شهاب حسینی در نقش فیزیکدان ایرانی

کوروش اهری، کارگردان فیلم، زندگی «علی جوان»، مخترع نخستین لیزر گازی دنیا را به تصویر می‌کشد

شهاب حسینی با فیلم‌های اصغر فرهادی جوایز بسیاری ازجمله جایزه بهترین بازیگر جشنواره فیلم کن را کسب کرده است- LOIC VENANCE / AFP

شهاب حسینی در جدیدترین حضور سینمایی خود قرار است نقش فیزیکدان و مخترع ایرانی-آمریکایی، علی جوان را بازی کند. به گزارش هالیوود ریپورترز، این بیوگرافی سینمایی به کارگردانی کوروش اهری ساخته خواهد شد.

علی جوان در دسامبر ۱۹۶۰ نخستین لیزر گازی دنیا را اختراع کرد که ترکیبی از دو گاز هلیوم و نئون بوده و به همین خاطر با نام لیزر هلیوم-نئون نامیده می‌شود. علی جوان متولد ۱۳۰۵ فیزیک‌دان و مخترع ایرانی‌تبار استاد دانشکده فیزیک دانشگاه ام آی تی، در سال ۱۳۹۵ درگذشت.

دو دختر این دانشمند فقید، مایا و لیلا جوان، تهیه‌کنندگی و مشاوره اجرایی پروژه را بر عهده دارند.

این اولین همکاری شهاب حسینی و کوروش اهری نیست. امسال فیلم «آن شب» به کارگردانی و نویسندگی اهری و با بازی حسینی در سینماهای آمریکا اکران خواهد شد. «آن شب» در ژانر سینمایی «دلهره» داستان زوج جوانی است که به همراه دختر یک‌ساله‌شان در هتلی قدیمی حبس می‌شوند.

شهاب حسینی پیش‌تر با فیلم‌های اصغر فرهادی همچون «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» جوایز بسیاری ازجمله بهترین بازیگر جشنواره فیلم کن را کسب کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در فیلم زندگینامه‌ای یا بیوگرافی، زندگی‌نامه فرد یا افرادی حقیقی به تصویر کشیده می‌شود. در سال‌های اخیر فیلم‌های سینمایی موفق فراوانی در این ژانر ساخته ‌شده‌اند. همچنین توجه فراوانی به چهره‌های مشهور علمی به‌عنوان موضوعی برای این‌گونه فیلم‌ها جلب شده است.

«تئوری همه‌چیز» درباره زندگی استیون هاوکینگ و «بازی تقلید» درباره آلن تورینگ، ریاضیدان برجسته بریتانیایی دو نمونه تحسین‌شده از این ژانر محسوب می‌شوند. پیش از آن نیز فیلم «یک ذهن زیبا» به زندگی جان نش، ریاضیدان آمریکایی، پرداخته بود.

معروف‌ترین فیلم زندگینامه‌ای سینمای ایران در عرصه بین‌المللی، «پرسپولیس» ساخته مرجان ساتراپی است. ساتراپی، فیلم‌ساز ایرانی-فرانسوی، در این انیمیشن تحسین‌شده، با همکاری مشترک ونسان پارونو، زندگی خود در ایران تا قبل از این‌که به کشور فرانسه مهاجرت کند را به تصویر کشیده است.

بیشتر از فرهنگ و هنر