش خواستار حمله‌ای با «تلفات سنگین انسانی» به بندر حیفا در اسرائیل شد.

 این مطلب را سعدالله زارعی، یکی از تحلیلگران تندرو نزدیک به سپاه نوشت. او از معدود کارشناسان سیاست خارجی است که نوشته‌هایش در وب‌سایت رسمی علی خامنه‌ای بازتاب می‌یابد.

آقای زارعی در این سرمقاله نوشت که پاسخ‌های جمهوری اسلامی به آمریکا و اسرائیل در سال‌های گذشته «بازدارنده» نبوده است و به همین دلیل محسن فخری‌زاده در تهران ترور شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه کیهان در سرمقاله‌اش نوشت که الان وقت حمله‌ای بدون ملاحظه و با تلفات سنگین انسانی به بندر حیفا در اسرائیل است تا بازدارندگی جمهوری اسلامی تثبیت شود: «ما در مواجهه با اسرائیل چند نوبت اعلام کرده‌ایم اگر اسرائیل دست از پا خطا کند حیفا را می‌زنیم. الان با فرض اثبات نقش رژیم صهیونیستی در این شهادت عظیم، می‌توانیم این تهدید را عملیاتی کنیم اما نه به این معنا که به عملیاتی در‌اندازه اقدام موشکی که علیه پایگاه نظامی عین‌الاسد داشتیم، بسنده کنیم و نه با ملاحظات آن عملیات، بلکه به این معنا که به‌طور واقعی شهر مهم بندری حیفا را آن‌چنان مورد حمله قرار دهیم که علاوه بر انهدام تأسیسات با تلفات سنگین انسانی نیز توأم باشد تا بازدارندگی ما به «نقطه اطمینان» برسد.»

اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس نیز در پیامی که به مناسبت ترور فخری‌زاده منتشر کرد، علاوه بر اسرائیل، آمریکا را نیز به انجام این ترور متهم کرد و نوشت: «با تمامی نیروهای مدافع میهن اسلامی در گرفتن انتقام خون این شهید عزیز و تمامی شهداء از تروریست‌های کوردل و اربابانشان، هم‌پیمان می‌شویم.»

انتشار نامه وزیر دفاع ایران به وزرای دفاع ۶۰ کشور، جدیدترین اقدام مقام‌های جمهوری اسلامی در مقابل ترور مهم‌ترین چهره برنامه هسته‌ای‌اش است.

این اقدام در حالی انجام می‌شود که تحلیلگران سیاسی و نظامی در روزهای گذشته بالا رفتن سطح تنش‌ها در خاورمیانه را خطرناک توصیف کرده‌اند و نسبت به وقوع یک درگیری نظامی با ایران هشدار داده‌اند.