علمای افغان و هند جنگ افغانستان را نامشروع خواندند

علمای افغان و علمای اسلامی هند در نشست دهلی‌نو خواستار آتش‌بس هرچه زوتر در افغانستان شدند

علمای هند و افغانستان در گردهمایی مشترک جنگ جاری در افغانستان را نامشروع خواندند - وزارت خارجه افغانستان

علمای مسلمان افغانستان و هند جنگ افغانستان را نامشروع و ضد ارزش‌های اسلامی خواندند و خواستار آتش‌بس فوری در این کشور شدند.

وزارت خارجه افغانستان در رابطه با نشست علمای مسلمان افغان و هندی طی خبرنامه‌ای اعلام کرده است: «روز چهارشنبه، دهم دی‌ماه، علمای اسلامی افغانستان و هند در اجلاسی که با عنوان اولین نشست علمای دینی افغانستان و هند در مرکز فرهنگ اسلامی دهلی‌نو برگزار شده بود، با صدور اعلامیه‌ای، جنگ جاری در افغانستان را نامشروع و مغایر آموزه‌های دین مبین اسلام خواندند و خواستار پایان جنگ و اعلام آتش‌بس شدند.»

این علمای دینی، از برقراری اعلام آتش‌بس در افغانستان و حفظ دستاوردهای ۱۹ ساله گذشته در این کشور حمایت کردند و گفتند: «جنگ جاری در افغانستان ناروا و ضد ارزش‌های اسلامی است زیرا هدف قرار دادن مراکز ملکی و تخریب زیربناهای عام‌المنفعه توسط طالبان هیچ توجیه دینی ندارد و باید متوقف شود.»

علمای دینی افغانستان و هند در پایان این نشست اعلام کردند: «اسلام، دین صلح است و مسلمانان را به اتحاد و همدلی تشویق می‌کند. ما از هر دو طرف (دولت افغانستان و طالبان) که در جنگ قرار دارند می‌خواهیم از این جنگ دست بکشند و فورا یک آتش‌بس سراسری اعلام کنند. جنگ و خشونت علیه دولت و مردم افغانستان که طالبان عامل اصلی آن است و مراکز ملکی و تاسیسات عام‌المنفعه را تخریب می‌کند، مغایر تمام آموزه‌های دین مبین اسلام و کاملا نامشروع است. ما هم از دولت افغانستان و هم از ‌گروه طالبان می‌خواهیم که تلاش‌های گسترده‌ خود برای تامین صلح را سرعت بخشند و از فرصت پیش آمده برای پایان دادن به جنگ و تامین صلح پایدار در این کشور استفاده کنند.»

این علمای دینی حمایت خود را از اقدامات دولت افغانستان برای زمینه‌سازی دستیابی به صلح پایدار در این کشور اعلام کردند و گفتند: «افغانستان در طول ۱۹ سال گذشته در زمینه‌های مختلف پیشرفت‌های چشمگیر داشته است. ما می‌خواهیم تا این دستاوردها که به‌سختی به دست آمده‌اند حفظ شوند.»

در پایان این نشست، علمای افغان و هندی از تمام علمای جهان اسلام خواستند حمایت خود را از روند صلح در افغانستان با صدای رسا اعلام کنند، حملات شنیعی که علیه مردم بیگناه این کشور جریان دارد محکوم کنند و از طالبان هم بخواهند به آتش‌بس سراسری در افغانستان تن دهد و صلح را بپذیرد.

عزیزالله رحمتی، عالم دینی در افغانستان است. وی نیز با حرام خواندن جنگ کنونی در افغانستان، بر تامین صلح و ختم جنگ تاکید دارد و می‌گوید: «هر فرد که از دین مبین اسلام آگاهی درست و دقیق داشته باشد و قرآن را با معنی آن بداند، می‌فهمد که جنگ جاری در افغانستان حرام و ضد ارزش‌ها‌ و آموزهای دین مبین اسلام است، زیرا در جنگ کنونی شما می‌بینید که مردان، زنان و کودکان معصوم کشته و تاسیسات عام‌المنفعه تخریب می‌شوند. دوام این وضعیت به بدنامی اسلام و تخریب چهره مردم افغانستان منجر می‌شود. ما از گروه‌های درگیر جنگ به‌ویژه طالبان می‌خواهیم که جنگ را متوقف کنند و روند صلح را با موفقیت به پایان برسانند تا مردم به خواسته‌های برحق خود دست یابند.»

رحمت شاه قاری‌زاده هم که عالم دینی است، می‌گوید: «طالبان با امریکا صلح کردند و ما‌ه‌ها است که با این گروه نمی‌جنگند اما متاسفانه با افغان‌ها درجنگ هستند و می‌کشند و تخریب می‌کنند. بدانند که جنگ با برادر مسلمان حرام است و خون‌های ناحقی که ریخته می‌شود بر گردن آنان خواهد بود و در روز قیامت حساب پس خواهند داد. طالبان بدانند که زن، مرد، پیر، جوان، کودک، عالم دین و حتی هندوها و سیک‌های افغانستان خواستار پایان جنگ و تامین صلح و ثبات پایدار هستند. طالبان باید به این خواست مردم مظلوم افغانستان لبیک بگوید و جنگ و کشتار را خاتمه دهد تا افغانستان پس از سال‌های زیاد ناامیدی، به طرف ترقی و پیشرفت گام بردارد و مردم در فضایی صلح‌آمیز زندگی کنند.»

نادرشاه عثمانی، ساکن کابل گفت: «جز گروه طالبان و حامیان آن‌ها هیچ‌کس در دنیا طرفدار جنگ در افغانستان نیست. همه مردم دنیا و نهادهای بین‌المللی تاکید دارند که باید جنگ خاتمه پیدا کند و صلح تامین شود تا مردم افغانستان بیشتر از این به ناحق کشته نشوند. اما طالبان است که جنگ می‌کند، می‌کشد و ویران می‌کند و به صلح هم تن نمی‌دهند. آرزو داریم که طالبان حقیقت افغانستان را درک کند و صلح را بپذیرد و جنگ را تمام کند.»

جنگ جاری در افغانستان در حالی از سوی عالمان دینی افغان، مردم این کشور و علمای مسلمان هند حرام و خلاف آموزه‌های اسلامی خوانده می‌شود که هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان و طالبان در تلاش هستند از راه مذاکره هرچه زوتر به توافقی سیاسی دست یابند و جنگ چندین ساله در این کشور را خاتمه دهند.

بیشتر از جهان