با اکثریت دوحزبی، کنگره وتوی ترامپ بر بودجه دفاعی را ابطال کرد

ابطال وتوی رئیس جمهوری را میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا، رهبری کرد

رأی دوحزبی سنا که عموم سناتورها تصویب آن را ضروری می‌دانند، اینک پایانی می‌گذارد بر همه کش و قوس‌ها بر سر این قانون-Liz Lynch/Getty Images/AFP

جمهوری‌خواهان سنا در ادامه تلاش نادر خود به گسست از ترامپ، به اعضای حزب دموکرات پیوستند تا با اکثریتی بزرگ، وتوی رئیس‌ جمهوری را بر بودجه سالانه پنتاگون که اکثر محافظه‌کاران آن را مقدس تلقی می‌کنند، باطل کنند.

این‌گونه سنا با همگامی با رأی مجلس نمایندگان، یک اکثریت دو حزبی قاطع را تشکیل داد تا با ارسال پیامی صریح به فرمانده کل قوا  در روز سال نو میلادی، وتوی او را ابطال کند و قانون را به تصویب رساند. این اقدام مخالفت شدید و آشکار با آقای ترامپ بود که از جمهوری‌خواهان در هر دو مجلس علیا و سفلای کنگره خواسته بود تا قانون بودجه ۷۴۰ میلیارد دلاری را بعد از اصلاحاتی، مجدداً برای امضا او ارسال کنند. این اولین باری بود که کنگره وتوی ترامپ را با موفقیت لغو کرد؛ آن هم تنها چند روز قبل از پایان دوره ریاست جمهوری وی.

ابطال وتوی رئیس جمهوری را میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا، رهبری کرد. وی در سخنرانی خود در صحن سنا، ضمن اذعان به «خالی از ایراد» نبودن آن لایحه، مصرانه همه سناتورها را به رأی به ابطال وتوی آقای ترامپ بر «قانون مجوز دفاع ملی» دعوت کرد.

او که سناتور ارشد از ایالات کنتاکی است، روز سه‌شنبه در صحن مجلس سنا گفت: «دیروز، یک اکثریت دوحزبی در مجلس نمایندگان رأی داد تا مجدداً مصوبه مهم این مجلس را تصویب کند. پرزیدنت ترامپ به درستی خاطرنشان كرد كه لایحه دفاعی امسال همه خواست‌های ما جمهوری‌خواهان را برآورده نمی‌کند. اما من اطمینان دارم كه همكاران دموكرات ما نیز چنین احساسی دارند. این وضعیتی است که هر سال اتفاق می‌افتد.»

او سپس یک درس تاریخی  به رئیس جمهوری داد.

آقای مک‌کانل گفت: «با این حال، ۵۹ سال متوالی ما در واشنگتن اختلافات خود را کنار گذاشته‌ایم، و با تاکید بر نقاط اشتراک‌مان لایحه دفاعی سالانه را هر بار تصویب کرده‌ایم.» او افزود: «در شش دهه گذشته یک بار هم نشده است که كنگره اختلافاتش را کنار نگذارد و وظیفه‌اش را در حمایت از زنان و مردان نظامی‌ ما کامل نکند.»

ادر ادامه، رهبر سنا به یک نقیضه درباره تهدید آقای ترامپ اشاره کرد. این لایحه متضمن بودجه‌ای برای برنامه‌های آقای ترامپ برای خرید تجهیزات جدید نظامی است. «بازسازی ارتش»، یکی از شعارهای آقای ترامپ در جریان کارزار او برای انتخاب مجدد بود. با ابطال وتوی آقای ترامپ، کنگره اینک راه را برای افزایش ۳ درصدی حقوق نظامیان باز کرده است. 

در کنار رئیس جمهوری، یکی دیگر از مخالفان تصویب این قانون، سناتور رند پال بود. این سناتور پیش از تعطیلات کریسمس، در مخالفات با محدود کردن اختیارات رئیس جمهوری در متن این قانون در خصوص بازگرداندن نیروی‌های نظامی امریکا از خارج از مرزها، در صحن سنا سخنرانی کرده بود.

