مخالفت دادگاه کیفری با استرداد آسانژ به آمریکا

قاضی دادگاه گفت جولیان آسانژ را به آمریکا مسترد نخواهد کرد، زیرا خطر اقدام او به خودکشی وجود دارد

هم‌زمان با برگزاری دادگاه جولیان آسانژ در دادگاه کیفری مرکزی انگلستان، گروه‌هایی از هواداران او نیز مقابل دادگاه تجمع کرده بودند- Henry Nicholls/ REUTERS

دادگاه کیفری بریتانیا، مسئول رسیدگی به پرونده جولیان آسانژ، بنیان‌گذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس، روز دوشنبه ۱۵ دی‌ماه، با اعلام حکم نهایی خود، درخواست استرداد او به آمریکا را رد کرد. دلیل این حکم، وضعیت روانی آسانژ و خطر اقدام او به خودکشی عنوان شد.

ایالات متحده آمریکا درخواست استرداد آسانژ ۴۹ ساله را داشت تا در آن کشور محاکمه و مجازات شود. دادستانی آمریکا اتهام او را جاسوسی و دسترسی به اسناد محرمانه از طریق هک‌کردن کامپیوترهای دولتی اعلام کرده است.

وکلای آسانژ پیش از این گفته بودند که این دادگاه با انگیزه‌های صرفا سیاسی و با فشار دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا برگزار می‌شود و صدور حکم استرداد برای او، تهدید بزرگی برای فعالیت روزنامه‌نگاران محسوب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رویترز، ونسا بارایتسر، قاضی دادگاه کیفری مرکزی انگلستان معروف به «اولد بیلی»، تقریبا تمامی دلایلی را که تیم حقوقی دفاع از آسانژ در جلسات استماع مطرح کرده بودند، رد کرد، اما افزود که او را به آمریکا مسترد نخواهد کرد، زیرا خطر اقدام او به خودکشی وجود دارد. 

جلسات استماع رسیدگی به این پرونده از ماه فوریه سال گذشته آغاز شده بود و بعد از چند ماه وقفه به‌دلیل شیوع همه‌گیری کرونا، در ماه‌های گذشته ادامه پیدا کرد.

وبسایت ویکی لیکس از زمان تأسیس در سال ۲۰۰۶ اسناد محرمانه فروانی را منتشر کرده است، ازجمله در سال ۲۰۱۰ که هزاران سند محرمانه دولتی و نظامی ایالات متحده آمریکا را منتشر کرد.

جولیان آسانژ در حال حاضر در زندان بلمارش در جنوب شرقی لندن نگهداری می‌شود.