رأی دوحزبی سنا  که عموم سناتورها تصویب آن را ضروری می‌دانند، اینک پایانی می‌گذارد بر همه کش و قوس‌ها بر سر این قانون.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنچه موجب وتوی این قانون توسط رئیس جمهوری شده بود، نگنجاندن یک شرط نامرتبط در این قانون برای ابطال مصونیت حقوقی شبکه‌های اجتماعی درباره محتوای ارسالی توسط کاربران بود. آقای ترامپ بدون هیچ مدرکی ادعا می‌کند که این مصونیت موجب سانسور محافظه‌کاران توسط شبکه‌های اجتماعی شده است. او همچنین به ماده‌ای در این لایحه اعتراض داشت که فرایندی برای تغییر نام پایگاه‌های نظامی آمریکا و برچیدن نام رهبران «کنفدراسیون» تعیین می‌کند.

رهبران کنگره و روسای کمیته‌های خدمات مسلح مجلس و سنا، پس از شش ماه کار برای تهیه نسخه نهایی، در اوایل ماه گذشته تصمیم گرفتند تا آن را بدون گنجاندن درخواست رئیس جمهوری به لغو «بخش ۲۳۰» از «قانون آداب ارتباطات»، از تصویب بگذرانند.

آقای ترامپ ادعا می‌کند که غول‌های شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک و دیگران، برای حمایت از جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ماه گذشته، محتوای متمایل به راست را سرکوب کرده‌اند.

آقای ترامپ در اوایل ماه گذشته آشکارا تهدید به وتوی این قانون کرده بود.

او گفته بود: «امیدوارم جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان علیه لایحه بسیار ضعیف مجوز دفاع ملی که من آن را وتو خواهم کرد، رأی دهند. این قانون باید متضمن لغو بخش ۲۳۰ (برای اهداف امنیت ملی)، حفظ آثار ملی ما، مجوز جی۵، و کاهش نیروهای نظامی در  سرزمین‌های خارجی باشد.»

دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید نیز در یادداشتی رسمی به کنگره، قصد رئیس جمهوری به وتوی این قانون را اعلام کرد. در آن یادداشت آمده بود: «این لایحه شامل اقدامات اساسی برای حفظ امنیت ملی نیست و با مقرراتی که برای احترام به پیشکسوتان نظامی و تاریخ ارتش ما لازم است، و با تلاش‌های این دولت برای در اولویت قرار دادن منافع آمریکا در امنیت ملی و سیاست خارجی، مغایرت دارد.»

دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید نیز به مواضع آقای ترامپ در بخش ۲۳۰ و تغییر نام پایگاه‌های نظامی ایالات متحده و برچیدن نام رهبران «کنفدراسیون» اشاره کرد. در هفته‌های اخیر، بر پافشاری کاخ سفید بر این دو مورد افزوده شد. دفتر بودجه به نمایندگان مجلس گفت که «چندین بند این لایحه» مستقیماً با مواضع امنیت ملی و سیاست خارجی آقای ترامپ در تضاد است و اگر این لایحه به همان شکل اولیه تصویب شود، وی آن را وتو خواهد کرد.

رئیس خدمات مسلح مجلس نمایندگان، مک‌تورنری ، جمهوری‌خواهی از ایالت تگزاس که در آستانه بازنشستگی سیاسی است، پیش از تصویب لایحه مصالحه، به رئیس جمهوری پیامی فرستاد و گفت که او نباید به «بهانه آنچه در آن نیست»، آن را تکه‌پاره کند.

این جمهوری‌خواه بدون اشاره مستقیم به آقای ترامپ، گفت: «نباید نظامیان را مجازات کنیم چون [این لایحه] همه مواردی را که باید اصلاح شود، اصلاح نمی‌کند.»

دان بیکن، نماینده جمهوری‌خواه کنگره از نبراسکا، نیز گفت: «ما با نگرانی‌های رئیس جمهوری در خصوص بخش ۲۳۰ موافقیم. اما این موضوعی است که از حیطه این لایحه خارج است. آن را باید جداگانه بررسی کرد.»

وی افزود: «آیا فکر می‌کنید اگر تصویب را دو ماه به تاخیر بیندازیم، لایحه بهتری می‌گیریم؟ پاسخ این است: خیر.»

© The Independent